Až s patnáctiprocentním poklesem tržeb počítá v důsledku odchodů firemních klientů Roman Kožnar, majitel jazykové školy P. A. R. K. Podle něj podniky odsunuly zdokonalování jazykových znalostí zaměstnanců na vedlejší kolej.
Jazykové kurzy už firmy nenabízejí všem. A požadují výsledky
"Má-li se firma rozhodnout, jestli dá peníze na manažerské vzdělávání nebo na jazyky, tak je dá na manažerské vzdělávání, které má pro ni okamžitý efekt," uvedl podnikatel. Dodal, že od září už firemní zákazníci neobjednávají jazykové kurzy pro své zaměstnance plošně a nad rozdělováním peněz více přemýšlejí.
"Personalisté vytipují lidi, kteří cizí jazyk potřebují ke svému kariérnímu růstu, a požadují po nás výstupy jako osvědčení o jejich znalostech a pokrocích," dodal Kožnar.
Firmy mohou využít projekty na podporu zaměstnanosti
Jednou z firem, které dříve zaměstnancům přispívaly na jazykové kurzy plošně a nyní celý systém vzdělávání přehodnocují, jsou Veletrhy Brno. "Management nyní zvažuje, komu bude výuku jazyků dále platit. Zřejmě pouze těm zaměstnancům, kteří cizí řeč potřebují ke své práci. Prioritu má podpora rozvoje manažerských a obchodních dovedností," uvedl mluvčí společnosti David Pokorný.
Zaměstnanost, stejně jako byznys vzdělávacích firem, by mohly podpořit dva projekty, které koncem března vypsalo ministerstvo práce a sociálních věcí. Mají názvy Školení je šance a Vzdělávejte se!.
Toho prvního plánuje využít firma, která sídlí v okrese Brno-venkov a vyrábí pro autoprůmysl. Donedávna ještě štědře podporovala jazykové vzdělávání více než dvěma stovkám zaměstnanců. Od ledna, kdy fabrika musela kvůli úbytku zakázek omezit provoz, už kurzy hradí jen vybraným lidem.
Pracovník firmy, který si nepřál být jmenován, uvedl, že u vzdělávání mají ve firmě prioritu všechna školení související s výrobou. Personální oddělení nyní zpracovává žádost o další grant z evropského sociálního fondu na rozšíření interního školicího střediska na pozici nástrojáře.
"Několik lidí, kterým by firma neprodloužila pracovní smlouvu, se už takto zachránilo před pracovním úřadem," popisuje muž. V době školení jsou jeho účastníci stále zaměstnanci podniku, ale jedinou náplní jejich práce je studium.
V obou projektech, které vypsalo ministerstvo, lze získat finanční prostředky z evropských fondů na školení zaměstnanců i na náhradu mzdových nákladů zaměstnanců po dobu jejich účasti na školení, a to v určitých případech až do 100 procent celkových nákladů.
Krize tlačí na lidi, aby se sami rekvalifikovali
Ztrátu školám však částečně kompenzuje příliv studentů, kteří si chtějí sami vylepšit profil na trhu práce. "Od ledna máme nebývalý přírůstek studentů. Přidávají se do již probíhajících kurzů. Krize na ně tlačí, aby si zvyšovali kvalifikaci," vysvětluje si nečekaný příliv zákazníků Martin Kleinwächter, spolumajitel jedné z největších brněnských jazykových škol Brno English Centre.
Zákazníků z řad veřejnosti má tak škola více než předloni v době největší prosperity ve své dvacetileté historii. Na brněnském trhu jazykových škol patří přitom mezi výjimky, protože nenabízí klasickou výuku ve firmách a není tolik závislá na firemních klientech jako jiné školy. Podnikatel si věří a s poklesem tržeb na rozdíl od jiných nepočítá.