SŽ už vypsala tendr na dodavatele stavebních prací. Ty mimo jiné zahrnou proměnu vnitřku a cestující ocení, že součástí akce je i vybudování nových toalet. Hotovo má být za dvanáct měsíců, obnova objektu bude stát 57 milionů korun.
„Součástí rekonstrukce výpravní budovy bude také oprava fasády z režného zdiva, při které řemeslníci obnoví poškozené štukatérské prvky do původní podoby. Dále necháme vyměnit dveře a okna. Pro zachování historického rázu použije vybraná firma dřevěná špaletová okna,“ vyjmenovala mluvčí SŽ Nela Friebová.
Rekonstrukce čeká rovněž střechu včetně nového krovu. A uvnitř bude skoro vše jinak. Toalety budou nově přístupné z haly a dále tam vzniknou komerční prostory. Kotelnu nechá správa zbourat a přesunout do suterénu.
„Ve druhém podlaží zrekonstruujeme kancelářské prostory pro potřeby našich zaměstnanců, třetí podlaží bude stavebně připravené pro budoucí komerční využití,“ doplnila Friebová. Dělníci se pustí i do obnovy rozvodů kanalizace, vody či topení.
Přibližně dva měsíce je ve Veselí nad Lužnicí před nádražím v provozu také nový dopravní terminál. „Vzniklo na něm 52 parkovacích míst pro auta, další čtyři pro autobusy, potřebné zázemí, čekárna či infopanely s příjezdy a odjezdy. Vše je propojené s nádražím,“ vyjmenoval starosta města na Táborsku Vít Rada.
Vybudování areálu stálo 30 milionů korun, na velkou část se vedení radnice podařilo získat evropskou dotaci. Vzhled přestupní stanice ještě vylepšil umělec Daniel Kyncl. Na zdi je tam malba se symboly města a textem Buďte Veselí.
Dostane se i na Písek a Tábor
Ještě letos měly začít práce také na výpravní budově v Písku. Nakonec to bude o něco později. „Ještě jsme nevybrali zhotovitele. Předpokládá se, že by akce mohla začít v prvním čtvrtletí příštího roku,“ upřesnila mluvčí SŽ Radka Pistoriusová.
V Písku plánují, že objektu navrátí typický historický vzhled. Zlepšit se má také návaznost na ostatní druhy dopravy.
Součástí kompletní rekonstrukce bude úprava a zateplení fasády, výměna oken, dveří a střechy. Toalety se přesunou do bezprostřední blízkosti čekárny.
V patře pak obnoví byty a podkroví bude do budoucna pro komerční využití. Vstup do budovy a na první nástupiště bude plně bezbariérový, zajistí ho dvě nové rampy.
Odstraní tam také jeden z objektů u výpravní budovy a na jeho místě vznikne parkoviště s chodníkem a trávníkem. Další stání pro auta budou před nádražím. Celkové náklady dosáhnou 54,5 milionu korun.
Téměř dvakrát tak drahá má být dlouho očekávaná oprava nádražní budovy v Táboře, kde je odhad 100 milionů korun. SŽ tam chce práce zahájit rovněž příští rok a za dalších dvanáct měsíců má být vše hotové.
Objekt dostane novou fasádu i střechu, úprav se dočkají rovněž interiéry. Naplánovaná je i demolice přístavku nad podchodem a zřízení nového vstupu do budovy v těsné blízkosti podchodu. I tady SŽ počítá se stavbou nových toalet, které budou blíž k odbavovací hale.
A na jaře má být hotová obnova výpravní budovy ve Strakonicích za 52 milionů korun. Tím tak bude dokončený celý přestupní terminál. V železniční části získají cestující vylepšenou čekárnu s odbavovací halou i občerstvením.
Pokračuje také rekonstrukce českobudějovického nádraží za 690 milionů korun. Hotová bude v roce 2022.