Dlouhých deset let trvala přestavba, při které nezůstala cihla na cihle. Jediné, co si zachovalo svou původní pozici a podobu, je pec na chleba. Na místě historického mlýna v romantickém Chalais na jihozápadě Francie vyrostly dva prosté kamenné domy s venkovním bazénem. Od samého začátku nebyly určeny k trvalému celoročnímu obývání, ale jako víkendové vilky pro prázdninové pobyty.
Fotogalerie |
Majitel a investor Piet Hein Eek, který si místo vyhlédl a nadchl pro myšlenku své okolí i kolegy, je jedním z nejznámějších nizozemských nábytkářů.
Přál si vybudovat industriální víkendové sídlo, plné recyklované romantiky, které poslouží jako dokonalá relaxační jednotka. Zdlouhavé jednání s francouzskými úřady, narůstající náklady, komplikované práce elektrikářů a dalších řemeslníků, to všechno protáhlo intenzivní práci na deset let.
Piet Hein Eek, zvyklý mít věci obvykle pod přísnou kontrolou, byl během budování domu značně vykolejený. Zjistil, že jsou chvíle, kdy dům doslova rozhoduje za něj. Přesto neustoupil od původního záměru: postavit nový domov v přírodě a z přírodních materiálů, aniž by příroda trpěla, ale zachovala se v co nejméně porušeném stavu pro příští generace.
Jak ovšem přiznala iDNES.cz PR manažerka studia Merel de Koková, příběhů ze stavby je tolik, že se Piet Hein Eek rozhodl připravit knihu, popisující průběh a útrapy budování venkovského sídla.
Může se hodit |
Stavba se skládá ze dvou samostatných budov. V první větší jsou kromě velkorysého obytného prostoru a kuchyně s pecí tři ložnice: dvě dvoulůžkové a jedna skromnější se čtyřmi palandami. Prostory jídelny jsou na místě, kde se kdysi jedlo i v původním mlýně. Druhý, menší dům, je celý nový. Na velkoryse řešené obytné prostory navazují kryté venkovní terasy, v patře jsou dvě manželské ložnice. Prostory ve volných týdnech využije široká rodina a přátelé. Majitel je chce také pronajímat, aby byl dům využívaný co největší část roku.
Domy jsou kompletně celé zařízené z produkce studia Piet Hein Eek. Lampy v domě byly vyrobeny přímo pro mlýn. Všechny další kousky jsou také originály či dokonce prototypy.
Vybavení kamenných domů stavěných původními metodami v kombinaci s originálním nábytkem ze starých použitých prken, kovů i plastů vnáší do venkovské rezidence unikátní atmosféru. Nechybí ani dominantní prvky od přátel umělců: výrazná geometrická malba, pruhy vyvedené v neotřelé kombinaci fialové, růžové, bílé, černé, tyrkysové a hořčicové barvy, je nástěnným dílem od výtvarníka Jana van der Ploega.
Největší radost má ovšem designér Piet Hein Eek z celkového výsledku, který i po dlouhé realizaci stejně nazývá „průběžným“. Jak tvrdí, práce na domě takového rozsahu jednoduše nikdy nemohou skončit.
Nábytek z dílny Pieta Hein Eeka je oblíbený po celém světě. Jeho recyklované designové lahůdky, které vznikají v opuštěné bývalé továrně značky Philips v Eindhovenu, si oblíbili i další světoví návrháři a prodejci, včetně známé milánské galeristky Rossany Orlandi.
Studio nenuceně pracuje na každém, byť sebedrobnějším detailu nábytku a doplňků a díky použití recyklovaných materiálů a unikátní práci na každém výrobku se na světě prakticky nenajdou dva totožné kousky. Z široké nabídky studia lze bez problémů zařídit celý byt. Vyrábí i zajímavé tapety nebo nápadité lustry z překližky či nábytek ze starých trámů a nabízí i fairtradové výrobky.