Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lanovka na Sněžku musí vozit i vodu a splašky, o provozu rozhoduje vítr

Lanovky staví a jejich technologie dodávají stejné firmy po celém světě. Přesto je lanovka na Sněžku naprosto unikátní. Poprvé, a dokonce i v porovnání se zahraničím, zde byly použité speciální vozy, které vyvážejí nahoru vodu a další odvážejí vodu splaškovou. Zajímavostí je však celá řada.

Původní technologie lanovky, která byla ve zkušebním provozu od 10. listopadu 1949, měla sloužit 17 let. Nakonec vydržela prakticky bez větších oprav nebo zásahů až do roku 2012, byla tak nejstarší provozovanou lanovkou u nás. Od roku 1949 až do ukončení svého provozu vyvezla na Sněžku více než sedm milionů návštěvníků Krkonoš.

Přední část horní stanice získala novou ocelovou konstrukci, která vytváří tuhý celek schopný odolávat i extrémním povětrnostním podmínkám.

Neuvěřitelné? Lanovku vyrobila Transporta Chrudim na základě licence švýcarské firmy Von Roll a může být na svou práci opravdu pyšná. Je nutné si totiž uvědomit extrémní podmínky, které panují zejména na druhém úseku lanovky, jimž je samozřejmě vystavena i ta nová. Stavba horní stanice musí podle dnešních parametrů odolat větru až 215 km/h a zatížení sněhem až 8,82 kN/m2.

„Stavba je umístěna na hraně sousedící s Obřím dolem a dochází zde kvůli vzestupnému proudění vzduchu k silným námrazám,“ vysvětluje tak na další problém stavby Miloš Pařízek, hlavní inženýr a koordinátor projektu nové lanovky.

Provoz lanovky se zastavuje v okamžiku, kdy v daném místě překročí rychlost větru 60 km/h. Takže můžete vyjet na Růžovou horu, ale na Sněžku se už dostanete jen po svých, pokud to v takových povětrnostních podmínkách budete chtít vůbec riskovat. Právě úsek mezi Růžovou horou a vrcholem Sněžky totiž bývá téměř polovinu dní v roce kvůli větru mimo provoz. Nejvíce je větrem ovlivněná poslední část lanovky pod horní stanicí, která vede jen kousek nad hranou Obřího dolu. Na vrcholu Sněžky pak vítr dosahuje často v nárazech až 200 km/hod (55 m/s).

Unikátní stavba metra, tubus pod Vltavu nejdříve postavili v suchém doku

Plány trvaly dlouho

Už od 1976 se zvažovala výstavba nové lanovky. Počítalo se s dvoulanovým systémem čtyřmístné kabinky z Transporty, následovaly další studie v 80. letech, které zvažovaly nabídku rakouské firmy Girak na moderní šesti- nebo osmimístnou kabinovou lanovku a prodloužení trasy prvního úseku až k chatě Lesovna.

Provoz na horním úseku Růžová hora – Sněžka se zastavil 13. května 2012, aby se stihlo rozebrat lanovku ještě během léta, dolní úsek Pec pod Sněžkou – Růžová hora skončil 2. září 2012. Stavba nové lanové dráhy byla zahájena 1. září 2011, provoz na dolním úseku 20. prosince 2013. Na zrekonstruovaném horním úseku se jezdí od 22. února 2014.

Materiál na stavbu musely dopravovat vrtulníky.

Zadavatel požadoval, aby se minimalizovaly zásahy do podloží pod budovami, aby se zachovaly stávající hmoty staveb a nenavyšoval se rozsah služeb.

Horní stanice tak byla částečně zbourána a poté opět dostavěna, nové jsou i inženýrské sítě a technická infrastruktura. Byla vybudována kanalizační a vodovodní přípojka, napojená na veřejný kanalizační a vodovodní řád Pece pod Sněžkou.

Jenže horní stanice nemá vlastní zdroj vody, a tak se přikročilo k ojedinělému a unikátnímu řešení, poprvé v historii lanových drah. Speciální vozy lanové dráhy dopravují vodu nahoru, další pak odvážejí splaškovou vodu dolů k mezistanici, kde se vypouštějí do kanalizace.

Boj s ochranáři

30 nejlepších

Přečerpávací nádrže na pohonné hmoty u Loukova byly vybrány ČKAIT – Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě – do přehledu 30 nejvýznamnějších realizací posledních 30 let.

Stavba lanovky na Sněžku vypadala zdánlivě jednoduše, přesto má však spoustu ALE. Třeba to, že stavět bylo možné prakticky jen tři měsíce v roce, a to v srpnu, září a říjnu. V zimních měsících to kvůli větru a teplotám nejde, od jara a přes léto nejsou možné lety vrtulníků, protože je nepovolí ochrana životního prostředí. Vrtulníky se totiž musely postarat o veškerou dopravu i odvoz materiálu, těžké stroje do 1. zóny ochrany CHKÚ KRNAP přístup nemají. Takže se například horní stanice „rozebírala“ ručně.

OBRAZEM: Vrtulník odnesl přebytečnou podpěru z lanové dráhy na Sněžku

Ochranáři měli i řadu dalších podmínek, mimo jiné i to, že se nesměla navýšit kapacita původní lanovky, která byla 250 lidí za hodinu. Z vrcholu Sněžky totiž nikdo nechtěl mít davovou sešlost, i když už dnes se někteří rádoby turisté hrnou i tam, kde je přísný zákaz vstupu.

Horní stanice je umístěna v 1. zóně ochrany CHKÚ KRNAP v těžko přístupném terénu.

O stavbě

Generální projektant: Trento, Ing. Miloš Pařízek, hlavní projektant, který autorizoval všechny stupně projektové dokumentace, vedoucí koordinátor akce; autorský dozor generálního projektanta Ing. Zdeněk Mikulecký

Statik: Atlant, ing. František Futera

Architektonické řešení – studie: ateliér K2-architekti, Ing. arch. David Kratochvíl, Ing. arch. Stanislava Kratochvílová

Investor: město Pec pod Sněžkou

Technický dozor stavebníka: Ingeniring Krkonoše, Ing. Václav Jiránek

Hlavní dodavatel: Sdružení firem BAK stavební společnost, Leitner AG

Stavbyvedoucí: Ing. Daniel Slovák

Náklady: 311 milionů Kč

Ocenění: Stavba roku 2014, Cena Inženýrské komory 2015

ARCHIVNÍ VIDEO: Podívejte se na cestu lanovkou na vrchol Sněžky po znovuzahájení provozu v roce 2014:

Autor:
  • Nejčtenější

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

2. května 2024

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného...

Dům, kde je promyšlený každý detail, od kliky až po sprchový kout

3. května 2024

Dům na Dlouhém mostě, navržený architektem Zdeňkem Melicharem, ztělesňuje moderní pojetí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Majitel nepřevzal mou výpověď z nájmu. Prý není důvod odcházet a mám platit

7. května 2024

Premium Pronajala jsem si byt, do kterého zatéká. Pronajímatel s tím nic nedělá, a tak jsem podala...

Ostrov a útočiště nejbohatšího piráta je na prodej za 50 milionu dolarů

8. května 2024

Soukromé ostrovy jsou v módě. A když navíc kdysi „patřily“ slavnému pirátovi, je o zájem postaráno....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V červenci podepsali a před Vánocemi bydleli. Mělo to ale jednu nevýhodu

2. května 2024

Matúš, Ivana a jejich dvě děti si na samém konci okrajové části rovinatých Košic postavili na...

Ostrov a útočiště nejbohatšího piráta je na prodej za 50 milionu dolarů

8. května 2024

Soukromé ostrovy jsou v módě. A když navíc kdysi „patřily“ slavnému pirátovi, je o zájem postaráno....

Architekt žije s rodinou v paneláku. Byt po radikální proměně skvěle slouží

8. května 2024

Jsem architekt. Bydlím s manželkou a dcerou v jedenáctém patře panelového domu na Praze 5. Mám rád...

Navrhl domy pro Mars i Měsíc, využít je mohou i chudí v Africe a Indii

7. května 2024

Architekt Nader Khalili navrhl konstrukční systém Earthbag „SuperAdobe“. Vyvinul ho v reakci na...

Majitel nepřevzal mou výpověď z nájmu. Prý není důvod odcházet a mám platit

7. května 2024

Premium Pronajala jsem si byt, do kterého zatéká. Pronajímatel s tím nic nedělá, a tak jsem podala...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...