Pátek 29. září 2023, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 29. září 2023 Michal

Čtyři pořádní chlapi z Česka za to vzali a projeli Vietnam na endurech

Trvalo asi tři čtvrtě roku, než jsme cestu zorganizovali. Čtyři chlapi ve středních letech, zkušení motorkáři, se rozhodli projet severní Vietnam křížem krážem za deset dní. Celkem jsme nasbírali přes dva tisíce kilometrů, denně kolem dvou set, z toho tři čtvrtiny v terénu.
Na moto cestu do Vietnamu si vezměte několik kopií pasu, vlastní vybavení na...

Na moto cestu do Vietnamu si vezměte několik kopií pasu, vlastní vybavení na motorku, lehký spacák, léky na střevní potíže a místní SIM kartu. | foto: František Máca

Čtyři urostlí chlapi z Evropy stojí v půjčovně motorek ve vietnamské Hanoji. Jsme tu za exoty. Nejen že jsme o dvě hlavy vyšší a asi o čtyřicet kilo těžší než místní, ale ještě si chceme půjčit něco, na co běžný Vietnamec nedokáže ani vylézt – větší motocykl. Naše dlouhá vyjednávací taktika se však vyplácí a dostáváme lehká endura, která jsme chtěli.

Motorka toho uveze víc než auto

Abyste rozuměli, pro místní je přepravní prostředek číslo jedna skútr. Vietnamec je schopen na něj naskládat tolik věcí, že sám pak není vidět. Výjimkou není ani pět lidí na jednom mopedu. Vietnamci jsou ochotni si skútr zaparkovat i v obýváku nebo kuchyni. Je to prostě člen jejich rodiny.

Brzy zjišťujeme, že ve velkých městech je doprava jedna obrovská hmota aut, skútrů a autobusů, pohybující se zcela bez pravidel. Běžně se jezdí i v protisměru. Fungují tu jen klaksony, které Vietnamci používají, aby na sebe upozornili, a právo silnějšího. A ještě se musíte vyhýbat chodcům. Zdá se to nepochopitelné, ale za celou dobu jsme neviděli žádnou nehodu.

Endura jsme si půjčili přímo ve Vietnamu. Nebylo to lehké, ale zvládli jsme to.

Za branami měst se pravidla mění. Asfaltové silnice střídají cesty prašné, někdy bahnité. Na nich vítězí místní řidiči náklaďáků, tiráků a autobusů, kteří svojí těžkou nohou na plynu určují, kdo je tady šéf. Motorkář to rozhodně není. A jízda v noci? Ta je tu o život. Na silnici míjíme neosvětlené chodce často s naloženým dvoukolákem, stáda krav, kamiony, kterým zřejmě nefungují světla… Sem tam se z cesty ztratí asfaltový povrch nebo se nečekaně objeví díra, v níž se pro změnu můžeme ztratit my.

A tak se radši vzájemně hlídáme – díky komunikaci v helmách. Informace o tiráku za námi nebo v protisměru, který zvedá obrovské mračno prachu, jsou k nezaplacení.

Podmanivá vietnamská krajina

Naopak pochválit musíme vysokou koncentraci malých opraven a dílen na kilometr čtvereční. Kdykoli jsme měli poruchu – naštěstí to nikdy nebylo vážné –, vždy se objevil někdo, kdo rád pomohl. A to i na místech, kde bychom nikoho nečekali. Díky skútrům je ve Vietnamu asi každý automechanik. Jen se nesmíme dívat evropským okem, jak se mění olej nebo maže řetěz.

Na Dinosauří páteř, do Sapy a na vor

Skoro každých sto kilometrů se krajina zásadně mění. Spoléháme i na Google navigaci, která z devadesáti pěti procent vždycky ví, kam máme jet.

Asi 220 kilometrů severozápadně od Hanoje se rozkládá pohoří Ta Xua Mountain, říká se mu Dinosauří páteř. Má velmi ostré vrcholky s úzkými pěšinami. Při jízdě na motorce po místních stezkách se nám tají dech a hladina adrenalinu v žilách roste. Zde není prostor pro chybu, pád by mohl znamenat… radši nemyslet. Přijíždíme až na samý konec vyhlídky a otevírá se nám nevídaná přírodní scenérie.

Skoro každých 100 kilometrů se krajina zásadně mění. Spoléháme i na Google...

Konečně víme, podle čeho má známá vietnamská tržnice v Praze jméno. Z Hanoje do města Sapa to na motorce trvá přibližně pět hodin. Už sama cesta je úchvatná, zařezává se do úbočí obrovských hor.

Občas zastavíme u „kavárny“, často postavené na kůlech ve svahu kopce, kde dostáváme vyhlášenou vietnamskou kávu. V klidu si sedneme, svěsíme nohy přes okraj terasy, pod námi několik set metrů volného prostoru a nekonečný výhled. Sapa je velmi rušná a plná turistů. I když netušíme, co je tam zas tak k vidění. Lepší je poohlédnout se po okolních horských vesničkách a zkusit třeba místní čajovo-bylinkovou koupel v sudech.

Občas zastavíme u „kavárny“, často postavené na kůlech ve svahu kopce, kde...

Kopírujeme cestu kolem hranic s Čínou, ale navigace nám jaksi zatajila, že spíše než silnice tu vede blátivá pěšina, která končí v řece Song Hno Que. A tak se necháváme převézt na bambusovém voru. Plavidlo obvykle uveze asi deset Vietnamců, ale my čtyři jsme museli jet na dvakrát. Ze zuřivé gestikulace místních chápeme, že jsme na vor příliš velcí a těžcí. Cesta je tak delší a výrazně mokřejší, než by měla být. Ale stojí za to!

Večer na žábu i hada

Když padne tma, je čas na místní kuchyni, která je opravdu pestrá a chutná. Bohatou hostinu tu cestovatelům za úplatu připraví i rodina, která je ráno ještě neznala. Zároveň nabídne i nocleh (takzvaný home stay).

S nadsázkou se dá říct, že ve Vietnamu se sní všechno, co leze, plave nebo létá. Při večeři jsme tak obvykle dostali odpovědi na otázky, které nás napadaly přes den: například proč mají na pozemcích u domů natažené sítě? K večeři byli trochu tužší vrabci!

Nemá cenu plánovat cestu do podrobností, stačí jen záchytné body, které chcete...

Vyzkoušeli jsme opravdu vše, co nám přišlo pod ruku: žábu, hada, koně a další pro člověka přátelská zvířata. Někdy jsme si přáli, aby jídlo víc pálilo – když jsme zjistili, z čeho je, jindy jsme si šli několikrát přidat.

Zapomeňte na angličtinu. U místních lidí zabodujete úsměvy, posunky či malováním klackem do písku. Vietnamci se usmívají neustále a jejich snaha pomoci je upřímná. Občas uslyšíte i otázku „Ty Čecha?“. A takové setkání obvykle skončí právě pozváním na nocleh a něco dobrého k jídlu. A to nikdy neodmítáme…

Může se hodit

Vietnam v penězích
Půjčení motorky na 10 dnů: okolo 18 000 Kč
Večeře: 40–120 Kč/os.
Ubytování: 100–300 Kč/os. (home stay)

Ve Vietnamu budete multimilionáři. Mince tu neexistují a bankovky jsou plastové s mnoha nulami na konci. Výhoda je, že se při offroadu nerozmočí nebo nepřetrhnou. Ale zase na ně musíte mít krabici nebo přímo pytel. Plné nádrže pro čtyři motorky vyšly na půl milionu dongů, to je v přepočtu asi 450 Kč.

Co mít s sebou
• několik kopií pasu, včetně víz • vlastní vybavení na motorku • lehký spacák • léky na střevní potíže • místní SIM kartu (dnes již jde zařídit eSIM karta)

Rady na cestu
Mějte jistotu ubytování první a poslední noci. Ostatní řešte na místě nebo přes Booking. Nemá cenu plánovat cestu do podrobností, stačí jen záchytné body, které chcete vidět, zbytek zařídí Vietnam. Neplaťte nikdy peníze dopředu. Naopak o výši ceny se domlouvejte vždy předem. Při zadávání hesla na wi-fi zkuste číselnou řadu 12345678 nebo pozpátku, většinou se nespletete. Před odjezdem nezapomeňte na registraci v systému DROZD kvůli bezpečnosti.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...

Čeští egyptologové znovu našli hrobku muže, který změnil běh egyptských dějin

Na dohled od slavné Džoserovy stupňovité pyramidy v Sakkáře stojí hrobka, která patřila jednomu z nejvyšších hodnostářů...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špindlerův Mlýn vykročil k miliardovému propojení Medvědína a Svatého Petra

Špindlerův Mlýn investoval 300 milionů korun do dvou nových sjezdovek na Hromovce a Medvědíně. Začalo tím dlouho...

KVÍZ: Poznáte turistické památky a atrakce jen podle obrysů?

Patří mezi nejnavštěvovanější místa této planety a podle fotografií je pozná snad každý. Dokážete však populární...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Co husiti zničili. Skvostné historické památky, které už nikdy neuvidíte

Premium Hrad pobořili husité, klášter vypálili sirotci, kostel zničil Jan Žižka. Tyto nebo podobné věty často zazní při...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Pobavte se zeměpisem. Najdete hory, řeky nebo města na slepé mapě Evropy?

Milujete mapy a baví vás zeměpis? Vyzkoušejte si naše zábavné kvízy a otestujte své znalosti ve slepé mapě Evropy. Sami...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...

Krajem poutníků ve Španělsku. Objevte katedrálu UNESCO a sestru Mony Lisy

Svatojakubskou pouť, tedy pouť do Santiaga de Compostela, podniká stále více lidí. Jedna z nejoblíbenějších tras vede z...

OBRAZEM: Kouzelných 25 tipů na podzimní dovolenou. Neztratilo se ani Hřensko

Mezi nejkrásnější podzimní lokality na světě patří také soutěsky u Kamenice v Hřensku. Nenapravitelní romantici,...

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...