Čtyři pořádní chlapi z Česka za to vzali a projeli Vietnam na endurech

Trvalo asi tři čtvrtě roku, než jsme cestu zorganizovali. Čtyři chlapi ve středních letech, zkušení motorkáři, se rozhodli projet severní Vietnam křížem krážem za deset dní. Celkem jsme nasbírali přes dva tisíce kilometrů, denně kolem dvou set, z toho tři čtvrtiny v terénu.
Na moto cestu do Vietnamu si vezměte několik kopií pasu, vlastní vybavení na...

Na moto cestu do Vietnamu si vezměte několik kopií pasu, vlastní vybavení na motorku, lehký spacák, léky na střevní potíže a místní SIM kartu. | foto: František Máca

Čtyři urostlí chlapi z Evropy stojí v půjčovně motorek ve vietnamské Hanoji. Jsme tu za exoty. Nejen že jsme o dvě hlavy vyšší a asi o čtyřicet kilo těžší než místní, ale ještě si chceme půjčit něco, na co běžný Vietnamec nedokáže ani vylézt – větší motocykl. Naše dlouhá vyjednávací taktika se však vyplácí a dostáváme lehká endura, která jsme chtěli.

Motorka toho uveze víc než auto

Abyste rozuměli, pro místní je přepravní prostředek číslo jedna skútr. Vietnamec je schopen na něj naskládat tolik věcí, že sám pak není vidět. Výjimkou není ani pět lidí na jednom mopedu. Vietnamci jsou ochotni si skútr zaparkovat i v obýváku nebo kuchyni. Je to prostě člen jejich rodiny.

Brzy zjišťujeme, že ve velkých městech je doprava jedna obrovská hmota aut, skútrů a autobusů, pohybující se zcela bez pravidel. Běžně se jezdí i v protisměru. Fungují tu jen klaksony, které Vietnamci používají, aby na sebe upozornili, a právo silnějšího. A ještě se musíte vyhýbat chodcům. Zdá se to nepochopitelné, ale za celou dobu jsme neviděli žádnou nehodu.

Endura jsme si půjčili přímo ve Vietnamu. Nebylo to lehké, ale zvládli jsme to.

Za branami měst se pravidla mění. Asfaltové silnice střídají cesty prašné, někdy bahnité. Na nich vítězí místní řidiči náklaďáků, tiráků a autobusů, kteří svojí těžkou nohou na plynu určují, kdo je tady šéf. Motorkář to rozhodně není. A jízda v noci? Ta je tu o život. Na silnici míjíme neosvětlené chodce často s naloženým dvoukolákem, stáda krav, kamiony, kterým zřejmě nefungují světla… Sem tam se z cesty ztratí asfaltový povrch nebo se nečekaně objeví díra, v níž se pro změnu můžeme ztratit my.

A tak se radši vzájemně hlídáme – díky komunikaci v helmách. Informace o tiráku za námi nebo v protisměru, který zvedá obrovské mračno prachu, jsou k nezaplacení.

Podmanivá vietnamská krajina

Naopak pochválit musíme vysokou koncentraci malých opraven a dílen na kilometr čtvereční. Kdykoli jsme měli poruchu – naštěstí to nikdy nebylo vážné –, vždy se objevil někdo, kdo rád pomohl. A to i na místech, kde bychom nikoho nečekali. Díky skútrům je ve Vietnamu asi každý automechanik. Jen se nesmíme dívat evropským okem, jak se mění olej nebo maže řetěz.

Na Dinosauří páteř, do Sapy a na vor

Skoro každých sto kilometrů se krajina zásadně mění. Spoléháme i na Google navigaci, která z devadesáti pěti procent vždycky ví, kam máme jet.

Asi 220 kilometrů severozápadně od Hanoje se rozkládá pohoří Ta Xua Mountain, říká se mu Dinosauří páteř. Má velmi ostré vrcholky s úzkými pěšinami. Při jízdě na motorce po místních stezkách se nám tají dech a hladina adrenalinu v žilách roste. Zde není prostor pro chybu, pád by mohl znamenat… radši nemyslet. Přijíždíme až na samý konec vyhlídky a otevírá se nám nevídaná přírodní scenérie.

Skoro každých 100 kilometrů se krajina zásadně mění. Spoléháme i na Google...

Konečně víme, podle čeho má známá vietnamská tržnice v Praze jméno. Z Hanoje do města Sapa to na motorce trvá přibližně pět hodin. Už sama cesta je úchvatná, zařezává se do úbočí obrovských hor.

Občas zastavíme u „kavárny“, často postavené na kůlech ve svahu kopce, kde dostáváme vyhlášenou vietnamskou kávu. V klidu si sedneme, svěsíme nohy přes okraj terasy, pod námi několik set metrů volného prostoru a nekonečný výhled. Sapa je velmi rušná a plná turistů. I když netušíme, co je tam zas tak k vidění. Lepší je poohlédnout se po okolních horských vesničkách a zkusit třeba místní čajovo-bylinkovou koupel v sudech.

Občas zastavíme u „kavárny“, často postavené na kůlech ve svahu kopce, kde...

Kopírujeme cestu kolem hranic s Čínou, ale navigace nám jaksi zatajila, že spíše než silnice tu vede blátivá pěšina, která končí v řece Song Hno Que. A tak se necháváme převézt na bambusovém voru. Plavidlo obvykle uveze asi deset Vietnamců, ale my čtyři jsme museli jet na dvakrát. Ze zuřivé gestikulace místních chápeme, že jsme na vor příliš velcí a těžcí. Cesta je tak delší a výrazně mokřejší, než by měla být. Ale stojí za to!

Večer na žábu i hada

Když padne tma, je čas na místní kuchyni, která je opravdu pestrá a chutná. Bohatou hostinu tu cestovatelům za úplatu připraví i rodina, která je ráno ještě neznala. Zároveň nabídne i nocleh (takzvaný home stay).

S nadsázkou se dá říct, že ve Vietnamu se sní všechno, co leze, plave nebo létá. Při večeři jsme tak obvykle dostali odpovědi na otázky, které nás napadaly přes den: například proč mají na pozemcích u domů natažené sítě? K večeři byli trochu tužší vrabci!

Nemá cenu plánovat cestu do podrobností, stačí jen záchytné body, které chcete...

Vyzkoušeli jsme opravdu vše, co nám přišlo pod ruku: žábu, hada, koně a další pro člověka přátelská zvířata. Někdy jsme si přáli, aby jídlo víc pálilo – když jsme zjistili, z čeho je, jindy jsme si šli několikrát přidat.

Zapomeňte na angličtinu. U místních lidí zabodujete úsměvy, posunky či malováním klackem do písku. Vietnamci se usmívají neustále a jejich snaha pomoci je upřímná. Občas uslyšíte i otázku „Ty Čecha?“. A takové setkání obvykle skončí právě pozváním na nocleh a něco dobrého k jídlu. A to nikdy neodmítáme…

Může se hodit

Vietnam v penězích
Půjčení motorky na 10 dnů: okolo 18 000 Kč
Večeře: 40–120 Kč/os.
Ubytování: 100–300 Kč/os. (home stay)

Ve Vietnamu budete multimilionáři. Mince tu neexistují a bankovky jsou plastové s mnoha nulami na konci. Výhoda je, že se při offroadu nerozmočí nebo nepřetrhnou. Ale zase na ně musíte mít krabici nebo přímo pytel. Plné nádrže pro čtyři motorky vyšly na půl milionu dongů, to je v přepočtu asi 450 Kč.

Co mít s sebou
• několik kopií pasu, včetně víz • vlastní vybavení na motorku • lehký spacák • léky na střevní potíže • místní SIM kartu (dnes již jde zařídit eSIM karta)

Rady na cestu
Mějte jistotu ubytování první a poslední noci. Ostatní řešte na místě nebo přes Booking. Nemá cenu plánovat cestu do podrobností, stačí jen záchytné body, které chcete vidět, zbytek zařídí Vietnam. Neplaťte nikdy peníze dopředu. Naopak o výši ceny se domlouvejte vždy předem. Při zadávání hesla na wi-fi zkuste číselnou řadu 12345678 nebo pozpátku, většinou se nespletete. Před odjezdem nezapomeňte na registraci v systému DROZD kvůli bezpečnosti.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  9.5 15:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

Na největším neobydleném ostrově světa budete jako na Marsu, trénuje tam NASA

10. května 2024

Premium Do jeho podoby se před miliony let propsal dopad meteoritu, později jej formovalo mrazivé podnebí a...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  9.5 15:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Cestování pro zkušené. Na první pohled nehostinné Alžírsko umí ohromit

9. května 2024

Největší země afrického kontinentu oplývající ropou a plynem se dlouhodobě potýká s ekonomickými...

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...