Jedenáctitisícovou Kuřim nyní ze severu oddělují dva kopce Horka a Záruba. Za nimi se už severovýchodním směrem rozprostírají až k frekventované silnici z Brna na Svitavy pouze pole, která z dalších stran ohraničuje kuřimská průmyslová zóna.
Právě tady chce brněnská firma IMOS development už příští rok začít s mohutnou výstavbou, která Kuřim zvětší o třetinu. Počítá, že v nové čtvrti nejlidnatějšího města okresu Brno-venkov najde bydlení přibližně 3 500 lidí.
Developer sice stále pracuje na projektu, nicméně první práce v lokalitě jsou podle obchodního ředitele firmy Jiřího Heinla blízko. „Úvodním krokem je výstavba technické infrastruktury a napojení na dopravní komunikaci, s tím nejspíš začneme příští rok. První bytové domy by mohly být hotové zhruba za tři až čtyři roky,“ uvedl Heinl.
Město si nadiktovalo podmínky
Že se projekt skutečně hýbe dopředu, je zřejmé také z uzavřené plánovací smlouvy, kterou schválili loni v září kuřimští zastupitelé. Město záměr developera sleduje a ve zmíněném dokumentu, který může platit až 60 let, si vymezilo jasné podmínky a případné sankce za to, když je investor nedodrží.
„Například jsme si stanovili šířku uličního prostoru nebo místa pro kontejnery na separovaný odpad, aby tam nechyběla. Developer také postaví mateřskou školu se čtyřmi třídami, kterou nám pak předá za symbolickou cenu,“ vyjmenoval kuřimský starosta Drago Sukalovský (STAN), podle něhož se tím město vyhne možným nedostatkům.
Například právě novou školku musí IMOS začít stavět, už když bude mít hotové bydlení pro zhruba 200 až 300 obyvatel. Kromě toho vzniknou v nové čtvrti i další služby a také komerční prostory v přízemí bytových domů.
Pokud bude časem potřeba, je Kuřim připravena – tentokrát už na své náklady – postavit v nové zástavbě i základní školu. „Jinak ale nepočítáme s tím, že bychom se jako město sami na něčem finančně podíleli,“ podotkl Sukalovský.
Stejně jako v případě školky nemůže investor v určité etapě dál stavět, pokud nebude hotové nové mimoúrovňové napojení na vytížené silnici I/43 z Brna do Svitav. „Jednáme s Ředitelstvím silnic a dálnic o urychlené stavbě této křižovatky u Podlesí,“ řekl starosta. Silničáři se stavbou skutečně počítají, konkrétně v letech 2025 a 2026.
Z nové čtvrti nechtějí mít brněnský satelit
V plánované zástavbě, při níž se firma musí řídit architektonickým plánem, mají dominovat rodinné domy o velikosti 3+kk až 5+kk, které jsou navržené do jižní části lokality. Budou samostatně stojící, řadové i jako dvojdomky. Severněji pak vyrostou bytové domy s byty o velikosti 1+kk až 4+kk. Ceny zatím zástupci developera nezveřejnili.
Projekt v číslech
|
Podle dokumentu na portálu EIA však nechtějí, aby tam vzniklo satelitní bydlení pro Brňany.
„Obytný soubor představuje plnohodnotný urbanistický celek. Předpokladem záměru je vytvořit část města, která tak jako ty stávající bude do značné míry svébytná, ale časem se stane nepostradatelnou součástí celého městského organismu a bude se rovnocenně podílet na jeho životě,“ stojí v dokumentu.
Nicméně brněnský realitní makléř ze společnosti RE/MAX Miloš Kesler si myslí, že satelit z nové čtvrti nakonec stejně vznikne. „Kuřim je v dobré dojezdové vzdálenosti do Brna a tam je dnes velký nedostatek bytů,“ připomíná makléř.
To mimo jiné ovlivňuje také ceny stavebních pozemků v Kuřimi, které se šplhají k pěti tisícům korun za metr čtvereční.
Kuřimský starosta však věří, že bydlení si vyhlédnou hlavně lidé, kteří se ve městě skutečně usadí a budou tam pracovat. „Samozřejmě se tam zabydlí i ti, kteří mají zaměstnání v Brně, nicméně do Kuřimi dnes za prací denně dojíždí 4 500 lidí. Nabídka bydlení by tak měla směřovat hlavně na ně,“ poznamenal Sukalovský.
Touto zástavbou ovšem rozvoj Kuřimi severovýchodním směrem nekončí. Územní plán města totiž počítá s tím, že se rodinné a bytové domy časem rozšíří až téměř k plotu areálu firmy Tyco Electronics. Tedy na plochu srovnatelnou s výstavbou, jež je v plánu nyní.