Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

GLOSA: Volvo povede manažer od mobilů, co nepostavil elektromobil z vysavače

Překvapivá zpráva přišla z Volva. Dosavadního šéfa Håkana Samuelssona nahradí Jim Rowan, který dosud působil ve firmách na kuchyňské nádobí, vysavače a mobily. Byl také u zkrachovalého vývoje jednoho elektromobilu.

Volvo C40 Recharge | foto: Volvo

Že se doba automobilová mění, je jasné. Nejde jen o nástup elektromobilů. Ale auto se stává čím dál víc spotřební elektronikou či spotřebičem na kolech místo produktem, založeným výhradně na technice, motorech, převodovkách, zkrátka „železe“. Ani automobilky už neprodávají jen auta, ale hledají cesty, jak mít zisky z prodeje služeb, aplikací, dat a podobně. Samy prohlašují, že se chtějí stát poskytovateli řešení mobility, technologickými firmami a podobně.

Symbolem nástupu nové doby může být společnost Volvo. Nejen že po roce 2030 chce vyrábět už jen elektromobily, ale plánuje je prodávat pouze po internetu. Přišla s tím jako jedna z prvních z tradičních značek automobilů. Možná proto si do svého čela nezvolila technika, automobilistu, vývojáře, ale člověka z úplně jiného oboru.

Novým prezidentem se od 21. března 2022 stane Jim Rowan, který vystřídá Håkana Samuelssona, který vedl firmu od roku 2012 a stál tak za výše zmíněnou změnou směřování značky směrem k elektromobilům a online prodeji. Charismatický manažer nešetřil vzletnými vizionářskými prohlášeními, ze kterých byli tradiční volvisté často paf, ovšem nedá se mu upřít, že strategie prezentovat Volvo jako progresivní technologickou firmu s výrazným zaměřením na environmentální a bezpečnostní témata zafungovalo.

Samuelsson po opuštění velitelského můstku Volva zůstane ještě nějakou dobu ve vedení divize Polestar, která vyrábí pod vlastní značkou čistě elektrické vozy s velmi uhrančivým designem.

Rowan přichází po zhruba ročním působení ve společnosti Ember Technologies, která vyrábí především kuchyňské nádobí udržující teplotu jídla či nápojů, typickým příkladem jsou termohrnky. Předtím působil osm let (2012–20) jako generální ředitel společnosti Dyson Group. Ta je pro změnu specialistou na vysavače, čističky vzduchu a přístrojů pro péči o vlasy.

V Dysonu měl ovšem něco společného i se světem automobilů, což už však Volvo v oficiální tiskové zprávě neuvádí. Zakladatel firmy James Dyson si totiž vysnil vlastní elektromobil s pracovním názvem N526. Mělo jít o SUV s dojezdem až tisíc kilometrů. Ukázalo se však, že s kalkulovanou cenou kolem 4,5 milionu korun by projekt nebyl komerčně úspěšný, proto Dyson jeho vývoj ukončil. Utopil v něm údajně kolem 2,7 miliardy dolarů. Čtěte více.

Cílem tohoto zamyšlení samozřejmě není vysmát se Volvu a odsoudit předem někoho jen proto, že vedl firmu na vysavače. Tím spíš, když Volvo je zatím ve svém podnikání úspěšné, a na rozdíl od většiny ostatních automobilek dokázalo v loňském roce růst a prodat o 5,6 % vozů víc než v roce 2020, téměř 700 tisíc, nejvíc v historii.

Volvo v tiskové zprávě uvádí: „Jim s sebou přináší více než tři desetiletí globálních zkušeností ve spotřebitelském a technologickém sektoru, kde dosáhl silného růstu a ziskovosti prostřednictvím transformačních strategií a zapojení zákazníků. Má za sebou také rozsáhlou práci s digitalizací, inovacemi, inženýrstvím a dodavatelskými řetězci, což bude pro budoucnost společnosti Volvo Cars cenné při realizaci strategických ambicí.“

Rowan ovšem prošel i dalšími odvětvími (jeho profil najdete zde). Před Dysonem byl v letech 2007–12 provozním ředitelem kanadské firmy BlackBerry, která vyvíjela a prodávala manažerské mobilní telefony se svébytnou softwarovou architekturou. BlackBerry dnes kromě jiného dělá systémy do aut, na jejich softwarové platformě běží palubní systémy mnoha modelů.

Právě za vlády Rowana se akcie Blackberry vyšplhaly nejvýš v historii firmy, ale zároveň také spadly na tehdy historické dno. Blackberry bylo nejhůř pravděpodobně právě v době, kdy Rowan z firmy odešel a vlastně se řešilo, co bude dál. Původní pilíř svého byznysu nakonec společnost zrušila a přeorientovala se jinam, mimo jiné právě na automotive.

Jim Rowan dnes působí jako konzultant investičního fondu KKR a od dubna loňského roku je v dozorčí radě německé firmy Henkel.

Šéf jakékoli velké společnosti musí být především dobrý manažer, organizátor a disponovat uměním najít si správné lidi, kteří mají nadprůměrné znalosti a schopnosti v části, za kterou jsou zodpovědní. Volvu proto držíme palce, ať je volba nejvyššího šéfa správná. Ale důvod k zamyšlení, jestli svět směřuje špatným směrem nebo jen my neumíme zachytit aktuální trendy, to pro nás je.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nabíječek elektromobilů přibývá, objevují se i v odlehlejších místech

Dobíjecích stanic pro elektromobily v Plzeňském kraji přibývá. V současné době...

Kdo měl před několika lety v Plzeňském kraji strach, že nebude mít kde nabíjet elektromobil, toho...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

Výroba Volkswagenu Multivan

VIDEO „Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení...

Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy

Ke stabilizaci sítě a zvýšení podílu využití energie z obnovitelných zdrojů...

Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily...

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

ilustrační snímek

Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Tichá pošta: StreetScooter se ukázal jako ideální řešení pro rozvoz balíků po...

VIDEO Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama...

Sony zvažuje výrobu aut. Studii elektrického SUV nabila moderní technikou

Sony Vision-S 02

VIDEO V lednu 2020 šokoval japonský gigant Sony na veletrhu CES konceptem elektromobilu Vision-S. A teď...

Čína ruší dotace na elektromobily. Může to otřást celosvětovým trhem

Do Evropy míří i na mnichovském autosalonu představený malý elektrický retro...

Čína platí stále za největší světové odbytiště elektromobilů. Prodá se zde padesát procent všech...

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Na autoškoláky čekají nové otázky. Do testů přibývají videa

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily první tři videootázky, se kterými se budou adepti řidičského...

Autonovinky ze všech koutů světa: auto pro Uber postavili za půl roku

Automobilovou krabici pro Uber, bizarní tříkolku a sporťáky čerstvě se rodících značek přinesly uplynulé týdny. Nově se...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021
Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021

Vánoční kolotoč se stal nedílnou součástí eMimina. Letos si už po třinácté naše uživatelky vzájemně poslaly dárečky, které opět udělaly velkou...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...