ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Autu v zimě na ulici škodí led, sůl a zloději. Garáž není vždy spásou

  • 25
Podle dopravních průzkumů parkuje na ulici zhruba 60 procent všech aut. V zimě přichází s nočním stáním vozu venku větší riziko. Doba nahrává zlodějům, pro které se dříve stmívá. Auto ohrožuje i těžký sníh, posypová sůl a padající led, který může způsobit škodu za statisíce korun.

Zatímco od jara do podzimu majitelé venkovních aut své stání na ulici příliš neřeší, v zimě se jejich outdoorové parkování stává velkou nevýhodou oproti autům nocujícím v uzavřené garáži (dvě pětiny všech vozů) nebo alespoň pod pergolou.

I když kriminalita v Česku dlouhodobě klesá, auta se kradou a vykrádají celoročně. Zima ale zlodějům nahrává, protože se stmívá mnohem dříve. Potenciálnímu pachateli se tak prodlužuje čas, kdy se může do vozidla nenápadně dostat a způsobit majiteli nemalé škody.

A nejedná se jen o tichá odlehlá místa, ale také o města. Do svých bytů se na zimu přesouvají chataři a chalupáři, kteří jinak zbytek roku tráví v přírodě. Podle České parkovací asociace se v zimě ve městech nachází o deset procent vozů více.

Sůl rozežírá lak a spouští korozi

Solení silnic a posypový materiál dává autům pořádně zabrat. V lednu konečně začalo mrznout a sněžit, což udělalo radost většině národa mířícího na běžky a do přírody, ale silničářům to přidalo práci a řidičům starosti.

Ilustrační snímek

Motoristé mají pod přívaly sněhu občas problém auto najít.

Zdrsňující směsi a posypová sůl ničí lak auta a vžírají se pod povrchovou vrstvu, kde zakládají na korozi. Pokud parkujete auto u kraje vozovky a projedou kolem silničáři, může se stát, že dostane slušnou nálož od drobného štěrku a kamení.

Odborníci varují, že jakmile se povrch laku u auta poškodí, byť poškození nemusí být na první pohled viditelné, koroze už na sebe nenechá dlouho čekat. V krajním případě rez do karoserie vyžere díry.

Nejvíce jsou v tomto směru ohrožené zejména blatníky, prahy či výfukový systém. Navíc, v chladném počasí tomu silně napomáhá i výrazně vyšší vlhkost vzduchu.

„Klíčové je také stáří vozu. Například u veteránů může být proces degenerace výrazně rychlejší. Pokud vůz parkuje v garáži, riziko zásahu posypovou solí či směsí při jejich aplikaci na silnici se výrazně snižuje. Člověk po zaparkování může zároveň poměrně komfortně vůz zbytků soli zbavit. Kromě toho bývá v garáži i menší vlhkost než venku, což snižuje riziko vzniku koroze,“ řekl Petr Přichystal ze společnosti Lomax.

Poznejte auto pod sněhovou peřinou

Autokvíz

Vyprostit z hromady bílé nadílky auto je často sportovní výkon. Nejprve je ovšem třeba ho najít. Poznáte auta pod sněhovou přikrývkou? Otestujte se v kvízu na iDNES.cz. Vstup do kvízu ZDE

Jaká je rada pro majitele aut, kteří garáž nemají? Auto častěji vozte do myčky, která vás nánosů soli a nečistot zbaví. A v zimě vždy nechejte nanést vrstvu vosku - alespoň částečně tak ničivý proces na svém voze zpomalíte.

Ale pozor, garáž rozhodně není spásou. Pokud není suchá a větraná, může to být naopak horší než parkování před domem. Úplně nejhorší varianta je ta, kdy jezdíte s autem pravidelně a zajíždíte do garáže s autem od prosolené břečky a sněhu. Vrata ji pevně uzavřou a vlhko napomáhá korozi hlodat. Pro každodenně používané auto je lepší přístřešek, kde vůz přirozeně osychá a větrá.

Ilustrační foto

Parkování na ulici je vždy méně komfortní. Už proto, že musíte auto ometat od sněhu.

Padající led může škodit za statisíce

Ještě větší škody může na autě napáchat padající sníh a led. Zejména kus ledu nebo velký rampouch, který se ulomí ze střechy, má takovou sílu, že rozbije čelní sklo, promáčkne kapotu vozu nebo ulomí zpětné zrcátko. U běžných aut se taková škoda pohybuje okolo padesáti tisíc korun, u těch luxusnějších pak může být i statisícová.

Nízké teploty nesvědčí ani motoru, a to nemusí jít o auta stará několik desítek let. Často stačí, aby řidič do auta v minusových teplotách několik dní nenasedl, a když po pauze otočí klíčkem, motor nenaskočí. Jak pečovat o akumulátor čtěte zde.