Ukázka z výsledků sociologického průzkumu o poloze brněnského nádraží, který zadalo město Brno. | foto: Kancelář architekta města

Většina Brňanů chce nádraží v centru, ukázal průzkum zadaný městem

  • 180
Brňané chtějí odsunout nádraží spíš pod Petrov, tedy jen 300 metrů od toho stávajícího. Přijatelné je toto umístění pro 64 procent lidí, což je výrazně víc než pro variantu u řeky Svratky. Ukázal to sociologický průzkum, který zadalo město jako poslední podklad před hlasováním zastupitelů o poloze nádraží.

Jeho výsledky získala exkluzivně MF DNES. Čísla ukazují, že nejpravděpodobnější umístění u řeky, které už má podporu například Jihomoravského kraje nebo ministra dopravy, mezi lidmi nevítězí.

Varianta u řeky Svratky je přijatelná jen pro 49 procent lidí, zcela nepřijatelná je naopak pro 38 procent. Variantu pod Petrovem odmítá jen zhruba každý čtvrtý Brňan, tedy 24 procent oslovených.

V průzkumu odpovídalo 995 lidí ve věku nad 18 let trvale nebo převážně žijících v Brně. Podle většiny tázaných je nádraží v centru výhodnější, protože leží v srdci města a je dobře dostupné hromadnou dopravou. Na variantě u řeky jim nejvíc vadí, že bude daleko od centra. Pro ty, kteří by rádi viděli nádraží u řeky Svratky, je zásadní, že bude nové, moderní, větší a prostornější (části závěrů studie najdete ve fotogalerii).

„Z dnešního pohledu pragmatického a ekonomického je odsunutá varianta výhodnější. Je potřeba říct, že to neznamená prodloužení doby cestování do zaměstnání nebo zábavou do centra. Předpokládám, že s přesunem nádraží souvisí i dokonalé spojení s městskou hromadnou dopravou,“ řekl dnes v Brně ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Zcela jednoznačně se pro variantu Řeka vyslovilo 24 procent tázaných, pro Petrov 31 procent. Výrazná část Brňanů by si dokázala představit, že nádraží zůstane tam, kde je nyní. Je jich 58 procent, takovou možnost však dopravní experti odmítli.

Politici rozhodnou na konci února

K variantě odsunu k řece, o zhruba kilometr dále od stávajícího nádraží směrem ke Zvonařce, se kromě ministra dopravy přiklonilo už krajské zastupitelstvo a městská část Brno-střed. Podporují ji také zastupitelé z klubu ČSSD, ODS, KSČM a TOP 09 a směřují k ní i členové klubu ANO. A doporučila ji i Kancelář architekta města.

Důvodem podle nich je, že je rozpracovanější, nakreslená v územním plánu a tedy rychlejší a snáze se na ni seženou peníze. KDU-ČSL svoje oficiální stanovisko vydá v pondělí, ale ve vedení kraje i v obvodu Brno-střed hlasovala pro Řeku.

Naopak pro variantu pod Petrovem jsou Zelení, Žít Brno a Piráti, kteří poukazují na to, že se lidem výrazně prodlouží doby cestování a že město bude mít větší náklady na doplňující dopravní infrastrukturu.

O poloze nádraží rozhodnou politici na svém mimořádném zasedání v úterý 27. února. Konečné rozhodnutí je na vládě. Ta by se věcí měla zabývat v květnu. Klíčový pro ni bude výsledek studie proveditelnosti a právě stanovisko krajského úřadu a města Brna.

Dojíždějící chtějí také nádraží v centru

Výzkum týkající se polohy nádraží si zpracoval také Svaz cestujících ve veřejné dopravě (SCVD). Tazatelé ve vlacích oslovili 644 dojíždějících do Brna starších 15 let. Z průzkumu vyplynulo, že téměř 78 dává přednost tomu, aby nové hlavní nádraží bylo Pod Petrovem, tedy blízko současné polohy. Deset procent by chtělo odsun nádraží do polohy k řece - do míst dnešního dolního nádraží. Zbytku je to lhostejné. Z výzkumu však není zřejmé, do jaké míry byli dotazováni informováni o výhodách a nevýhodách nádraží v té či oné poloze.

SCVD je spolek, který vznikl v roce 2010 a je členem Evropského svazu cestujících. Jeho snahou je hájit právo cestujících na kvalitní, spolehlivou a bezpečnou veřejnou dopravu, vyjadřuje se k řadě odborných, především železničních témat.

, ,