Toxické výpary v letadlech ohrožují posádky i cestující, tvrdí vědci

aktualizováno 
Lidé, kteří často létají letadlem, se nevědomky vystavují vážným zdravotním rizikům. Průzkum mezi piloty a posádkami britských leteckých společností prokázal u těchto zaměstnanců znepokojivý nárůst nemocnosti. Podle vědců je příčinou dlouhodobé vdechování vzduchu kontaminovaného toxickými výpary.
Letadlo, motor - ilustrační foto

Letadlo, motor - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Vysoká nemocnost

Průzkumu se zúčastnilo 789 členů palubního personálu různých britských aerolinek. Zjistilo se, že každý sedmý zaměstnanec byl v uplynulém roce více než měsíc na nemocenské.

Průměrný věk zkoumané skupiny byl zhruba 40 let, přesto byla u každého 23. zaměstnance diagnostikována rakovina. Podle údajů Výzkumného centra pro rakovinu sice onemocní touto zákeřnou chorobou během života zhruba jeden ze 34 Britů, u věkové kategorie pod 44 let je to však pouze jeden ze 200.

U každého dvacátého zaměstnance ze zkoumané skupiny byl zjištěný chronický únavový syndrom (CFS), toto vleklé a nepříjemné onemocnění přitom v Británii připadá běžně na jednoho obyvatele z 1 000.

Dvacet procent zkoumaných zaměstnanců také trpí depresemi, podle Ústavu pro duševní zdraví se přitom deprese vyskytují mezi 8-12 procenty britské populace.

Průzkum, jehož výsledky zveřejnil deník The Daily Telegraph a o kterém informoval před pár dny i americký zpravodajský server CNN, rovněž odhalil velké množství potratů, nadprůměrný výskyt onemocnění štítné žlázy, zápalu plic a bronchitidy, vysokého krevního tlaku i syndromu dráždivého střeva.

Nebezpečné jedy

Vědci tvrdí, že abnormální nemocnost palubního personálu způsobují toxické výpary z motoru, které kontaminují vzduch v letecké kabině. Zároveň upozorňují, že to má vážný dopad i na bezpečnost cestujících a zdraví pravidelných pasažérů.

Podle badatelů se jedovaté látky dostávají do letecké kabiny z motoru, konkrétně kompresoru. Odtud se odebírá část vzduchu, která se následně ochlazuje v klimatizačních jednotkách a poté mísí s recirkulovaným vzduchem, procházejícím skrz speciální filtry, zachycujícími viry a bakterie. Tyto filtry však nejsou schopny odstranit plyny ani toxické výpary z motoru. Pak stačí, aby někde nastal nepatrný únik leteckého oleje nebo hydraulické kapaliny, a toxické látky mohou vzduch kontaminovat.

Začíná další vyšetřování

Sue Dale, bývalá letuška, která průzkum ve spolupráci s Asociací stevardů a stevardek britských aerolinií pomáhala organizovat, prohlásila, že výsledky jen prokazují nezbytnost dalšího oficiálního šetření.

Už na počátku tohoto roku přitom tajní vyšetřovatelé hlásili, že na palubách několika letadel objevili abnormální množství toxických látek. Ze 31 vzorků odebraných v kabinách letadel jich 28 obsahovalo velké množství chemikálie Tricresyl phosphate (Trikresyl ester kyseliny fosforečné, TCP). Tato látka se používá hlavně při výrobě plastů, zvyšuje nehořlavost některých materiálů a přidává se i do leteckého oleje. TCP může způsobovat ospalost, dýchací potíže i neurologická onemocnění.

Mackenzie Ross, klinický neuropsycholog z prestižní britské univerzity University College London, odhaduje, že kontaminovaný vzduch v kabině může mít ročně nepříznivý dopad až na 200 tisíc cestujících. The Daily Telegraph monitoroval už loni v únoru stovky případů kontaminovaného vzduchu, nahlášených britskými piloty.

Zprávy o poškození zdraví kontaminovaným vzduchem vedou k nárůstu počtu žalob o odškodné jak ze strany cestujících, tak zaměstnanců aerolinek. Nedávno vzbudil pozornost případ 40leté Terry Wiliamsové, letušky American Airlines, která zažalovala firmu Boeing kvůli onemocnění, způsobené podle ní toxickými výpary.

Mluvčí Úřadu pro civilní letectví informoval, že vyšetřování nadále pokračuje, ale že jasný důkaz, že by vzduch v kabině poškozoval zdraví, prý zatím chybí. Mluvčí největší britské letecké společnosti British Airways uvedl, že aerolinky se budou řídit závěry a doporučením Úřadu pro civilní letectví a Ministerstva dopravy.

Prvním letadlem v moderní letecké historii, který bude pro leteckou kabinu využívat separátní zdroj vzduchu zcela nezávislý na motoru, bude Boeing Dreamliner 787. Jeho uvedení do provozu se však z různých technických důvodů neustále protahuje. Nyní to vypadá, že by měl začít létat v příštím roce.

Nejčtenější

V Africe vyfotili vzácného černého levharta. Prvního po 110 letech

Britský fotograf Will Burrard-Lucas zachytil v keňském parku Laikipia...

Britskému fotografovi Willu Burrardovi - Lucasovi se v Africe povedl náramný kousek. Podařilo se mu vyfotit vzácného...

Byl to asi nejhorší James Bond, přesto naučil turisty lyžovat v Mürrenu

Díky za všechno, Mr. Bond.

Možná by se měl tento slavný snímek jmenovat spíše Ve službách švýcarskému turismu, než Jejímu Veličenstvu, neboť agent...

Slavný cestovatel Miroslav Zikmund slaví sto let, svůj věk bere jako dar

Miroslav Zikmund

Při dvou cestách projel Miroslav Zikmund Asii, Afriku i Ameriku. Je absolutní systematik, jeho život má pevně daný...

KVÍZ: Lidé pro ně i umírají. Jak dobře znáte státní vlajky?

Víte, který stát má na své vlajce kalašnikov?

Jsou jedním z nejvýraznějších symbolů každého státu. Některé vlajky pozná na první pohled téměř každý, jiné se dají...

Varhánky i v poledne? Víme, kde v Kitzbühelu hledat nejlepší trasy

Alpské kouzlo sjezdovek v rakouském Kitzbühelu

Kitzbühel, to není jen Hahnenkamm, na kterém se jezdí slavný sjezd, ale také pestrý výběr z 230 kilometrů sjezdovek....

Další z rubriky

Berbeři, poušť a nádherné hory. Antiatlas je dostupná exotika v Maroku

V první polovině úseku Icht - Tafraout se střídaly nádherné scenérie pouštních...

Málo frekventované pohoří Antiatlas na jihu Maroka ohromuje rozervanými pouštními scenériemi, načervenalými štíty i...

KVÍZ: Lidé pro ně i umírají. Jak dobře znáte státní vlajky?

Víte, který stát má na své vlajce kalašnikov?

Jsou jedním z nejvýraznějších symbolů každého státu. Některé vlajky pozná na první pohled téměř každý, jiné se dají...

Prakticky jsem k ničemu, říká jeden z posledních ponocných v Evropě

Renato Häusler pracuje jako ponocný v Lausanne od roku 2002.

Už nevaruje před požáry, ale každou noc oznamuje hodiny z výše zvonice na katedrále v Lausanne. Ponocný v tomto...

Najdete na iDNES.cz