Středa 12. srpna 2020, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. srpna 2020 Klára

Chodci v centru Brna klopýtají na rozbité dlažbě, kostky ničí nápor aut

  6:30aktualizováno  6:30
Historickým centrem Brna každý den projdou desetitisíce lidí. Jenže na mnoha místech musejí kráčet, tedy spíše klopýtat, po kostkách. Ty jsou vyviklané a jejich rohy a hrany často uražené. Na vině je hustá doprava.

Na stavu dlažby na náměstí Svobody i v sousedních ulicích se denně podepisují stovky aut, která centrem projíždí. A chodci jsou naštvaní i zaskočení. 

Minulý týden dokonce po internetu kolovala fotografie, jak v Masarykově ulici zaparkoval kamion i s přívěsem.

Problém s rozpadlou dlažbou zaznamenal také Jan Mandát (za ODS), radní Brna-střed, který má na starosti dopravu. „Třeba na pomezí Joštovy ulice a Moravského náměstí, kde začíná pěší zóna, jsou už delší dobu vyvrácené dlaždice,“ podotkl radní. Na jeden z rozbitých úseků tam ostatně upozorňuje i dopravní značka.

Mandát uznává, že stav zóny souvisí s velkým množstvím aut v centru, jejich počet chce proto omezit. Byl to však právě on, kdo před dvěma roky z pozice předsedy spolku Brno autem kritizoval změnu systému povolení vjezdů, jak ji naplánovala minulá koalice pod vedením hnutí ANO. Nelíbilo se mu, že se řidiči, kteří v historickém středu města nebydlí, nedostanou na místa, kam byli dříve zvyklí.

Paradoxně měla tato změna přesně opačný efekt a pro mnoho řidičů se z centra stala zkratka. Na už zmíněné Masarykově ulici vedoucí na náměstí Svobody nedávno napočítali od rána do pozdního odpoledne průjezd téměř tisícovky aut.

Přímou úměru mezi jejich počtem a poškozením dlažby přiznává i Mandátův kolega Petr Kratochvíl (ODS), který má jako městský radní na starosti dopravu v celém Brně. „Určitě je to tím ovlivněné, sám to vnímám například v Zámečnické ulici, kde je dlažba uvolněná,“ poukázal na další místo.

Nejvíc problémů dělá zásobování

A není to jen zdání, že je centrum čím dál víc poničené. Brněnské komunikace, které mají opravy na starost, tam totiž vyráží častěji než dřív. „V roce 2018 odhadujeme nárůst oproti předchozímu období o více než třetinu,“ vyčíslila mluvčí společnosti Vladimíra Navrátilová.

Rok 2018 byl právě tím, kdy se změnil systém vjezdů do historického centra. Ani poté lokálních oprav neubylo, naopak jich Brněnské komunikace evidují podobně, ulice jsou však zřetelně rozbitější, jak si všímají lidé i odpovědní politici.

Na takové úseky kolemjdoucí narazí i na severní straně náměstí Svobody. Nejviditelnější místo se nachází u ústí České ulice, kde se při větších deštích chodci jen složitě vyhýbají kostkám, aby na ně zpod nich nevystříkla špinavá voda.

„Alespoň s ohledem na pěší by město mělo tuhle katastrofu rychle řešit,“ podotkla opoziční zastupitelka Brna-střed Jasna Flamiková (Zelení), která měla v minulém volebním období jako místostarostka na starosti právě dopravu. 

Podle ní za rozbité centrum můžou především dodávky zásobování i další těžká auta, která dovážejí zařízení na trhy či kulturní akce na náměstí.

Dlažba se opravuje po částech

Po dotazu MF DNES, zda město s rozbitým centrem hodlá něco dělat, radní Kratochvíl odpověděl, že jde o dobrou připomínku a bude se tím zabývat. „Až začnou fungovat nová pravidla vjezdů a zmizí restaurační zahrádky, zadám revizi stavu komunikací. Pro příští rok si dáme úkol se tomu více věnovat,“ prohlásil. 

Zpřísnění vjezdu, kdy řidiči dostanou povolení jen do určitých ulic, slibuje vedení Brna po několika odkladech tentokrát od září. Teprve se však uvidí, zda vše zafunguje, jak politici tvrdí. Kratochvíl prozradil, že má i záložní variantu, pokud by nová pravidla řidiči nechtěli respektovat. Ta zahrnuje například větší počet jednosměrek v centru, další opatření ale rozvádět nechtěl.

Centrum Brna připomíná autostrádu

A tak se zatím dál bude dlažba upravovat po částech. Bez ohledu na menší opravy se od loňska do letošního jara za 2,6 milionu rekonstruovala prakticky celá ulice Kobližná. Před dvěma lety za 5,5 milionu dělníci předláždili i úsek Masarykovy od Nádražní k Josefské. 

Příští rok v létě mají pokračovat až k náměstí Svobody. „Opravovat se bude za úplné výluky tramvajové dopravy, protože současně vyměníme opotřebované kolejnice,“ upozornila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Termín zatím není určený pro rekonstrukci zbylé části České, která se dnes neopravuje. Podle Flamikové však už „včera bylo pozdě“. „Je to ostuda, protože s několika různými pruhy asfaltu vypadá jako ulička někde na periferii,“ podotkla.

Autor:
  • Nejčtenější

Krásný okruh, hrozná trať. Její úroveň je katastrofální, hřímají jezdci

Takhle ostrou kritiku na Masarykově okruhu, který mezi jezdci patří k nejoblíbenějším na světě, nejsou zvyklí slyšet....

Hokejista Plekanec opouští Kometu, chce být blízko nemocné mamince

Hokejová Kometa Brno se bude muset v nadcházející sezoně obejít bez Tomáše Plekance. Známý centr v klubu končí nečekaně...

Šéfka brněnského okruhu: Musíme opravit dráhu, jinak se jelo naposledy

Byla nadšená a spokojená z průběhu závodů i disciplinovanosti zhruba čtyř stovek diváků, kteří nedělní klání na...

Policie ukončila razii na radnici Brno-střed, zajímá se o činnost politiků

Od pondělí až do úterních brzkých ranních hodin zasahovali policisté na radnici městské části Brno-střed. Byli tam i v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zaměstnanci obchodníka léta šidili zlato stříbrem, přišli si na miliony

Škodu za více než šest a půl milionu korun způsobili čtyři zaměstnanci firmě, která obchoduje se zlatem. Do zlatého...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Vinaři oživují zapomenutou šťávu verjus, zpracují tak přebytečné hrozny

První „sklizeň“ už mají jihomoravské vinohrady za sebou. Z hlav révy zmizely pod nůžkami ještě zelené hrozny, z nichž...

Policie ukončila razii na radnici Brno-střed, zajímá se o činnost politiků

Od pondělí až do úterních brzkých ranních hodin zasahovali policisté na radnici městské části Brno-střed. Byli tam i v...

Žena zřejmě usnula při vaření, do bytu se prokopali dálniční policisté

Třiašedesátiletá žena si v bytě brněnských Chrlicích chystala oběd a chtěla si nejspíš na chvíli odpočinout, jenže...

Na zápach si nikdo nestěžuje, v pivovaru je to horší, říká šéf octárny

Zatímco pro většinu firem znamenaly karanténa a nouzový stav útlum, v bzenecké octárně na Hodonínsku se padesátka...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...