IDS funguje na Českobudějovicku a na části Českokrumlovska a Prachaticka. Celkem v tichosti ho kraj a společnost Jikord, která organizuje veřejnou dopravu v jižních Čechách, spustily na začátku roku 2017, až později na to navázala reklamní kampaň.
Ta však byla poměrně skromná, což se projevilo ve výsledných číslech. Po více než roce ostrého provozu má systém dál podporu, dokonce se bude rozšiřovat.
Zájem cestujících přece jen roste, i když pozvolna. Měl by však být větší. Kraj odhadl, že ročně kvůli IDS z rozpočtu zaplatí odhadem 13,5 milionu korun navíc za uhrazení provozní ztráty dotovaných spojů. Srpnové sloučení dvou tarifních zón v jednu na území Českých Budějovic a v přilehlých obcích pak vyšlo na další čtyři miliony korun.
„Počet prodaných kuponů není velký, ale v průběhu roku docházelo k postupnému mírnému nárůstu. Z hlediska časové platnosti byl největší zájem o třicetidenní kupony, které z celkového počtu prodaných tvořily téměř 52 procent, následovaly devadesátidenní s podílem přes 27 procent a zbývajících zhruba 21 procent připadá na sedmidenní kupony,“ spočítal Jiří Borovka, ředitel Jikordu.
MF DNES systém testovala a ptala se cestujících, jak IDS vnímají. V českobudějovickém Mercury Centru, kde je jedno z předprodejních míst, vše fungovalo na jedničku. Upozornění na možnost koupě je dobře viditelná a obsluha za přepážkou byla perfektně připravená a ihned poskytla kompletní informace.
Čtvrtina oslovených o výhodách IDS vůbec neví
„Pokud jezdíte i po městě MHD, určitě si připlaťte a bude vám stačit jedna jízdenka. Je to cenově výhodné ve chvíli, kdy týdně jedete na své trase třikrát až čtyřikrát,“ vysvětlila usměvavá paní na předprodeji.
Dodala, že zájem o IDS stoupl výrazně na konci loňského roku. Projevilo se tak, že do Hluboké nad Vltavou přestala jezdit MHD z Budějovic a cestující tam na základě objednávky kraje začala vozit společnost GW Bus. Část zákazníků tak přešla právě na kupony IDS.
A MF DNES se právě do Hluboké a zpět vypravila. „Spojení s Budějovicemi není špatné. Máme výhodu, že do města nám jede vlak i autobus. Stejně ale spousta obyvatel jede autem,“ všimla si jedna z cestujících Milada Froňková.
Kupon IDS nemá, protože nejezdí tak často, aby se jí vyplatil. Jedna jízda za 21 korun jí přijde docela dost.
„Když jedou jedním autem tři lidi z Hluboké, tak je to v přepočtu vyjde nastejno, a ještě přijedou až k místu, kam potřebují,“ zamyslela se. Část dotázaných však o výhodách IDS vůbec neví, byla to hned čtvrtina z nich.
Území IDS se rozkládá zhruba do 20 kilometrů od Budějovic
Pravidelní cestující, kteří kupony IDS využívají oproti dřívějším cenám, ušetří mezi 20 až 28 procenty. Ročně to znamená úsporu i dva tisíce korun.
Do systému je od začátku zapojeno 90 obcí zejména z okresu České Budějovice a pět smluvních dopravců, GW BUS, ČSAD Autobusy České Budějovice, Comett Plus, České dráhy a Dopravní podnik města České Budějovice.
V prosinci 2017 se přidal GW Train Regio, který převzal tři železniční tratě v kraji. Území IDS se rozkládá zhruba do 20 kilometrů od Českých Budějovic a pokrývá například Křemežsko, Zlatou Korunu, Borovansko, Ševětín, Zliv či Holašovice.
Podle počtu pásem, které cestující projede, se odvíjí výsledná cena. Čím víc zákazník jezdí, tím se jedna jízda stává levnější.
„V území zakoupených zón mohou libovolně přestupovat mezi integrovanými linkovými autobusy, vlaky a MHD v Budějovicích, a to bez omezení počtu uskutečněných jízd,“ zdůraznil Borovka.
Podle skupin cestujících výrazně převládá zájem v kategorii obyčejné jízdné, tvoří ho přes 72 procent kuponů, následuje s odstupem kategorie student 15–26 roků s téměř 20 procenty.
„Z hlediska dalšího rozvoje je v plánu začlenění dalších dvou dopravců ČSAD Jindřichův Hradec a ICOM Jihlava, které přispěje ke zvýšení nabídky spojů IDS především ve východní části území,“ doplnil ředitel Jikordu.
Další velké rozšíření bude aktuální až po roce 2019 v souvislosti s ukončením současných smluv a uzavřením nových s dopravci.