"Domácí trh kopíruje zahraniční trendy. Už na podzim s počínající krizí bylo znát, že mnoho firem šetří na kongresové turistice. Ve Španělsku nebo sousedním Rakousku byly konference menší, doprovodné programy levnější," řekl Filip Remenec, mluvčí agentury CzechTourism.
Kongresová turistika se týká ve většině případů Brna, které v regionu nabízí nejlepší zázemí. Do hlavní pětky kongresových hotelů, které mají k dispozici konferenční prostory pro minimálně 300 účastníků, patří Voroněž, International, Boby centrum, Holiday Inn a Continental.
Vedení těch největších se shoduje v tom, že rozpočty pořadatelů akcí se ztenčují.
Prvenství v kraji, co do velikosti konferenčních prostorů, patří hotelu Voroněž, jehož příjmy z kongresové turistiky tvoří asi třetinu tržeb. Podle generálního ředitele hotelu Josefa Kulíška nejsou doprovodné akce tak okázalé jako dříve a tolik se na nich nehýří.
Šetří se na jídle i na kultuře
"Místo hvězd kalibru Lucie Bílé na nich vystupují umělci regionálního významu. Hosté mohou na občerstvení čerpat nižší částky," dodal.
V případě hotelu International, který se nachází v centru Brna, tvoří příjmy z lukrativní kongresové turistiky také zhruba třetinu tržeb. Podle Michala Řičánka, obchodního ředitele hotelu International, i zde některé podniky, například automobilky nebo stavební firmy, rozpočty na akce omezují.
Například čtyřhvězdičkový hotel My v Lednici je na příjmech z kongresové turistiky závislý mnohem více, tvoří až tři čtvrtiny celkových tržeb. Fakt, že některé firmy naplánované akce ruší nebo si vybírají levnější nabídku, pro něj může znamenat existenční problémy.
"Chtějí třeba levnější menu," vysvětlila ředitelka hotelu Michaela Cibulková. K jejich nejčastějším zákazníkům patří automobilky - v loňském roce to byl například Chevrolet, Škoda nebo Volkswagen.
Letos však některé firmy kongresy ruší. "Automobilový průmysl je zasažen nejvíc, proto klesne i zájem automobilek," míní Cibulková.