Nová pražská lávka spojí ostrov Štvanice s Karlínem a Holešovicemi

  0:01aktualizováno  0:01
Po zřícení trojské lávky bude každá podobná stavba pečlivě sledována. To platí i o lávce spojující přes ostrov Štvanice Holešovice a Karlín. V soutěži zvítězil návrh architekta Marka Blanka a Petra Teje.

Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi. | foto: ČTK

Třetí místo získal návrh architekta Lukáše Landy. Druhé místo nebylo uděleno. S výsledky soutěže seznámila tento týden veřejnost městská rada. Se stavbou lávky počítá i stávající územní plán.

Lávka usnadní pěším a cyklistům cestu na ostrov a zároveň bude dalším propojením mezi Holešovicemi a Karlínem, které od roku 2015 v létě zajišťuje také přívoz HolKa.

Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a...

Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi.

Původně měl být znám vítěz už koncem září. Vyhodnocování však zdržel velký počet architektonických návrhů, kvůli tomu se porota musela sejít dvakrát. Do jednokolové mezinárodní soutěže bylo podáno 53 návrhů, pět z nich bylo vyřazeno kvůli doručení po stanoveném termínu. Soutěž byla vyhlášena Institutem plánování a rozvoje letos v dubnu.

Lávka pomůže Štvanici

Architekti Marek Blank a Petr Tej se stavbě lávek, mostů a podobných staveb věnují již několik let. Na začátku roku 2017 zvítězili i v soutěži na most v Litvínově, společně s Jankem Srnkou. Zde porota ocenila zvolené proporce. „Návrh je svými liniemi designově přesvědčivý zejména pro čistotu, lapidárnost, jednoduchost a subtilnost, pravdivě vstupuje do kontextu místa, investiční náklady se jeví jako reálné,“ uvedli porotci k hodnocení návrhu.

Pokud jde o pražskou lávku, bude nástup na ni na holešovickém břehu Vltavy umístěný na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice, v Karlíně na Rohanském nábřeží vyústí na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře. Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi.

Fotogalerie

Soutěž na lávku spojující Karlín a Holešovice už jednou vyhlásila Praha 7 v roce 1999. Vítězný návrh se stal nerealizovatelným kvůli změně protipovodňových opatření po roce 2002.

Nové návrhy proto musí vzít v potaz možné zvýšení hladiny ve Vltavě. A také se zde odrazí problémy, které vedly ke zřícení trojské lávky. 

Magistrát na Štvanici připravuje opravu Fuchsovy kavárny, rekonstrukci poškozených cest a z menších úprav například zřízení piknikových míst. Štvanice zatím ožívá pozvolna. Na ostrově byly vysazeny stromy a jsou tam nové lavičky. Funguje na něm Vila Štvanice, která pořádá festivaly a divadelní produkce.

Na místě budoucí lávky mohou lidé dosud využívat přívoz:

Technické řešení lávky

Most je tvořen celkem čtyřmi, na sebe vzájemně navazujícími prostými poli o rozpětí 76,0 m + 64,0 m + 76,0 m + 84,0 m. Konstrukce bude zhotovena z předpjatého UHPC betonu třídy C120/140. Most je určený jako lávka pro pěší a cyklisty.

Příčný řez mostu je řešený jako otevřený profil tvaru písmene U. Celková šířka mostu je 3,5 m a výška 1,6 m. V podélném směru navrhli arcvhitekti most jako segmentový,  proto je dodatečné předpětí mostu vedeno pouze v přímých liniích při použití lan z materiálu Y1860S7 a průměru 15,7 mm. Předpínací lana jsou uložena v HDPE chráničce s těsnícím materiálem. Tím je zabezpečena jejich vynikající dvoustupňová protikorozní ochrana.

Nejdelší pole bude předepnuto čtrnácti přímými kabely tvořenými 21 kusy lan. Pole menších rozpětí budou předepnuty shodným počtem kabelů s nižším počtem lan, kabely budou vedeny kanálky vnitřního průměru 105 mm.

V místě kotevních oblastí bude konstrukce vyztužena standardní betonářskou výztuží pro zesílení oblasti s lokálním zatížením od předpětí a uložení konstrukce na spodní stavbu. Krajní pole konstrukce je navrženo jako vertikálně pohyblivé, a to na krajní opěře, kde bude umístěn hydraulický pístový mechanismus pro zajištění vertikálního posunu lávky v případě povodně se schopností zdvihu až nad úroveň povodně Q1000.

Na holešovickém břehu Vltavy bude nástup na lávku umístěný na Bubenském nábřeží...

Na holešovickém břehu Vltavy bude nástup na lávku umístěný na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice, v Karlíně na Rohanském nábřeží vyústí na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře.

Autoři

Ing. arch. Marek Blank

*1980, absolvent Fakulty architektury ČVUT v Praze, obor: Architektura a urbanismus, 2008

Ing. arch. MgA. Petr Tej, Ph.D.

*1978, absolvent Fakulty stavební ČVUT v Praze, obor: Pozemní stavby, 2004, dále Fakulty architektury ČVUT v Praze, obor: Architektura a urbanismus, 2008.

MgA. - Škola architektury AVU v Praze, obor: Architektonická tvorba, 2010

Ph.D. - Fakulta stavební ČVUT v Praze, obor: Konstrukce a dopravní stavby, 2012

Soustavně se věnujeme navrhování a projektování mostních konstrukcí, například:

  • lávka přes řeku Lubinu v Příboře, výhra v architektonické soutěži. Projekt 2017, předpokládaná realizace 2018
  • most přes ulici Mezibořská v Litvínově: výhra v architektonické soutěži. Práce na projektové dokumentaci zahájena v roce 2017.
  • lávka přes Vltavu v Lužci nad Vltavou: práce na projektové dokumentaci zahájena v roce 2014, předpokládaná realizace 2018-2019.
  • lávka přes Zákolanský potok společně s architektem Ondřejem Císlerem. Realizace 2015
  • lávka v Litomyšli společně s architekty Martinem Rusinou a Martinem Freiem. Realizace 2017

Umístění v soutěžích:

Lávka Holešovice – Karlín: výhra 2017

Most přes ulici Mezibořská v Litvínově: výhra 2016

Lávka přes řeku Lubinu v Příboře: výhra 2016

Komenského most v Jaroměři: 2. místo v arch. soutěži. 2014

Lávka přes Labe v Hradci Králové: odměna 2015

Autoři: ,

Nejčtenější

Z domu do paneláku. Zbláznili jste se? ťukali si na čelo příbuzní

1

Když jsme si s manželem koupili byt ve městě na sídlišti, byla jsem šťastná. Oskar ale moc nadšený nebyl. Všude okolo...

Pořídili si dům s minimem zdí a maximem skla. K němu přidali jezírko

„Jezírko je krásný prvek,“ vysvětluje investor, proč nemají na zahradě tradiční...

Co nejméně zdí a co nejvíce skla, takové slyšel zadání architekt domu pro čtyřčlennou rodinu v jižních Čechách....

Dcery vidí jen o víkendu. Přichystal jim krásný pokojíček za 60 tisíc

Ema a Leontýnka mají u táty konečně nový dětský pokoj. Proměna vyšla na 60...

Každý člověk potřebuje místo, kde se bude cítit příjemně a bezpečně. A co teprve dvě malé slečny, které milují tanec a...

Jak bydlí spisovatelka Sylva Lauerová: miluje věci mezi kýčem a uměním

V bytě najdete spoustu knih. „Užívám si populárně naučnou literaturu: knihy...

Spisovatelku a básnířku Sylvu Lauerovou čtou prý hlavně krásné ženy. Píše ve dvou ze třech svých domovů: ve vile v Brně...

Fara v Kmetiněvsi jim změnila život. Teď ji prodávají za 10,5 milionu

Fara se vždy v minulosti v průběhu let upravovala a rozšiřovala podle...

Na faru z roku 1747 se rodina přestěhovala z Prahy v roce 2009. Nemovitost v Kmetiněvsi v kladenském okrese postupně...

Další z rubriky

Architektem roku je Stanislav Fiala. Miluje dřevo, kámen i improvizaci

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...

Ocenění za mimořádný přínos architektuře v posledních pěti letech – cenu Architekt roku 2019 získal Stanislav Fiala,...

KVÍZ: Znáte nejkrásnější památky České republiky?

Poznáte jednu z nejkrásnějších českých památek?

Česká republika je poseta nádhernými kulturními památkami, z nichž jsou některé dokonce zapsané na seznamu UNESCO,...

Mlýn, hájovna, usedlost i fara. Parádní bydlení je v Česku na dosah

domy

V České republice se prodává velké množství zajímavých nemovitostí. Bydlet můžete v příjemné hájovně s vlastní studnou,...

V moderním bungalovu použila designérka i špalky z rozřezaných kmenů

V prostoru vyniká podlaha z masivních prken.

Bungalovy mají řadu výhod, ale také jednu nevýhodu. Potřebují dostatečně velký pozemek. V tomto případě však neměla...

Najdete na iDNES.cz