Brněnské hlavní nádraží.

Brněnské hlavní nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Primátor Brna chce k nádraží i podzemní dráhu. Bude jednat s ministrem

  • 92
Brněnský primátor Petr Vokřál bude jednat s ministrem dopravy Danem Ťokem o stavbě nového železničního nádraží. Za více než 40 miliard korun má vzniknout u řeky Svratky. Brno požaduje stavbu i s podzemní železnicí, která by lépe napojila nové nádraží na MHD.

Problémem je, že ministerstvo dopravy vybralo variantu, v níž stavba podzemní dráhy, takzvaného diametru, zatím není. Na její případné vybudování vznikne studie.

Primátor Petr Vokřál (hnutí ANO) dnes novinářům řekl, že chce ministra přesvědčit, aby názor změnil. Chce také apelovat na to, aby stát respektoval dřívější stanovisko města. S Danem Ťokem (hnutí ANO) hodlá jednat i primátorův náměstek Matěj Hollan (Žít Brno).  

Podle něj totiž Ťok prohlásil v médiích, že Brno požadavek na podzemní dráhu stáhlo. „Budu chtít vědět, kdo to stáhl,“ uvedl Hollan. V centrální komisi ministerstva byl totiž jen primátor Vokřál.

Podle Hollana je varianta vybraná ministerstvem problematická pro budoucí zapojení diametru, navíc by podle něj mohla stavbu prodražit. „Hrozí také, že se na to (stavbu podzemní dráhy) bude desítky let čekat a doprava v Brně bez diametru zkolabuje,“ řekl Hollan.

Minulý týden navrhoval, ať brněnští radní vyzvou vládu, aby postup ministerstva dopravy odmítla a zvolila variantu odsunu nádraží i s podmínkou vybudování diametru. Radní to ale dnes nezařadili na program, podle Hollana to nechtělo hnutí ANO. Primátor řekl, že takový krok není potřeba, protože nejdřív musí na diametr vzniknout studie.

Primátor: Varianta s diametrem může být levnější

Vokřál prý bude argumentovat tím, že trať ve variantě vybrané ministerstvem má vést památkově chráněným areálem Masné burzy. „Je to poněkud rizikové při znalosti průběhu řízení. Mohlo by to výrazně prodloužit realizaci,“ podotkl Vokřál.

Podle něj by se tak v konečném důsledku městem preferovaná varianta s podzemní dráhou mohla ukázat i jako levnější. „Pokud by se totiž trať nepodařilo vést přes Masnou burzu, tak jsou to potom komplikace, kudy a jak ji vést,“ dodal.

Současné nádraží v Brně kapacitně nestačí. Politici a odborníci zvažovali, zda nové nádraží vznikne v centru pod Petrovem nedaleko současného, nebo se o necelý kilometr odsune k řece. Brno i kraj se rozhodly pro odsun, město ho ale podmínilo právě i stavbou podzemní dráhy. Centrální komise ministerstva dopravy doporučila také odsun, avšak bez podmínky současné stavby diametru.

Primátorův náměstek Martin Ander (SZ) bude na zářijovém zastupitelstvu žádat podrobnou zprávu o tom, jak Vokřál o nádraží vyjednával. K vyjednávání ho totiž pověřilo zastupitelstvo. „Považuju za těžko uvěřitelné, že čelní představitel hlavní vládní strany primátor Vokřál nedokázal přesvědčit ministra dopravy, aby respektoval požadavek zastupitelstva a spojil přestavbu nádraží s výstavbou diametru,“ řekl Ander. O novém nádraží se v Brně mluví 90 let.

,