Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Zájem o levnější jízdné na Českobudějovicku je malý. Chyběla kampaň

  9:13aktualizováno  9:13
Nabízí možnost úspory ve výši stovek korun měsíčně, nákup jízdenky je jednoduchý a webové stránky přehledné. Přesto není o Integrovaný dopravní systém (IDS) v Jihočeském kraji zdaleka takový zájem, jak možná mnozí očekávali. Za celý loňský rok se prodalo jen 2 453 kusů časových kuponů.

Do IDS je zapojená i českobudějovická MHD. | foto: Marek Podhora, MAFRA

IDS funguje na Českobudějovicku a na části Českokrumlovska a Prachaticka. Celkem v tichosti ho kraj a společnost Jikord, která organizuje veřejnou dopravu v jižních Čechách, spustily na začátku roku 2017, až později na to navázala reklamní kampaň.

Ta však byla poměrně skromná, což se projevilo ve výsledných číslech. Po více než roce ostrého provozu má systém dál podporu, dokonce se bude rozšiřovat.

Zájem cestujících přece jen roste, i když pozvolna. Měl by však být větší. Kraj odhadl, že ročně kvůli IDS z rozpočtu zaplatí odhadem 13,5 milionu korun navíc za uhrazení provozní ztráty dotovaných spojů. Srpnové sloučení dvou tarifních zón v jednu na území Českých Budějovic a v přilehlých obcích pak vyšlo na další čtyři miliony korun.

„Počet prodaných kuponů není velký, ale v průběhu roku docházelo k postupnému mírnému nárůstu. Z hlediska časové platnosti byl největší zájem o třicetidenní kupony, které z celkového počtu prodaných tvořily téměř 52 procent, následovaly devadesátidenní s podílem přes 27 procent a zbývajících zhruba 21 procent připadá na sedmidenní kupony,“ spočítal Jiří Borovka, ředitel Jikordu.

MF DNES systém testovala a ptala se cestujících, jak IDS vnímají. V českobudějovickém Mercury Centru, kde je jedno z předprodejních míst, vše fungovalo na jedničku. Upozornění na možnost koupě je dobře viditelná a obsluha za přepážkou byla perfektně připravená a ihned poskytla kompletní informace.

Čtvrtina oslovených o výhodách IDS vůbec neví

„Pokud jezdíte i po městě MHD, určitě si připlaťte a bude vám stačit jedna jízdenka. Je to cenově výhodné ve chvíli, kdy týdně jedete na své trase třikrát až čtyřikrát,“ vysvětlila usměvavá paní na předprodeji.

Dodala, že zájem o IDS stoupl výrazně na konci loňského roku. Projevilo se tak, že do Hluboké nad Vltavou přestala jezdit MHD z Budějovic a cestující tam na základě objednávky kraje začala vozit společnost GW Bus. Část zákazníků tak přešla právě na kupony IDS.

A MF DNES se právě do Hluboké a zpět vypravila. „Spojení s Budějovicemi není špatné. Máme výhodu, že do města nám jede vlak i autobus. Stejně ale spousta obyvatel jede autem,“ všimla si jedna z cestujících Milada Froňková.

Kupon IDS nemá, protože nejezdí tak často, aby se jí vyplatil. Jedna jízda za 21 korun jí přijde docela dost.

„Když jedou jedním autem tři lidi z Hluboké, tak je to v přepočtu vyjde nastejno, a ještě přijedou až k místu, kam potřebují,“ zamyslela se. Část dotázaných však o výhodách IDS vůbec neví, byla to hned čtvrtina z nich.

Území IDS se rozkládá zhruba do 20 kilometrů od Budějovic

Pravidelní cestující, kteří kupony IDS využívají oproti dřívějším cenám, ušetří mezi 20 až 28 procenty. Ročně to znamená úsporu i dva tisíce korun.

Do systému je od začátku zapojeno 90 obcí zejména z okresu České Budějovice a pět smluvních dopravců, GW BUS, ČSAD Autobusy České Budějovice, Comett Plus, České dráhy a Dopravní podnik města České Budějovice.

V prosinci 2017 se přidal GW Train Regio, který převzal tři železniční tratě v kraji. Území IDS se rozkládá zhruba do 20 kilometrů od Českých Budějovic a pokrývá například Křemežsko, Zlatou Korunu, Borovansko, Ševětín, Zliv či Holašovice.

Podle počtu pásem, které cestující projede, se odvíjí výsledná cena. Čím víc zákazník jezdí, tím se jedna jízda stává levnější.

„V území zakoupených zón mohou libovolně přestupovat mezi integrovanými linkovými autobusy, vlaky a MHD v Budějovicích, a to bez omezení počtu uskutečněných jízd,“ zdůraznil Borovka.

Podle skupin cestujících výrazně převládá zájem v kategorii obyčejné jízdné, tvoří ho přes 72 procent kuponů, následuje s odstupem kategorie student 15–26 roků s téměř 20 procenty.

„Z hlediska dalšího rozvoje je v plánu začlenění dalších dvou dopravců ČSAD Jindřichův Hradec a ICOM Jihlava, které přispěje ke zvýšení nabídky spojů IDS především ve východní části území,“ doplnil ředitel Jikordu.

Další velké rozšíření bude aktuální až po roce 2019 v souvislosti s ukončením současných smluv a uzavřením nových s dopravci.

Autor:
  • Nejčtenější

Soud poslal do vazby muže, který za jízdy střílel po autech

Příbramský soud poslal do vazby pětatřicetiletého řidiče z Prahy, kterého policie obvinila z pokusu o vraždu a obecného...

Legendární Turnerova chata na Šumavě je na prodej, majitel nemá nástupce

Legendární Turnerova chata u řeky Vydry nedaleko Horské Kvildy na Klatovsku je na prodej. Objekt v 1. zóně Národního...

Na jihu Čech začala chřipková epidemie, zemřelo jedno dítě

V Jihočeském kraji začala chřipková epidemie. Počet pacientů za poslední týden vzrostl o 36,5 procenta. Hygienici nyní...

Šoféři vytuněných aut si ze silnic u Modravy udělali závodní dráhu

Někteří řidiči si silnice kolem šumavské obce Modrava pletou s dráhou pro závody rallye. V noci zkoušejí, jak jejich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Majitel Koh-i-nooru Bříza plánuje v Budějovicích místo obchodů novou čtvrť

Majitel tužkárny Koh-i-noor Vlastislav Bříza plánuje po roce 2027 proměnit rozlehlé pozemky u Mánesovy ulice v Českých...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Lidé v Sedlici bojují peticí proti spalovně zvířat, bojí se zápachu

Firma Animo Žatec plánuje v Sedlici na Strakonicku vystavět ve svém areálu s chovem prasat novou pec na uhynulá...

Písek vydá manuál, jak umisťovat reklamu v historickém centru

Nadměrný počet reklamních a informačních tabulí u různých podniků podle radních nemá v centru Písku co dělat. Právě...

Na jihu Čech začala chřipková epidemie, zemřelo jedno dítě

V Jihočeském kraji začala chřipková epidemie. Počet pacientů za poslední týden vzrostl o 36,5 procenta. Hygienici nyní...

U Pelhřimova havaroval kamion s chemikáliemi. Silnice je zavřená

Nehoda kamionu převážejícího chemikálie v sobotu dopoledne zablokovala u Pelhřimova silnici 19 na Tábor. Řidič kamionu...

Najdete na iDNES.cz