Před 50 lety uvedl Provázek první hru. Nazvali ji chybně, vzpomíná Uhde

  18:34aktualizováno  18:34
- Právě před padesáti lety se prvním veřejným večerem uvedlo Divadlo Husa na provázku. A začaly se psát dějiny uměleckého fenoménu, kterým prošli takoví herci jako Bolek Polívka, Miroslav Donutil či Eliška Balzerová a Jana Švandová.

Miroslav Donutil se jako Salieri sešel na jevišti brněnského Divadla Husa na provázku se svým synem Martinem, který hraje Amadea. Snímky pocházejí z generální zkoušky v pondělí 10. března 2014. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Pravda je jako voda v řece: proudí, a není tudíž nikdy táž, stejně jako my. Vyjmout ji z proudu znamená připravit ji o důležitou část její povahy. Proto je tak těžké pravdu poznat.

Tak uvádí dramatik Milan Uhde vzpomínku na umělecké východisko prvního veřejného večera Divadla Husa na provázku (DHNP). Byl uveden na den přesně před 50 lety – 15. března 1968 – pod názvem Panta Rei (Vše plyne), v němž se odráží inspirace výše uvedeným výrokem Herakleita z Efesu. A úplně stejně se bude dnes večer jmenovat i vzpomínkový kabaret v sídle DHNP.

Fotogalerie

Vznik nejinspirativnějšího československého alternativního divadla 70. a 80. let minulého století zapříčinilo jednoznačně politické uvolnění konce 60. let, kdy se na Janáčkově akademii múzických umění (JAMU) sešli pod vedením teatrologa a divadelního pedagoga Bořivoje Srby i režiséra Evžena Sokolovského tři studenti režie – Eva Tálská, Peter Scherhaufer a Zdeněk Pospíšil. Právě ti zahájili celou slavnou éru DHNP a uvedli v ní nejzásadnější inscenace tohoto divadla.

Původně hráli v Domě umění

Už v onen první večer 15. března 1968 se v přátelském prostředí brněnského Domu umění hrály jejich tři režie. Kromě montáže textů Milana Uhdeho Panta Rei aneb Dějiny národu českého v kostce, režírovaných Zdeňkem Pospíšilem, to byly ještě Morgensternovy Šibeniční písně od Evy Tálské a balzacovská adaptace Umění platiti své dluhy a uspokojovati věřitele, aniž by bylo třeba vyjmouti jediný haléř z vlastní kapsy, kterou se uvedl Peter Scherhaufer.

„Na ten večer si dobře vzpomínám,“ usmívá se přímý účastník vzniku i celé nejslavnější éry divadla Milan Uhde. „Teprve na místě jsem se dozvěděl, že mu dali název Panta Rei, ale protože jsem se na něm ani na ničem jiném přímo nepodílel, nemohl jsem ani poukázat, že správná transkripce není ‚rei‘, ale ‚rhei‘. Loajálně jsem respektoval psaní bez há, abych nepůsobil profesorsky,“ vysvětluje Uhde a líčí, jak asi půl hodiny před začátkem onoho prvního představení vešel do kanceláře Domu umění, kterou ředitelství vstřícně poskytlo divadlu.

„Byli tam odborníci, kritikové, pamětníci a mluvili hlavně o tom, jak v Brně ztroskotali renomovaní avantgardisté Jindřich Honzl nebo Emil František Burian. Najednou jsem uviděl dvě studentky JAMU, které jsem znal, Elišku Havránkovou, později provdanou Balzerovou, a Janu Švandovou. Uprostřed toho hemžení si svlékly halenky a sukně a začaly se strojit do kostýmů. Pochopil jsem, že jsem se ocitl nejen mezi vzácnými hosty, ale i přímo v herecké šatně mezi účinkujícími,“ vypráví dramatik, jak DHNP amatérsky a skromně začínalo.

V Domě umění však ve velmi stísněných podmínkách a s nejrůznějšími politickými obtížemi pokračovalo dlouhých 25 let, i po celou těžkou dobu normalizace.

Jak Husák ukradl husu z názvu

Divadlo pojmenované podle knihy filmových a divadelních libret Jiřího Mahena Husa na provázku muselo „husu“ ze svého názvu vypustit už v roce 1969, a to kvůli příjmení tehdejšího komunistického generálního tajemníka Gustáva Husáka.

Přes veškerá protivenství se však v roce 1972 zprofesionalizovalo a pak už uvádělo ty nejzásadnější divadelní kusy tuzemského divadelnictví. Vyrostly na nich desítky tvůrců i herců jako Bolek Polívka, Dagmar Bláhová, Miroslav Donutil, Jiří Pecha, Vladimír Javorský a mnozí další. A totálně vyprodaná Procházkova síň Domu umění, kde divadlo až do roku 1993 působilo, zažívala takový zájem a takové ovace jako žádná jiná scéna v zemi.

„Ambice měla tato scéna od začátku vysoké, totiž ostře společensky kritické,“ doplňuje své hojné vzpomínky Uhde, autor později zfilmované „provázkovské“ Balady pro banditu či zdejší Profesionální ženy nebo Hry na Pohádku máje.

Zesměšnili revoluci

„Dodnes v duchu slyším sborový zpěv z onoho prvního večera ‚Učinili křivdu Čechové‘ a vidím scénické ztvárnění své prózy Skutkové Petra, řečeného Kůžkař,“ vzpomíná Uhde na svou povídku o přesvědčeném husitském bojovníkovi. Ten se z až fanatického stoupence táboritů stal katem popravujícím katolické kněze a nepřátele pravé víry, aby pak pečlivě zapisoval zisky pocházející z kořistí i z odměn za popravčí činnost. Po porážce u Lipan se stal bohatým měšťanem, který si z našetřených peněz zakoupil dům v Kutné Hoře, oženil se s vdovou po místním koželuhovi a jejím právem začal provozovat živnost.

Ačkoliv právě tuto jeho povídku dvakrát poplivalo komunistické Rudé právo, kterému došlo, že tu autor zesměšňuje revoluci, nové experimentální divadlo si právě ji vybralo za jeden ze svých startovních textů.

„Vrcholným zážitkem pro mě však byl Jiří Pecha, který předvedl můj dramatický monolog Výběrčí, psaný pro rozhlas a jednou jedinkrát v něm provozovaný v nádherném podání Rudolfa Hrušínského, jehož reprízy však tamní ředitel Karel Hofman zakázal. Pecha zde nasadil obrovské tempo a byl vynikající,“ doplňuje dojmy z večera před padesáti lety dramatik, jemuž DHNP poté poskytlo „trvalou spolupráci na svém trvalém úsilí“.

„Jako člen přátelského klubu Husy jsem dostal legitimaci číslo čtyři,“ usmívá se Uhde, kterému „provázkovští“ Bořivoj Srba, Zdeněk Pospíšil, Petr Oslzlý, Peter Scherhaufer a později i Vladimír Morávek dali i po roce 1972, kdy byl normalizačním režimem zcela zakázán, příležitost napsat pro divadlo pod jejich jmény 11 scénářů či se na nich podílet. „Padesátiny divadla slavím tedy jako divák i dramatik nesmírně vděčně,“ dodává Uhde.

  • Nejčtenější

Nález, který otřásl. V autě našli zavražděného kojence, matka stála vedle

Jihomoravští kriminalisté vyšetřují smrt tříměsíčního dítěte, které v neděli našli mrtvé v autě u benzinové stanice na...

Gulaš pálil podeváté v řadě, ale slaví Kladno. Pardubice zaskočily Liberec

Hokejista Milan Gulaš se sice trefil podeváté v řadě, čímž vyrovnal extraligový rekord, jenže Kladno i díky gólu...

VIDEO: Vulgární řidič kamionu blokoval dva pruhy, šéf se za něj omluvil

Další případ nevybíravého chování na českých silnicích natočil v pondělí na výjezdu z Brna jeden z našich čtenářů....

Zbrojovka, nic není víc. Pacanda o životě i magii Lužánek

O minulosti fotbalisty Milana Pacandy se ví skoro všechno. Talent, hračička, střelec, později průšvihář... O jeho...

Zříceninu hradu Cimburk opravují již 25 let. Otevřeno mají po celý rok

Zřícenina moravského Cimburka u města Koryčany je v „servisu“ už čtvrt století. Kdosi spočítal, že tu spolek Polypeje...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

Karel mého syna požádal o věnování, vzpomíná fanoušek na setkání s Gottem

V zástupu lidí, kteří se dnes na pražském Žofíně naposledy rozloučí s Karlem Gottem a položí květiny, bude stát i...

Lidé se v Sudetech často střídají a ani se neznají, zjistili vědci

Hranice někdejších Sudet je stále patrná, i když dávno není zakreslená na mapě. V obcích, jež leží v tomto území, lidé...

Z nemocnice propustili chlapce nakaženého tetanem, teď pojede do lázní

Zdravotního stav malého chlapce nakaženého tetanem se výrazně zlepšil. Ve středu ho propustili z brněnské fakultní...

Zlatý poklad Inků dorazí do Brna, lidé uvidí stovky vzácných exponátů

Originální zlaté exponáty pocházející z incké říše a dalších jihoamerických civilizací ukáže v Brně od 1. listopadu...

Najdete na iDNES.cz