Na náměstí Svobody v samotném centru Brna se dnes dostanou auta jen v zásobovacích hodinách, jinak vůbec. Platí to i pro místní, kteří tady bydlí. Pokud chtějí pracovníci zásilkových služeb mimo daný čas doručit balík nebo vyzvednout objednaný oběd v restauraci, musí jít pěšky nebo využít speciální cargokolo.
Nyní vedení Brna chystá stavbu překladiště zboží z dodávek na nákladní jízdní kola. A pak se může režim podobný tomu, jaký dnes funguje na náměstí Svobody, podle informací MF DNES přesunout i do ulic v okolí, kam teď mohou auta s povolenkou celý den.
Místo dodávek nákladní kola. Z centra Brna mají zmizet zásobovací auta |
„Pokud se ukáže, že je o překladiště zájem, nebude se třeba muset vydávat tolik povolenek pro auta. Ale nejdříve se celý systém musí vyzkoušet,“ uvedl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). Zdůraznil, že žádné změny v regulaci vjezdů do historického centra aktuálně magistrát neplánuje.
V materiálu, který nedávno projednávali brněnští zastupitelé, se však doslova píše, že služba cargokol se může rozrůstat za splnění více podmínek – a jednou z nich je právě omezení vydávání povolenek pro zásobování a rozvoz do centra města.
„Cílem by samozřejmě mělo být omezení aut v centru,“ sdělil radní. Myslí si však, že k tomu nebudou potřeba přísnější regulace, ale že samotné firmy zvolí pro zásobování v centru města cargokola místo aut.
Brno chce vypudit těžká auta z centra pomocí poplatků, naráží však na právo |
Ostatně výstavba překladiště vychází i z poptávky jednotlivých dopravců, kteří o podobné zařízení stojí. Brno s nimi má podepsané memorandum, díky němuž jsou zásobovací služby s tímto plánem města seznámeny a počítají s ním. Teprve se však uvidí, nakolik se sliby přetaví ve skutečnost.
Městské překladiště, které vyjde odhadem na necelých deset milionů korun, vybuduje Brno na bývalé tramvajové smyčce u autobusového nádraží Zvonařka. Mluvilo se o více místech, toto zvolili politici jako nejlepší, protože je blízko a nemusí se odtud nikam jet do kopce jako ze zvažovaného výstaviště.
„Realizace by mohla začít v druhé polovině roku, případně v první polovině 2024. Záleží na výběru zhotovitele,“ informoval mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.