Loni v prosinci po roce skončila nákladná rekonstrukce hlavního železničního koridoru z Brna na Českou Třebovou v úseku do Blanska. Na páteřní trati nejen pro jižní Moravu byl zcela vyloučen provoz a tisíce cestujících denně musely využít náhradní autobusy nebo expresy po druhé hlavní trati z Brna přes Vysočinu.
A právě na ni se železničáři „vrhnou“ zanedlouho, když za necelé tři miliardy korun zrekonstruují úsek z Brna do Kuřimi. Přípravné práce mají začít na přelomu října a listopadu, spuštění hlavní fáze se pak předpokládá na začátku příštího roku, což odstartuje další dlouhou výluku.
Součástí mohutné investice je především rozsáhlá přestavba nádraží v brněnském Králově Poli. A změny v sousedství důležitého uzlu MHD i regionálních autobusů budou skutečně výrazné na první pohled. K zemi půjde stávající nádražní budova, jež na místě stojí už od 50. let minulého století a v posledních letech se nedočkala žádných vylepšení. Nahradí ji moderní dvoupatrový prosklený objekt.
Brno se promění. Zmizí Tesco i torzo polikliniky, prokoukne omšelé nádraží |
„V přízemí vybudujeme pokladny, obchodní prostor a sociální zázemí. Uprostřed haly budou eskalátory vedoucí do vyvýšené části s lavičkami pro cestující a dalším komerčním prostorem,“ oznámila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Po dobu rekonstrukce bude zázemí zajišťovat provizorní čekárna pro 250 cestujících. Podobně tomu bylo i před pár lety na brněnském dolním nádraží, když tam zajížděla většina vlaků místo na to hlavní.
„Zásadní přestavbou projde také kolejiště v královopolské stanici. Tři dopravní koleje se prodlouží posunutím rozvětvení dále směrem na Kuřim,“ doplnila mluvčí s tím, že rekonstrukce umožní, aby expresy a další vlaky vyšší třídy projížděly stanicí rychlostí až 120 kilometrů v hodině, což dnes není možné.
Detaily výluky se dolaďují
Díky výluce související s opravou nádraží se železničáři zároveň pustí do rekonstrukce celého úseku z Brna-Maloměřic až do Kuřimi. Vyššího komfortu se dočkají cestující i na zastávkách v brněnské Lesné nebo v obci Česká. „Součástí stavby je rovněž obnova třinácti mostů, deseti propustků, silničního nadjezdu a pěti opěrných zdí,“ vyjmenovala Friebová.
Odkud kam bude výluka sahat, jak se podaří zajistit náhradní dopravu a kdy přesně na začátku příštího roku odstartuje, železničáři teprve řeší. Snaží se totiž sladit více staveb, jako tomu bylo v případě koridoru z Brna na Českou Třebovou.
Správa železnic plánuje spustit také modernizaci úseku o třicet kilometrů dále, z Vlkova u Tišnova do Křižanova na Vysočině. Jihomoravský kraj pak hodlá výluku využít k demolici a stavbě nového silničního nadjezdu u zastávky v obci Česká a také v Merhautově ulici v Brně. Tam už dnes platí pro auta omezení a příští rok je v plánu kompletní uzavírka.
Roční výluka mezi Brnem a Blanskem končí, na koridor se vrátí vlaky |
A se svými investicemi nezůstane pozadu ani Brno. Pod nádražím v Králově Poli dělníci prodlouží podchod a přes Ponávku povede nová lávka do Myslínovy ulice. Pro lidi z okolí tak bude nádraží lépe dostupné.
„Záměry jsou ve fázi přípravy projektové dokumentace. Částka, kterou město vynaloží na prodloužení podchodu, rampy a lávky, se pohybuje kolem 28 milionů korun. Prodloužení podchodu proběhne paralelně s výstavbou lávky a v souběhu s modernizací stanice,“ přiblížil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. Vedení města plánuje u nádraží postavit také parkovací dům, na ten však dojde až později.
I když bude celý třímiliardový projekt za dva roky hotový, práce na železnici tím neskončí. Navázat má v roce 2026 přestavba nádraží v Tišnově, které dnes už také nevyhovuje moderním standardům. Místo jednoho podchodu zde vzniknou dva, z nichž jeden lépe propojí perony se sousedním autobusovým nádražím. Tady už železničáři počítají s kompletní výlukou od března do října.
A v plánu, ať už souběžně, nebo později, je rovněž oprava úseku mezi Kuřimí a Tišnovem. I v tomto případě se chystá modernizace dvou zastávek, a to v Čebíně a Hradčanech. Kompletně hotovo by mělo být vše po roce 2027.
Nepojedou ani vlaky do ZastávkyNejen na trase do Kuřimi musí cestující z Brna počítat s omezením na železnici. Do další fáze se totiž v příštím roce posunou práce na zdvojkolejnění a elektrifikaci trati ze Střelic do Zastávky u Brna. Letos tudy vlaky jezdí jen s drobnými výlukami. „Kompletní výluka na trati Střelice – Zastávka u Brna bude probíhat příští rok od 30. dubna do 14. prosince. Po tuto dobu zavedeme náhradní autobusovou dopravu. Její konkrétní organizaci a rozsah si ovšem určí samotní dopravci,“ sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Po dokončení prací se cestující svezou po nové elektrifikované trati, na níž se rychlost zvedne z 80 na 120 kilometrů v hodině. Největší proměnou pak projde stanice v Zastávce. |
2. prosince 2022 |