Cukrárna Povidloň, atelier A8000 – strop prostoru cukrárny je otevřený a...

Cukrárna Povidloň, atelier A8000 – strop prostoru cukrárny je otevřený a přiznává rozvody technologií včetně vzduchotechniky obarvené na růžovo, retro dlažba dotváří atmosféru kontrastů. | foto: Ondřej Bouška

Cukrárna, kde si můžete dopřát designový i chuťový zážitek najednou

  • 4
V Česku se design v pohostinství nejdříve „vetřel“ do hospod a restaurací, pak přišly na řadu bary a vinařství, nakonec došlo i na cukrárny. To platí i o interiéru cukrárny od ateliéru A8000, kde se spojila tradice s inovací, a to jak v designu, tak v nabídce.

Jemné pastelové tóny, tak typické pro cukrárny, doplnilo černé moderní logo a lehce pop-artové ilustrace od grafického a designového studia Bechyňský. Hravý vizuální koncept se odráží i v architektonické podobě prostoru.

Cukrárna Povidloň dostala jméno podle tradičního šumavského dezertu.

„Základním architektonickým principem je spojení tradice s 21. stoletím. Stejně jako pracuje šéfcukrář Michal Mandys, který povýšil do moderní podoby známý lokální dezert a který dal i cukrárně Povidloň v Lipně nad Vltavou jméno, jsme postupovali i my při úpravách prostoru,“ vysvětluje architekt Martin Krupauer z ateliéru A8000, který v současné době vede tým připravující výstavbu Vltavské filharmonie v Praze.

Růžová je dobrá

Samotnou výrobu architekti přivedli do odbytové části. Vznikl tak společný prostor, ve kterém si lze užít zážitek z nakupování a ochutnávání, a ještě pozorovat výrobu na vlastní oči. Každý se tak může přesvědčit, jak se zákusky připravují, nic nelze ošidit. Přístup, kde vidíte cukráři přímo pod ruce, se úspěšně používá i v řadě restaurací.

Strop prostoru cukrárny je otevřený a přiznává rozvody technologií včetně vzduchotechniky. Je však obarvena na růžovo, čímž jsou odlehčeny tvrdé linie interiéru. Dispozici cukrárny vévodí průhled do výrobny zákusků, která je viditelná už z ulice velkým výkladem. Návštěvníci však mohou výrobu dezertu sledovat i uvnitř, a to u barového pultu umístěného pod oknem.

Cukrárna Povidloň, atelier A8000 – návštěvníci mohou výrobu dezertu sledovat i uvnitř, a to u barového pultu umístěného pod oknem.

Ilustrace od studia Bechyňský jsou vidět také v malbě na stěnách. Vizuální identita a interiér cukrárny tak tvoří nerozdělitelný celek. Hlavní prvky vybavení cukrárny jsou svařené z černých kovových jeklových prvků. Doplněné bílou kovovou mřížovinou a akustickými lamelami tvoří kontrast k pastelovým barvám krabic, balicích papírů a propagačních materiálů vystavených za pultem cukrárny.

Klasické židle z ohýbaného dřeva se značkou TON v pastelových odstínech reflektují barevnost značky cukrárny.

Tradičně tvarované židle od firmy TON v pastelových odstínech reflektují barevnost značky cukrárny. Retro dlažba zase dotváří atmosféru kontrastů.

Co je povidloň

Hlavním lákadlem cukrárny je tradiční šumavský dezert povidloň připravovaný jako francouzský éclair. Zákusek z nadýchaného odpalovaného těsta s tvarohem a povidly však zdejší šéfcukrář Michal Mandys, který se učil šest let u vyhlášeného pražského cukráře Skály, povýšil na „lehký“ francouzský éclair. Měsíčně se jej tu prodá víc než 6 000 kousků.

Éclair

Éclair (česky blesk) je francouzský cukrářský výrobek, podlouhlé pečivo z odpalovaného těsta, plněné krémem a opatřené polevou. Těsto, které je stejné jako těsto na profiterolky, se obvykle vytlačuje cukrářským sáčkem do podlouhlého tvaru a peče se, dokud není křupavé a uvnitř duté. Zdroj: Wikipedia

Šéfcukrář Michal Mandys připravuje tradiční šumavský dezert povidloň.

O autorech

Autorský tým: Martin Krupauer, Pavel Kvintus, Stanislava Blažková, Rita Correia
Stavební řešení za ateliér A8000: Michal Žižka, Ladislav Krlín

Ateliér A8000 založený Martinem Krupauerem a Jiřím Stříteckým patří po více než tři dekády mezi přední česká architektonická studia. Pracuje na nejširším spektru projektů velkého významu, rozsahu i obtížnosti. V roce 2020 byl oceněný titulem Stavba roku za projekt Společenského centra Sedlčany. Mezi nejvýraznější realizace studia patří například architektonické řešení multifunkčního sálu Fórum Karlín v Praze.

Osobou Martina Krupauera se významně zapojuje rovněž do veřejné diskuse a rozvoje území. Vedle architektury se Krupauer soustředí také na vize a strategie proměny transformačních oblastí a brownfieldů v České republice i mimo ni. Vedoucí ateliéru byl členem komise hl. města Prahy pro nový metropolitní plán 2017. Nyní vede tým, který připravuje výstavbu Vltavské filharmonie v Praze, první významné pražské kulturní stavby za posledních 100 let.