Sobota 25. června 2022, svátek má Ivan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. června 2022 Ivan

Malé kufry do šrotu? Příruční zavazadla do letadel mají být menší

  19:25aktualizováno  20:56
Počet cestujících, kteří si do letadla berou příruční zavazadlo do kabiny, přibývá. Mezinárodní asociace leteckých dopravců teď přišla s návrhem zmenšit rozměry těchto zavazadel, která se nemusí odbavovat. Některé letecké společnosti se už nyní vyjádřily, že by podobné řešení uvítaly.

Příruční zavazadla do letadel se podle nových směrnic IATA zmenší. | foto: Profimedia.cz

Optimální míry: 55 × 35 × 19 cm

Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) přišla s návrhem, který se týká sjednocení a optimalizace velikosti kabinových zavazadel, hlavně pro letadla s kapacitou nejméně 120 cestujících.

Optimální rozměry podle IATA jsou: výška 55 cm, šířka 35 cm a hloubka 19 cm. (Na svých stránkách IATA uvádí 20 cm, ale jde zřejmě o chybný převod 7,5 palce na centimetry). Pro srovnání - nízkonákladová společnost easyJet požaduje rozměry 56 × 45 × 25 cm, Ryanair pak 55 × 40 × 20 cm. Letecká společnost British Airways má parametry stejné jako easyJet 56 × 45 × 25 cm, navíc ale povoluje ještě druhé menší zavazadlo - i jeho rozměry 45,7 × 35,6 × 20,3 cm - však nepatrně překračují návrh IATA.

Je to jen návrh, rozhodnutí bude na aerolinkách

Důvodem návrhu je podle IATA stále větší problém najít na palubě místo pro příruční zavazadla všech pasažérů. Mluvčí Mezinárodní asociace leteckých dopravců britskému Telegraphu řekl, že je na jednotlivých leteckých společnostech, zda se návrhem asociace budou řídit. Podle IATA už ale naznačila souhlas s tímto krokem řada velkých přepravců, mezi nimi jsou např. Emirates, Lufthansa, Air China, Avianca, Azul, Cathay Pacific, China Southern a Qatar.

"Zatím jsem nenarazil na leteckou společnost, která by řekla, že je to špatný nápad," řekl viceprezident IATA Thomas Windmuller listu The New York Times. V následujících týdnech očekává souhlasné stanovisko dalších aerolinek. Agentura DPA ve čtvrtek nicméně poznamenala, že ještě není zcela jasné, zda tomu tak skutečně bude. Tisková oddělení německých společností Lufthansa a Air Berlin například sdělila, že konečná rozhodnutí o zavedení nových rozměrů ještě nepadla.

Pro cestující by to znamenalo nutnost koupě menšího kabinového zavazadla, nebo si nechat to stávající odbavit, za což hlavně nízkonákladové společnosti účtují poplatek. U velkých dopravců je však odbavené zavazadlo do určitého počtu kilogramů v ceně letenky. Hodně pasažérů už ale bylo „vychováno“ nízkonákladovými společnostmi k velké úspornosti a cestují jen s malým příručním zavazadlem, takže by se museli ještě víc uskromnit.

Úspora času, paliva i lobby výrobců kufrů...

Nová iniciativa IATA vyvolala diskuse mezi leteckými odborníky v různých zahraničních denících i na sociálních sítích. Kdo z toho bude mít užitek? ptají se mnozí. Pokyny IATA nejsou pro aerolinky zákonem a nelze je vynutit, zdůrazňuje editor odborného časopisu Flight Global magazine David Learmount pro server BBC. Zároveň poznamenává, že „menší zavazadlové skříňky mohou ušetřit aerolinkám čas při manipulaci s nadměrnými kabinovými zavazadly a že čas jsou peníze.“

Mnozí diskutující na zahraničních webech poukazují na úsporu paliva, jiní považují regule za nesmyslné, jiní skepticky spekulují o korupci i o lobby výrobců kufrů. Ti by na tom totiž každopádně vydělali, nová kabinová zavazadla by měla být označena nálepkou “IATA Cabin OK”. Zajímavé totiž je, že pokud byste shodou okolností již nyní měli kufr stejných rozměrů, které chce IATA prosazovat, nesmíte ho novou nálepkou opatřit. Tu mohou mít jen kufry vyrobené po datu vydání doporučení, píše se přímo na webu IATA

Iniciativa IATA následuje také po jednáních některých aerolinek s výrobci letadel Airbus a Boeing, které už plánují zmenšení zavazadlových skříněk nad hlavami cestujících.

Sjednocení velikostí zavazadlových skřínek by pomohlo odstranit rozpory ve velikostech zavazadel u různých společností a vedlo by to k větší spokojenosti cestujících, argumentuje viceprezident IATA Thomas Windmuller na serveru BBC s tím, že by to také mělo výrazně urychlit nástup do letadla. "Vidíme to jako zisk, zisk pro každého,“ uvedl.

Příruční zavazadlo vystačí i na desetidenní cestu. Stačí umět dobře balit:

Autor:
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

VIDEO: Chorvatská stavba století. Projeli jsme nový most na Pelješac

Byli jsme na něm! Jako první Češi jsme se mohli projet po nejzásadnější chorvatské stavbě 21. století. Mostě, který...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Deset chorvatských měst, která se na dovolené vyplatí navštívit

Turisty z Česka samozřejmě v Chorvatsku nejvíc láká mořské pobřeží, velké i malé ostrůvky a tisíce zátok, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vodopády, jezera, řeky. Na tento cyklovýlet v Rakousku vezměte i své děti

Okruh Traisental-Radweg, dlouhý 111 kilometrů, začíná a končí u nejvýznamnějšího poutního místa Rakouska. Na kole je...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Zanzibarská hakuna matata. Životní zážitek autem i pěšky

Premium Ostrov v Indickém oceánu si v době covidové pandemie oblíbilo mnoho cestovatelů. Zanzibar po celou krizovou dobu...

OBRAZEM: Poznejte všední i nevšední život obyvatel Jižního Tyrolska

Jižní Tyrolsko je rázovitý kraj plných nádherných turistických destinací. Pokud se ovšem vydáte za místními obyvateli,...

Vzhůru z NDR do budoucnosti. Naplánujte si ohromující výlet do Lipska

Pokud se o Drážďanech říká, že je to Florencie na Labi, Lipsku se díky vodním kanálům v několika čtvrtích občas...

VIDEO: Chorvatská stavba století. Projeli jsme nový most na Pelješac

Byli jsme na něm! Jako první Češi jsme se mohli projet po nejzásadnější chorvatské stavbě 21. století. Mostě, který...

Agáta Hanychová chodí s Jaromírem Soukupem

Bývalá modelka a moderátorka Agáta Hanychová (37) má po nedávném rozchodu se slovenským lékařem Andrejem Nikovem nový...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

RECENZE: Koncert Guns N’Roses táhl ke dnu falešně kňourající Axl

Jít na koncert kapely Guns N’Roses je jako sázka do loterie. Na instrumentální výkony se můžete spolehnout, ale co se...