Po loňském vítězství Jaguaru I-Pace, které bylo nejtěsnější v historii (čtěte více) a elektrickému crossoveru k prodejnímu úspěchu nepomohlo, je peugeot klasickým malým vozem.
Auto roku 2020Car of the year
|
Tento model je zajímavý i technicky. Představuje unikátní platformu koncernu PSA označenou CMP, která umožňuje použití spalovacího motoru i elektromotoru. Filozofie platformy je taková, že si zákazník vybere pro zvolený model druh pohonu, který vyhovuje jeho potřebám: benzinový, naftový, nebo elektrický. Jak Peugeot 208 jezdí čtěte zde.
Evropské auto roku se už tradičně vyhlašuje těsně před zahájením ženevského autosalonu. Předseda poroty Frank Janssen letošního vítěze a nositele titulu COTY 2020 musel vyhlásit před prázdným sálem a bez přístupnosti veřejnosti. Ženevské výstaviště Palexpo, kde se měl konat slavný autosalon, od pátku vyklízejí dělníci. Výstavu museli organizátoři zrušit kvůli prevenci před koronavirem (čtěte více).
V porotě prestižní ankety složené z evropských motoristických novinářů je také zástupce České republiky Jiří Duchoň, šéfredaktor časopisu Automobil a spolupracovník iDNES.cz.
„Peugeot prokázal překvapivou odvahu po stránce designu i funkcionality, takže je nový P208 na silnici skutečným zjevením. Originální palubní deska s 3D palubní deskou je moderní, svěží a zábavná, ale poloha volantu vyžaduje zvyk. Výborná ovladatelnost a manévrovatelnost. Poměrně málo místa na zadních sedadlech,“ píše Duchoň ve svém hodnocení.
Vyhlášení výsledků ankety se účastnil také Olivier Rihs, ředitel ženevského autosalonu (GIMS), jenž slíbil, že příští rok se autosalon určitě uskuteční.
Malé auto si z této prestižní ankety neodvezlo titul Evropského auta roku velmi dlouho, všímá si italský automagazín Quattroruote. Naposledy předchozí generace Volkswagenu Polo v roce 2010.
Pro Peugeot je to už šestý titul. První obdržel Peugeot 504 v roce 1969, dvacet let na to model 405 v roce 1988. Autem roku 2002 se stal Peugeot 307 a jeho následovník 308 v roce 2014. Tři roky na to si titul odvezl crossover 3008. Peugeot dorovnal v počtu prvenství Renault, francouzské duo se tak dělí o druhé místo za prvním Fiatem, který se chlubí devíti vítězstvími.
Složitá volba
„Celá anabáze COTY 2020 neoficiálně odstartovala loni tradičním velkým testováním v dánském Tannisby a oficiálně pak 22. listopadu, kdy vedení poroty volící Vůz roku zveřejnilo definitivní seznam třiceti automobilových novinek, jež splnily všechny podmínky pro zařazení do ročníku 2020,“ popisuje Duchoň.
Následně každý z šedesáti porotců nominoval sedm z nich (zatím bez bodování) a 25. listopadu bylo zveřejněno sedm novinek, jež se o titul utkají. Letošní ročník postoupil do své závěrečné fáze testováním v Mortefontaine a do 28. února musel každý z porotců rozdělit svých 25 bodů mezi sedm finalistů. Samozřejmostí zůstává povinné slovní hodnocení každého z vozů.
V původním pětatřicetičlenném výběru byla převaha SUV, což kopíruje vývoj trhu: BMW X6 a X7, DS 3 Crossback, Mazda CX-30, Mercedes GLB a GLS, Nissan Juke, Range Rover Evoque, Renault Captur, Škoda Kamiq, SsangYong Korando, Subaru Forester, Toyota RAV4 a Volkswagen T-Cross.
Z klasicky stavěných aut se o titul ucházely Mazda 3, Mercedes CLA, Opel Corsa, Škoda Scala, Toyota Camry a Volkswagen Golf.
BMW Z4, Porsche 911 a Toyota Supra reprezentují sportovní modely. Audi e-tron, Kia e-Soul, Mercedes EQC a Renault Zoe pak byly další elektromobily, které se ucházely o titul Evropského auta roku 2020.
Odborná anketa volící Vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1963 a je zcela nezávislá. Organizaci zajišťuje sedm zakládajících časopisů: Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L’Automobile (Francie), Stern (Německo) a Vi Bilagare (Švédsko). Česká republika má v COTY jednoho zástupce od roku 1993.