Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Evropským autem roku je malý a šmrncovní Peugeot 208

  13:27aktualizováno  16:53
V prestižní anketě Auto roku 2020 se za malým Peugeotem 208 na druhém a třetím mostě srovnaly dva elektromobily Tesla Model 3 a Porsche Taycan. Následují Renault Clio, Ford Puma, Toyota Corolla a BMW řady 1.

Po loňském vítězství Jaguaru I-Pace, které bylo nejtěsnější v historii (čtěte více) a elektrickému crossoveru k prodejnímu úspěchu nepomohlo, je peugeot klasickým malým vozem.

Auto roku 2020

Car of the year

  • Peugeot 208: 281 bodů
  • Tesla Model 3: 242 bodů
  • Porsche Taycan: 222 bodů
  • Renault Clio: 211 bodů
  • Ford Puma: 209 bodů
  • Toyota Corolla: 152 bodů
  • BMW řady 1: 133 bodů

Tento model je zajímavý i technicky. Představuje unikátní platformu koncernu PSA označenou CMP, která umožňuje použití spalovacího motoru i elektromotoru. Filozofie platformy je taková, že si zákazník vybere pro zvolený model druh pohonu, který vyhovuje jeho potřebám: benzinový, naftový, nebo elektrický. Jak Peugeot 208 jezdí čtěte zde.

Evropské auto roku se už tradičně vyhlašuje těsně před zahájením ženevského autosalonu. Předseda poroty Frank Janssen letošního vítěze a nositele titulu COTY 2020 musel vyhlásit před prázdným sálem a bez přístupnosti veřejnosti. Ženevské výstaviště Palexpo, kde se měl konat slavný autosalon, od pátku vyklízejí dělníci. Výstavu museli organizátoři zrušit kvůli prevenci před koronavirem (čtěte více).

V porotě prestižní ankety složené z evropských motoristických novinářů je také zástupce České republiky Jiří Duchoň, šéfredaktor časopisu Automobil a spolupracovník iDNES.cz.

„Peugeot prokázal překvapivou odvahu po stránce designu i funkcionality, takže je nový P208 na silnici skutečným zjevením. Originální palubní deska s 3D palubní deskou je moderní, svěží a zábavná, ale poloha volantu vyžaduje zvyk. Výborná ovladatelnost a manévrovatelnost. Poměrně málo místa na zadních sedadlech,“ píše Duchoň ve svém hodnocení.

Vyhlášení výsledků ankety se účastnil také Olivier Rihs, ředitel ženevského autosalonu (GIMS), jenž slíbil, že příští rok se autosalon určitě uskuteční.

Malé auto si z této prestižní ankety neodvezlo titul Evropského auta roku velmi dlouho, všímá si italský automagazín Quattroruote. Naposledy předchozí generace Volkswagenu Polo v roce 2010.

Pro Peugeot je to už šestý titul. První obdržel Peugeot 504 v roce 1969, dvacet let na to model 405 v roce 1988. Autem roku 2002 se stal Peugeot 307 a jeho následovník 308 v roce 2014. Tři roky na to si titul odvezl crossover 3008. Peugeot dorovnal v počtu prvenství Renault, francouzské duo se tak dělí o druhé místo za prvním Fiatem, který se chlubí devíti vítězstvími.

Složitá volba

„Celá anabáze COTY 2020 neoficiálně odstartovala loni tradičním velkým testováním v dánském Tannisby a oficiálně pak 22. listopadu, kdy vedení poroty volící Vůz roku zveřejnilo definitivní seznam třiceti automobilových novinek, jež splnily všechny podmínky pro zařazení do ročníku 2020,“ popisuje Duchoň.

Následně každý z šedesáti porotců nominoval sedm z nich (zatím bez bodování) a 25. listopadu bylo zveřejněno sedm novinek, jež se o titul utkají. Letošní ročník postoupil do své závěrečné fáze testováním v Mortefontaine a do 28. února musel každý z porotců rozdělit svých 25 bodů mezi sedm finalistů. Samozřejmostí zůstává povinné slovní hodnocení každého z vozů.

Odborná porota ankety Evropské auto roku 2020 testuje finalisty v Mortefontaine.

V původním pětatřicetičlenném výběru byla převaha SUV, což kopíruje vývoj trhu: BMW X6 a X7, DS 3 Crossback, Mazda CX-30, Mercedes GLB a GLS, Nissan Juke, Range Rover Evoque, Renault Captur, Škoda Kamiq, SsangYong Korando, Subaru Forester, Toyota RAV4 a Volkswagen T-Cross.

Z klasicky stavěných aut se o titul ucházely Mazda 3, Mercedes CLA, Opel Corsa, Škoda Scala, Toyota Camry a Volkswagen Golf.

BMW Z4, Porsche 911 a Toyota Supra reprezentují sportovní modely. Audi e-tron, Kia e-Soul, Mercedes EQC a Renault Zoe pak byly další elektromobily, které se ucházely o titul Evropského auta roku 2020.

Odborná anketa volící Vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1963 a je zcela nezávislá. Organizaci zajišťuje sedm zakládajících časopisů: Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L’Automobile (Francie), Stern (Německo) a Vi Bilagare (Švédsko). Česká republika má v COTY jednoho zástupce od roku 1993.

Jaký model z finálového výběru by podle vás měl být evropským autem roku?

celkem hlasů: 1100

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 9. března 2020. Anketa je uzavřena.

Toyota Corolla
Toyota Corolla 456
Peugeot 208
Peugeot 208 307
Tesla model 3
Tesla model 3 94
Renault Clio
Renault Clio 68
BMW řady 1
BMW řady 1 61
Porsche Taycan
Porsche Taycan 61
Ford Puma
Ford Puma 53
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...