ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volkswagen

VW bude propouštět, když se koronavirus nedostane pod kontrolu

  • 55
Německý automobilový koncern Volkswagen by mohl přikročit ke snižování počtu zaměstnanců, pokud se šíření koronaviru nepodaří dostat pod kontrolu. V rozhovoru s německou televizí ZDF to řekl šéf podniku Herbert Diess. Součástí koncernu je i česká automobilka Škoda Auto.

„Pouze v případě, že podobně jako Čína, Korea a další asijské země dostaneme ten problém pod kontrolu, máme šanci projít krizí beze ztrát pracovních míst,“ uvedl Diess, kterého cituje agentura Reuters.

Šéf koncernu upozornil, že Volkswagen teď s výjimkou Číny neprodává „prakticky žádná“ auta, stále však musí pokrývat vysoké fixní náklady, které se pohybují kolem dvou miliard eur (zhruba 55 miliard Kč) týdně.

Volkswagen, který po celém světě zaměstnává kolem 671 000 lidí, kvůli koronaviru pozastavil výrobu ve svých továrnách v Evropě. Koncern teď podle Diesse zkoumá možnosti, jak produkci obnovit bez ohrožení zdraví zaměstnanců.

Volkswagen je podle objemu prodeje největší automobilkou na světě. Koncern má 124 továren, z toho 72 v Evropě. 

Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen, v reakci na prohlášení šéfa Volkswagenu odkázala na dopis zaměstnancům, který vedení firmy rozeslalo 17. března. „Naším hlavním cílem je udržet i v této složité době všechny zaměstnance na palubě. V současné chvíli nelze s jistotou předpovědět, jaké dopady bude tato krize na společnost mít, či jak dlouho potrvá,“ uvedlo vedení Škody v dopisu zaměstnancům.

Vedení Škody dodalo, že pro zaměstnance jsou nyní zajištěné lepší podmínky než u podpory v nezaměstnanosti a v neposlední řadě má zaměstnanec šanci po odeznění všech důsledků koronavirové pandemie opět normálně za plnou mzdu pracovat.

Podle informací iDNES.cz ovšem už Škoda propustila některé agenturní pracovníky z oddělení mimo samotnou výrobu.

Automobilka kvůli pandemii zastavila 18. března výrobu ve všech třech svých českých závodech, tedy Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí.

Zaměstnanci dostávají od toho dne až do 29. března 70 procent platu, poté se zvýší na 75 procent. Značka v pátek prodloužila odstávku výroby ve všech třech českých závodech  nejméně do 14. dubna (čtěte podrobnosti).

Americké automobilky už oznámily zpoždění výplat

V zámoří automobilky přistoupily k omezení výplat. Přes 60 tisíc převážně kancelářských zaměstnanců General Motors dostane jen 80 procent výplaty. Zbytek dostanou následně, nejpozději do 15. března 2021. U vedoucích pracovníků je pozdržená část výplaty ještě vyšší: 25 až 30 procent.

Podobné opatření ohlásil také Ford. Třicet nejvyšších manažerů akceptovalo snížení platu od května na následujících pět měsíců o dvacet až padesát procent. Prezident automobilky Bill Ford se na stejné období vzdal platu úplně. Zastaveno je také zvyšování platů a zastavil přijímání zaměstnanců.

Automobilky si na nadcházející krizové období vyjednávají překlenovací úvěry. Skupina Fiat-Chrysler (FCA) má podle magazínu Quattroruote se dvěma bankami podepsanou půjčku 3,5 miliardy eur. GM vyjednává o 16 miliardách dolarů, Ford o 15,4 miliardách. Daimler vyjednává o půjčce ve výši deseti miliard eur a Toyota si chce půjčit přibližně stejně.

Podle výpočtu mezinárodního analytika trhu Berylls bude v březnu a dubnu 2020 v Evropě vyrobeno o 810 000 méně vozidel než bylo plánováno.

„Podle analýzy v současné době přerušilo práci téměř 100 automobilových závodů a bezpočet dodavatelů. Nejvíce zasaženo je Německo. Zde analytici očekávají úbytek produkce 249 000 vozidel. Krize také těžce zasáhla Španělsko s poklesem o 140 000 vozidel, Francii (-90 000), Velkou Británii (-54 600), Českou republiku (-51 000) a Itálii (-41 300),“ cituje studii magazín Autoweek.

,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit