- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
"V ostatních případech klidně používám JPG, ovšem nastavený na nejvyšší možnou kvalitu a v barevném prostoru Adobe RGB."
Já bych se naopak Adobe RGB vyhnul, většina lidí stejně nemá monitor, který by to zobrazil a převodu do sRGB se nevyhnete. Adobe RGB má sice větší rozsah, ale JPEG má pořád 8 bitů, takže převodem do sRGB se zase přijde o jemné přechody.
Adobe RGB jedině pokud všechna vaše zařízení od foťáku až po výsledek jej umí zobrazit nebo vytisknout. Pokud dáváte fotky na web tak se převodu do sRGB stejně nevyhnete.
Jinak výhoda RAW je právě v tom, že barevný prostor lze později změnit. Já fotím JPEG (sRGB) + RAW, ve většině případů mi stačí ten JPEG. RAW je záloha pro případ, kdy bych potřeboval zachránit přepaly nebo vytáhnout stíny, posunout expozici a podobně.
"Kdy jednoznačně JPG vyhovuje, jsou například přirozeně kontrastní scény s dostatkem světla – víceméně běžné focení." - to je ale zavádějící informace. Víceméně běžné focení je např pro mě za většinou neoptimálních světelných podmínek.
Zmínka o RAW je k smíchu.
To foto 2/9 je fotka nebo uz olejomalba? To snad uz s fotkou nema co spolecneho.
ja fotim vse do RAWu, ale jen proto, kdybych potreboval nejaky obrazek opravdu zachranovat, coz jde z RAWu samozrejme lepe. takze kdyz fotky stahnu do PC, nejdrive je promazu, pak upravim ty, ktere to potrebuji a nakonec vse davkove exportuju s nejakym optimalnim nastavenim do JPEG formatu. a originaly smazu.
Celkem klasické a dobré rady zkušeného fotografa - díky za článek.
K manuální expozici: Jde tu hodně také o zkušenost a svižnost fotografa. Fotit na manuál se vyplatí tehdy, pokud máte čas se na fotografování připravit, víte co budete fotografovat a víte jak to chcete nafotit. Málo zkušeným fotografům plný manuál nedoporučuji při fotografování něčeho, na čem jim záleží. Osobně také nejčastěji používám režim P, prioritu clony nebo času.
K rawu: Fotím do něj vždy, ale proto, protože mě upravování fotek baví. Jinak dnešní fotoaparáty mají i ten jpeg často výborný, není tedy dobré propadat raw-fetiši.
K filtrům: Šedý filtr opravdu ničím nahradit nelze. Fotím-li "vodu na dlouhý čas", pak za normálního světla žádnou kombinací základního ISO a vysoké clony (zde pozor na kresbu objektivu) hezky rozmazané vody nedostanu, ani polarizák ještě navíc k tomu nepomůže. Zde je vážně třeba neutrálního šedého filtru, stejně jako pro jiné fotografie. Se silnějšími šedými filtry je také často třeba sáhnout k manuálnímu ostření a expozici, poněvadž automatika fotoaparátů si s hodnotami, které jí to hází po nasazení tisícinásobného filtru někdy neumí poradit.
Když fotím (městské) výlety a není čas, tak taky fotím na P a jen si posouvám bracketing podle světelných podmínek. Hloupku ostrosti (clonu) si posouvám přes horní kolečko (automaticky se to přepočítá a výhoda je, že mě to nepustí za extrém) a před stiskem rychle kouknu na ISO, jestli není už moc vysoké.
Když je čas, tak fotím samozřejmě podle priority (sport = čas, příroda = clona), nejradši mám ale noční fotky. Na všechno je dost času a dá se experimentovat s nastavením. Noční fotky pak navíc většinou skládám (HDR). Ještě jsem se zatím nepustil do časosběru, na tohle experimentování se moc těším.
Bylo by dobré zmínit také AUTO ISO. Tam, kde je poctivě implementováno, nabídne velmi pohodlné expozice, kdy si fotograf může přesně natrvalo nastavit clonu i čas dle svého kreativního záměru. ISO se pak dopočítá samo a během focení člověk nemusí do expozice dále zasahovat. Využitelné třeba i na koncertech s častými změnami světla na scéně, kdy není čas na nic jiného než vystihnout okamžik a správně zaostřit.
Mohl byste, prosím, uveřejnit v blogu svoje fotografie? Třeba vám uvěřím.
Jak jsem po dlouhé době zjistil, tak nejlepší fotky u nás dělá naše malá - 8 let, telefonem. Nic neví, nic neřeší, vezme v té své dětské naivitě ten zatracený mobil a udělá záběr, který já ani nevymyslím, automatika téměř všechno vyřeší a bum, nebýt to mobil, tak je to fotka do kalendáře.
Roztomilé, ale spíš to bude tím, že u vás neumíte fotit nikdo.
Dobrá fotka = správný čas a vhodné počasí. Tedy je třeba plánovat co chci fotit a jakou chci atmosféru. Většinou je třeba mít stativ, drátěnou spoušť, někdy i blesky... takže fakt dobrá fotka z klasické dovolené je prakticky nerealizovatelná (není na to většinou čas). Takže tahat s sebou velký foťák je vlastně zbytečné, protože slušnou fotku dneska už udělá i telefon.
Hloupost ......... Samozřejmě ne každá fotka z dovolené by vyhrála titul "Fotka roku", ale já si minimálně pár více než dobrých fotek z každé dovolené dovezu. Takže s sebou velký foťák tahám a to jezdím většinou na motorce.
Nejak v clanku chybi ty hrichy, ktere professional nikdy neudela. Clanek si v mnoha vecech odporuje. Opet dalsi smeska vseho mozneho. Pokud to melo byt urceno pro zacetecniky, tak by to tak melo byt napsane.
To jsme řešili před 40 lety. Amatéři měli lepší fotky. Důvod byl, že bylo z čeho vybírat pouze nejlepší fotky. Profesionálové aby se uživili, musí toho prodat mnoho.
Já jsem amatér. Přesto mnoho mých záběrů bylo na titulní straně knih a časopisů.