Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

Babiš chce zrušit nařízení, které prudce zvedlo mzdy řidičům autobusů

  16:28aktualizováno  16:28
Řidiči autobusů, kteří zajišťují veřejnou dopravu v krajích, si od loňského ledna polepšili až o třetinu na platech. Andrej Babiš chce však zrušit nařízení, které zvyšuje minimální mzdu i další příplatky.

Ilustrační snímek. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Premiér Andrej Babiš úmysl zrušit nařízení oznámil po jednání kabinetu s Asociací krajů. Přilepšení řidičům prosazoval podle něj Bohuslav Sobotka (ČSSD) před krajskými volbami. Hnutí ANO prý hlasovalo proti opatření a považuje ho za nesmysl.

Vláda v roce 2016 rozhodla, že od následujícího ledna stoupnou minimální mzdy řidičů autobusů zhruba o třetinu ze 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun. Zvýšily se i další příplatky. Kraje objednávají veřejnou dopravu a potřebné linky dotují. V červenci vláda schválila příspěvek zhruba 394 milionů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Babiš ve čtvrtek nařízení kritizoval. „Chci to zrušit, protože je to nesmysl. Byla to jen akce pana premiéra (Sobotky) před krajskými volbami, kdy se chtěl zalíbit a myslel si, že získá hlasy v krajských volbách. Aby premiér určoval mzdy řidičů soukromých přepravců, to je nesmysl,“ uvedl.

Šéfka Asociace krajů Jana Vildumetzová uvedla, že navýšení mezd řidičů bylo nesystémové a nešťastné. „Krajům to způsobilo nejen problémy finanční, ale i legislativní. Zásah do rozpočtu v roce 2017 byl 840 milionů korun, které jsme museli dát dopravcům, a 420 milionů korun to bude v letošním roce,“ uvedla.

Doplácet nemůžeme

Záměr zrušit nařízení kabinetu, díky němuž stoupla minimální mzda řidičů, kritizuje vedení dopravní společnosti GW Jihotrans, která v jižních Čechách zajišťuje většinu linkových autobusů. Podle ředitele Roberta Krigara firma řidičům chybějící peníze nahradit nemůže. 

 „Řidiči to budou chtít. Do vlastních prostředků není kam sáhnout, rentabilita v osobní dopravě je kolem dvou tří procent. Není to věc naše, je to vysloveně věc politická, jak na úrovni státu, tak krajů, jestli chtějí zabezpečit osobní dopravu, nebo ne. My nemáme na to řidičům mzdy v této výši udržet, kdyby to nařízení padlo. Nechápu, že to přichází v dnešní době, když v Praze nemá kdo jezdit, na Liberecku nemá kdo jezdit, nechápu, kde chtějí ty lidi sehnat,“ řekl Krigar.

Skupina GW Jihotrans, jejíž loňský obrat přesáhne 3,5 miliardy Kč, má 1100 zaměstnanců, 320 nákladních aut, 220 autobusů a 40 motorových vlakových jednotek.

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestovali od října 2015. Šoféři si stěžovali, že kraje objednávají dopravu jen na základě ceny, a autobusové firmy pak šetří zejména na mzdách. V červnu 2016 odbory kvůli nízkým platům řidičů odsouhlasily přípravu stávky, a v říjnu téhož roku vláda zvýšení mezd řidičů schválila. Kvůli neplnění podmínek uspořádali řidiči autobusů začátkem dubna 2017 v pěti krajích jednodenní stávku.

Snahu premiéra Andreje Babiše (ANO) zrušit vládní nařízení o minimální mzdě řidičů autobusů považuje náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD) za nešťastnou. Vyšší mzdy řidičů podporuje a naopak požaduje, aby vláda dotáhla problém systémově do konce a nenechávala ho na bedrech krajů a autobusových společností. 

Smrt na kolejích loni našlo 245 lidí. Strojvedoucí dělají více chyb

„Řešíme to i na Asociaci krajů a chceme, aby se problém systémově vyřešil. Na jižní Moravě byl problém, že jsme nemohli vstupovat do smluv s dopravci tak, abychom jim dorovnali náklady na mzdy nařízené vládou,“ řekl Hanák.

Předseda jihomoravských odborářů Libor Weinstein řekl, že zrušení by bylo velkou chybou a jen by se prohloubily problémy s nedostatkem řidičů.  Podle něj by se při zrušení nařízení objevily mezi řidiči bouře nevole. „Problematická situace s řidiči by se jen prohlubovala. Je jich nedostatek a situace se zhoršuje,“ řekl Weinstein.

V současné době v Česku schází pro všechny druhy dopravy podle firem z oboru 10 až 15 tisíc řidičů.

Autor:
  • Nejčtenější

Rychlovlaky na letiště nepojedou, jen stanice by stála víc než dráha do Brna

Šance na napojení největšího českého letiště na připravovanou síť vysokorychlostních železničních tratí se rozplývá....

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Kdo má víc bytů, měl by platit vyšší daně, navrhuje šéf ČNB Rusnok

Ten, kdo má více než jeden byt, by měl zaplatit víc na dani z nemovitosti, myslí si guvernér České národní banky Jiří...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Rychlovlak z Prahy do Drážďan pomůže i Mostu, slibuje projekt za 138 miliard

Louny, Most či Karlovy Vary mají šanci získat mnohem pohodlnější dopravní spojení s hlavním městem. Koleje do...

Odcházející zaměstnanec už není zrádce. Firmy jsou navrátilcům otevřené

Ještě před několika lety byl dobrovolný odchod z velké korporace jednosměrnou jízdenkou. Cesta zpět nebyla možná. Firmy...

Premium

Stát chce uzavřít tisíce nebezpečných přejezdů. Obce je rušit nechtějí

Železniční přejezd na téměř každém kilometru českých kolejí by měl být brzy minulostí. Dlouhodobou snahu ministerstva...

Šňůra rekordů končí, letecký provoz nad ČR po třiceti letech poprvé klesl

Letecký provoz nad Českem meziročně poprvé po 30 letech poklesl. Letoví dispečeři během letošní letní sezony, tedy od...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz