Nová pražská lávka spojí ostrov Štvanice s Karlínem a Holešovicemi

  0:01aktualizováno  0:01
Po zřícení trojské lávky bude každá podobná stavba pečlivě sledována. To platí i o lávce spojující přes ostrov Štvanice Holešovice a Karlín. V soutěži zvítězil návrh architekta Marka Blanka a Petra Teje.

Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi. | foto: ČTK

Třetí místo získal návrh architekta Lukáše Landy. Druhé místo nebylo uděleno. S výsledky soutěže seznámila tento týden veřejnost městská rada. Se stavbou lávky počítá i stávající územní plán.

Lávka usnadní pěším a cyklistům cestu na ostrov a zároveň bude dalším propojením mezi Holešovicemi a Karlínem, které od roku 2015 v létě zajišťuje také přívoz HolKa.

Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a...

Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi.

Původně měl být znám vítěz už koncem září. Vyhodnocování však zdržel velký počet architektonických návrhů, kvůli tomu se porota musela sejít dvakrát. Do jednokolové mezinárodní soutěže bylo podáno 53 návrhů, pět z nich bylo vyřazeno kvůli doručení po stanoveném termínu. Soutěž byla vyhlášena Institutem plánování a rozvoje letos v dubnu.

Lávka pomůže Štvanici

Architekti Marek Blank a Petr Tej se stavbě lávek, mostů a podobných staveb věnují již několik let. Na začátku roku 2017 zvítězili i v soutěži na most v Litvínově, společně s Jankem Srnkou. Zde porota ocenila zvolené proporce. „Návrh je svými liniemi designově přesvědčivý zejména pro čistotu, lapidárnost, jednoduchost a subtilnost, pravdivě vstupuje do kontextu místa, investiční náklady se jeví jako reálné,“ uvedli porotci k hodnocení návrhu.

Pokud jde o pražskou lávku, bude nástup na ni na holešovickém břehu Vltavy umístěný na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice, v Karlíně na Rohanském nábřeží vyústí na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře. Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi.

Fotogalerie

Soutěž na lávku spojující Karlín a Holešovice už jednou vyhlásila Praha 7 v roce 1999. Vítězný návrh se stal nerealizovatelným kvůli změně protipovodňových opatření po roce 2002.

Nové návrhy proto musí vzít v potaz možné zvýšení hladiny ve Vltavě. A také se zde odrazí problémy, které vedly ke zřícení trojské lávky. 

Magistrát na Štvanici připravuje opravu Fuchsovy kavárny, rekonstrukci poškozených cest a z menších úprav například zřízení piknikových míst. Štvanice zatím ožívá pozvolna. Na ostrově byly vysazeny stromy a jsou tam nové lavičky. Funguje na něm Vila Štvanice, která pořádá festivaly a divadelní produkce.

Na místě budoucí lávky mohou lidé dosud využívat přívoz:

Technické řešení lávky

Most je tvořen celkem čtyřmi, na sebe vzájemně navazujícími prostými poli o rozpětí 76,0 m + 64,0 m + 76,0 m + 84,0 m. Konstrukce bude zhotovena z předpjatého UHPC betonu třídy C120/140. Most je určený jako lávka pro pěší a cyklisty.

Příčný řez mostu je řešený jako otevřený profil tvaru písmene U. Celková šířka mostu je 3,5 m a výška 1,6 m. V podélném směru navrhli arcvhitekti most jako segmentový,  proto je dodatečné předpětí mostu vedeno pouze v přímých liniích při použití lan z materiálu Y1860S7 a průměru 15,7 mm. Předpínací lana jsou uložena v HDPE chráničce s těsnícím materiálem. Tím je zabezpečena jejich vynikající dvoustupňová protikorozní ochrana.

Nejdelší pole bude předepnuto čtrnácti přímými kabely tvořenými 21 kusy lan. Pole menších rozpětí budou předepnuty shodným počtem kabelů s nižším počtem lan, kabely budou vedeny kanálky vnitřního průměru 105 mm.

V místě kotevních oblastí bude konstrukce vyztužena standardní betonářskou výztuží pro zesílení oblasti s lokálním zatížením od předpětí a uložení konstrukce na spodní stavbu. Krajní pole konstrukce je navrženo jako vertikálně pohyblivé, a to na krajní opěře, kde bude umístěn hydraulický pístový mechanismus pro zajištění vertikálního posunu lávky v případě povodně se schopností zdvihu až nad úroveň povodně Q1000.

Na holešovickém břehu Vltavy bude nástup na lávku umístěný na Bubenském nábřeží...

Na holešovickém břehu Vltavy bude nástup na lávku umístěný na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice, v Karlíně na Rohanském nábřeží vyústí na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře.

Autoři

Ing. arch. Marek Blank

*1980, absolvent Fakulty architektury ČVUT v Praze, obor: Architektura a urbanismus, 2008

Ing. arch. MgA. Petr Tej, Ph.D.

*1978, absolvent Fakulty stavební ČVUT v Praze, obor: Pozemní stavby, 2004, dále Fakulty architektury ČVUT v Praze, obor: Architektura a urbanismus, 2008.

MgA. - Škola architektury AVU v Praze, obor: Architektonická tvorba, 2010

Ph.D. - Fakulta stavební ČVUT v Praze, obor: Konstrukce a dopravní stavby, 2012

Soustavně se věnujeme navrhování a projektování mostních konstrukcí, například:

  • lávka přes řeku Lubinu v Příboře, výhra v architektonické soutěži. Projekt 2017, předpokládaná realizace 2018
  • most přes ulici Mezibořská v Litvínově: výhra v architektonické soutěži. Práce na projektové dokumentaci zahájena v roce 2017.
  • lávka přes Vltavu v Lužci nad Vltavou: práce na projektové dokumentaci zahájena v roce 2014, předpokládaná realizace 2018-2019.
  • lávka přes Zákolanský potok společně s architektem Ondřejem Císlerem. Realizace 2015
  • lávka v Litomyšli společně s architekty Martinem Rusinou a Martinem Freiem. Realizace 2017

Umístění v soutěžích:

Lávka Holešovice – Karlín: výhra 2017

Most přes ulici Mezibořská v Litvínově: výhra 2016

Lávka přes řeku Lubinu v Příboře: výhra 2016

Komenského most v Jaroměři: 2. místo v arch. soutěži. 2014

Lávka přes Labe v Hradci Králové: odměna 2015

Autoři: ,

Nejčtenější

Na Šumavě si postavili promyšlený srub. I po letech jsou z něho nadšení

Srub v šumavské krajině nedoznal během uplynulých let výraznějších změn.

Architekt Zdeněk Šimoník navrhl před lety srub s klempířskými prvky a kovovým obložením. To vše příhodně kontrastuje s...

Starou chalupu opravili a postupně citlivě zařídili dobovým nábytkem

Interiér chalupy majitelé postupně zaplnili původním venkovským nábytkem.

Více než stoletá chalupa po kováři v podhůří Ďumbierských Tater měla štěstí, že ji koupila Natálie s rodinou. Nelekli...

Ze skromného řadového domu se vylouplo perfektně promyšlené bydlení

Řadovka leží v samém srdci Londýna a je obklopená historickými budovami.

Šťastný nový majitel malé řadovky nedaleko londýnského nádraží King’s Cross se rozhodl pro její kompletní rekonstrukci....

Luxusní byt v 28. patře má vlastní zahrádku a nádherný výhled na město

Starorůžová barva je stejně jako vzor Herringbone volbou vytříbeného vkusu a...

Dokonalá harmonie tvarů a barev z rukopisu talentované ukrajinské architektky Olhy Wood dokazuje, jak moc může být...

Rodina z jižních Čech vsadila na jistotu. Postavila si oblíbený bungalov

Rodina pana Josefa si v jižních Čechách postavila montovaný bungalov.

Bungalovy jsou v Česku nejžádanějšími rodinnými domy. Pro stavbu této oblíbené nemovitosti se rozhodla i rodina pana...

Další z rubriky

České lustry dokážou měnit barvu a tvar, rozzáří je i objetí lidí

Instalace De-Lux-Ity  experimentuje s barevným spektrem. Barevné skleněné...

Česká skleněná svítidla patří ke světové špičce. A to nejen díky umění tuzemských sklářů, ale také moderním...

Tři interiéry, které oceníte. Miniaturní byt i proměna starého domu

Rodinný dům Purista In. Interiéru dominuje dubové dřevo, třeba jako obklad...

Práci bratislavských ateliérů Archholiks charakterizuje nápadité řešení jednotlivých interiérů, jednoduchost a měkkost...

Nejdivočejší domy Česka. Podívejte se, jak dopadlo hlasování čtenářů

Divoké stavby v Česku

Někdo staví dům, aby se mu v něm dobře bydlelo. A pak jsou tací, kteří staví nebo renovují, aby náhodný kolemjdoucí při...

Najdete na iDNES.cz