Pondělí 27. ledna 2020, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. ledna 2020 Ingrid

Řidiči autobusů dostali od vlády přidáno, dopravci těžko shánějí peníze

  11:58aktualizováno  11:58
Jihomoravské dopravní společnosti musí po Novém roce řešit, z čeho řidičům vyplatit vyšší mzdy, jak nařídila předešlá vláda. Někteří dopravci si stěžují, že už teď sáhli do svých peněz, protože jim nedorazila dotace z Jihomoravského kraje. Jiní zase kvůli tomu museli omezit spoje.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Na spolehlivosti autobusové dopravy je přitom závislá velká část obyvatel jižní Moravy.

„Několikrát jsme kraj oslovili s požadavkem na řešení. Za leden zatím od něj rozhodně peníze nemáme a ani jsme nedostali žádné zprávy. Musíme čerpat z vlastních zdrojů,“ povzdechl si ředitel ČAD Blansko Jiří Šebela s tím, že netuší, jak dlouho je taková situace udržitelná.

Podobně to vnímá Karel Psota ze znojemské dopravní firmy Psota. „Dostali jsme peníze od kraje jen do 15. prosince. Máme smlouvy takové, že už nám asi nepošlou nic. Něco našetřené máme, ale jak to bude dál, nevím,“ poznamenal Psota, jenž kvůli nízkému zájmu ze strany řidičů navíc sám sedá za volant a cestující rozváží.

Krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD) ovšem ujišťuje, že by všechny firmy peníze navíc dostat měly. O problémech prý neví. „Detailně nekontroluju, jestli dotace některým nepřišla, nebo přišla. Nicméně předpokládám, že všem dochází stejně,“ reagoval.

Zdražení linek nepomáhá

Psota i Šebela doufají, že se situaci podaří vyřešit. Zato David Grund z brněnského Tourbusu upozorňuje, že kvůli navýšení mzdových nákladů už museli na podzim omezit některé dálkové spoje. Připouští přitom, že se k podobnému kroku může uchýlit také v nejbližších měsících.

„Je to případ komerčních linek, které nespadají pod dotaci. Pro dopravce je zvýšení mezd výrazný zásah do ekonomiky, který lidově řečeno nejsou schopni utáhnout. Pokud vím, nejsme jediní, kdo se s tímto problémem potýká,“ vylíčil.

V minulém roce tak společnost zkrátila linky jezdící z Brna do Českých Budějovic a Strakonic a omezila spoje na Olomouc či Moravské Budějovice. Například na mezinárodní lince do Košic pak zkusila zdražit jízdné, jenže kvůli vysoké konkurenci jiných dopravců se jí to nevyplatilo.

„Na některých linkách zdražení zafungovalo trošku, na jiných spíše ne,“ připustil ředitel společnosti Tourbus, u níž si podle něj řidič v průměru přijde na 30 tisíc korun hrubého měsíčně. Zvýšení platů firmu vyjde každý měsíc na desítky tisíc.

Problém je potřeba vyřešit v první polovině roku

Přidávat peníze řidičům musejí všechny kraje. V tom Jihomoravském je ale situace nejkomplikovanější. Na vině jsou specifické podmínky smluv s dopravci. Podle nich jim kraj mohl poslat peníze jen na roky 2017 a 2018. Jak to bude v roce následujícím, zatím nikdo netuší.

Hanák už předložil Asociaci krajů České republiky dva návrhy. „Jeden je ten, že by Jihomoravský kraj dostal přímou dotaci od ministerstva dopravy na kompenzaci řidičům. Pak bychom mohli vstoupit do smluv, které máme s dopravci uzavřené,“ popsal Hanák.

„Druhou možností je, aby ministerstvo dopravy uzavřelo přímý vztah s dopravci. Kompenzace by pak fungovala na stejném principu, jako se dotuje například žákovské jízdné,“ doplnil Hanák.

Domnívá se, že situaci je potřeba vyřešit v nejbližší době. Pokud by to nechali až na druhou polovinu roku, reálně by prý hrozilo, že by nebyli schopní jihomoravským dopravcům v roce 2019 peníze poslat.

Možností je výpověď a nová soutěž

Dle vládního nařízení musí dopravci už od minulého roku vyplácet řidičům minimální hodinovou mzdu 98,10 koruny. Dříve to bylo o 26,50 koruny za hodinu méně. Kraj na to loni ze svého rozpočtu vyčlenil 100 milionů korun, pro letošek má naplánováno 85 milionů.

Premiér Andrej Babiš (ANO) začátkem ledna navrhl zrušení nařízení předešlé vlády o růstu mezd. To by ale podle Hanáka šťastné nebylo a vláda by se naopak měla zaměřit na to, aby toto nařízení koncepčně dopracovala.

Jihomoravští dopravci mají ještě jednu možnost, jak si s omezujícími smluvními podmínkami poradit. Jednoduše smlouvy vypovědět a linky znovu vysoutěžit za vyšší ceny. Jenže v takovém případě samozřejmě nemají jisté, jestli se jim tendr podaří znovu vyhrát.

Přesto do toho několik společností šlo. „V loňském roce jsme vyhráli výběrové řízení, takže my obavy z nedostatku financí na vyšší platy pro řidiče neřešíme,“ pochvaloval si ředitel ČSAD Hodonín František Luža.

Ten ale zaznamenal ještě jiný problém. A to úbytek cestujících v autobusech. Podle společnosti KORDIS, která v Jihomoravském kraji zajišťuje integrovanou dopravu, to souviselo s velkými výlukami na železnici, kvůli kterým nastaly výpadky i v návazné dopravě. Postupný úbytek cestujících však byl také jedním z důvodů, proč od začátku roku zdražila jízdné ČSAD Vsetín, která rozváží cestující z Brna do Zlínského kraje a opačně.

  • Nejčtenější

Česká firma umí zpracovat plasty na palivo, o technologii doma není zájem

Proměna plastů na využitelné látky zatím v Česku vázne. Novátorské návrhy z jižní Moravy narážejí na legislativu i...

Mladý řidič jel nepozorně a příliš rychle, auto téměř přepůlil o zábradlí

Hrůzně vypadající nehoda se stala před sedmou hodinou ráno na silnici mezi Podivínem a Lednicí na Břeclavsku. Za...

Základní škola na nátlak inspekce opět povolí mobily, hrozila jí sankce

Na základní škole v Boskovicích na Blanensku museli ustoupit inspekci a zrušit zákaz používání mobilních telefonů o...

Premium

Nálezné pro hledače pokladů, volá veřejnost. Případ nálezce Pernici budí emoce

Poklady hledají s detektory na „vlastní triko“ jenom na jižní Moravě stovky lidí. Podle archeologů je na čase, aby se s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž natáčel dívky při převlékání u bazénu, skončil ve vazbě

Touha vidět, jak se dívky převlékají u bazénu, vedla v pátek večer muže v Brně k tomu, že se je pokusil natáčet. Hned...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

VIDEO: Kometa vyjela do Pardubic expresem, fanouškům jízdenky losovala

Potřetí v historii vypravila z Brna hokejová Kometa speciální vlak Kometa expres se šestnácti vagony, kterým hokejisté...

Sanitku dostali do budovy oknem, výcvikové centrum poslouží záchranářům

Rutinní zásahy i postupy při mimořádných událostech budou jihomoravští záchranáři trénovat v nově otevřeném vzdělávacím...

Rumunský řidič kamionu platil na D2 pokutu 132 tisíc za nezaplacené mýtné

Mimořádně vysokou pokutu uložili koncem minulého roku jihomoravští celníci rumunské firmě za neplacení mýta v Česku....

Sníh není, lyže se přesto půjčují. Zájem zákazníků se někde i zvýšil

Přes nedostatek sněhu si v letošní sezoně lidé na jižní Moravě půjčují lyže ve stejném množství jako loni. Dokonce...

TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?
TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?

Dvacet autosedaček pro děti různého věku podrobil německý autoklub testu bezpečnosti. Prošly všechny. U některých se ale objevily podstatné nedostatky.

Najdete na iDNES.cz