S rozhodnutím se však odmítá smířit šéf soukromé společnosti RegioJet Radim Jančura, chce se odvolat k Evropské komisi.
Při schůzi padl závazek, že do tří let České dráhy investují 875 milionů do modernizace. Na co ale konkrétně peníze půjdou, zatím není jasné.
"Dohodli jsme se, že do dubna příštího roku sdělíme drahám svou představu o modernizaci služeb a na základě toho budeme jednat o konkrétních projektech," řekl radní kraje pro dopravu Jaromír Pospíšil.
Na otázku, jaká zlepšení mohou cestující čekat, odpovídá neurčitě. "Chceme, aby bylo v krátkém čase vidět, že dráhy do svých služeb investují. Jak přesně, to nyní neřeknu," sdělil radní.
To, že kraj podepsal s Českými drahami dodatek na pět let dopředu, se nelíbí společnosti RegioJet, která má o provozování vlaků v regionu zájem. Nabídku RegioJet nepodal pouze v Jihomoravském kraji, ale také v Plzeňském, Ústeckém a Olomouckém.
Stejně jako na jižní Moravě ale i tamní zastupitelé uzavřeli v uplynulých dnech s Českými drahami dlouhodobé smlouvy. Ředitel společnosti RegioJet Radim Jančura tvrdí, že takový postup je nezákonný.
"Evropská legislativa stanovuje, že pokud je více zájemců o zakázku, musí být vypsán tendr," tvrdí Jančura. Hejtman Michal Hašek však tvrdí, že vypsání výběrové řízení nebylo v Jihomoravském kraji potřeba, protože nabídku pro celé území kraje nikdo jiný nepředložil.
"Společnost RegioJet nabídla pouze přepravu na vybraných tratích," obhajuje postup vedení Hašek.
S tím však ředitel společnosti RegioJet Radim Jančura nesouhlasí. "Kraj nás vyzval, abychom na vybrané tratě vypracovali nabídku a můžeme to doložit. Kdyby kraj vypsal výběrové řízení na kompletní železniční dopravu, přihlásili bychom se do něj," ohrazuje se.
S rozhodnutím zastupitelů se RegioJet nechce smířit a je rozhodnutý se odvolat k Evropské komisi. Hašek pochybení odmítá. "Podle stanoviska ministerstva dopravy postupujeme v souladu s národní i evropskou legislativou. Naší povinností není vypisovat výběrové řízení," tvrdí hejtman.
Jeho slova potvrzuje i mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Výběrového řízení je v kompetenci kraje, může, ale nemusí ho vypsat," říká.