Výzkum: Řidiči SUV jsou nebezpečnější

aktualizováno 
Majitelé terénních aut neboli dnes už častěji vozů SUV mívají větší problémy s dodržováním silničních zákonů než řidiči běžných osobních automobilů. Vyplývá to ze studie Londýnské univerzity (Imperial College). Vedoucí výzkumného týmu říká: "Obecně jsou SUV bezpečnější pro posádku, ale nebezpečnější pro všechny ostatní."

Ilustrační foto | foto: Land Rover

popisek Bezpečnost dětí
Tereňáky nejsou výhrou 

Podle pozorování chování řidičů mají ti, kteří sedí za volanty SUV, mnohem častěji u ucha mobilní telefon a mnohem méně se chrání bezpečnostním pásem.

"Ačkoliv jsou vozy s pohonem všech kol bezpečnější při nárazu, jejich majitelé vystavují sebe i ostatní účastníky provozu většímu riziku zranění," uvádí se ve studii, za kterou stojí skupina autorů v čele s Lesley Walkerem z Londýnské univerzity.

Výzkumníci sledovali chování řidičů na třech exponovaných místech na východě Londýna v době ranních a večerních dopravních špiček.

Do statistiky zaznamenali 38 182 "obyčejných" aut a 2944 off-roadů a SUVček. 15,3 % řidičů neterénních aut nebylo připoutáno a 2,5 procenta za volantem telefonovalo. Nepřipoutaných řidičů tereňáku bylo třikrát a telefonujících čtyřikrát více.

Studie potvrzuje, že řidiči vozů původně určených do terénu, ale dnes běžně jezdících po městech a jiných silnicích, mají větší sklony k riskantní nebezpečné jízdě.

Za lamanšským průlivem odpor vůči SUVčkům narůstá. Před nedávnem dostala londýnská radnice petici vyzývající ke zvýšení poplatků za vjezd do města na více než dvojnásobek. Britská liberálně-demokratická strana pak chtěla před nedávnem auta do terénu zatížit desetinásobně větší daní, než kterou platí majitelé "malých" vozů.

Autoři:

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Západní státy tlačí na elektromobilismus, ale chybí nabíječky, říká expert

Redaktor iDNES.cz František Dvořák v diskusním pořadu Rozstřel. (13. září 2019)

Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Elektrická Honda E je miláček publika, do Česka přibzučí za dva roky

Honda e

Honda konečně dotáhla do sériové podoby svůj první elektromobil. Malý hatchback s jednoduchým pojmenováním E má...

Najdete na iDNES.cz