Dyson zrušil projekt elektroauta. Zvládne je každý a nedá se na nich vydělat

aktualizováno 
Známý výrobce vysavačů, vysoušečů vlasů i rukou a čističek vzduchu Dyson měl plány na vlastní elektromobil. Ty ale firma zrušila. Důvod je vcelku neobvyklý. Společnost usoudila, že elektromobil nemá ekonomický smysl, protože takové auto může vyrábět prakticky kdokoli.

Vysavač Dyson | foto: Dyson

Investor a miliardář James Dyson tvrdil, že elektromobil, který jeho firma připravovala, měl zcela proměnit byznys jeho společnosti. Auto chtěla firma stavět v Singapuru a konkurovat jím novým elektromobilním značkám jako Tesla, Nio, Lynk & Co, Byton, Faraday Future, NEVS, Fisker, Rivian, Lightyear a mnoha dalším. Zároveň měla čelit elektromobilům, které na trh přivádí čím dál častěji i zavedené automobilky.

Vynálezce James Dyson

Vynálezce James Dyson

Jenže právě až nekonečně dlouhý výčet konkurentů nakonec přiměl Dysona změnit názor a projekt elektromobilu zrušil. Firma dokonce zkoušela svůj návrh vozu prodat někomu jinému, ale ani to se nepovedlo, takže kompletně vývoj končí a nepřebere jej ani nikdo další. Naprostý obrat firma zdůvodnila jednoduše: elektromobil nedává společnosti ekonomický smysl. Těch, kdo se na poli elektromobility snaží prosadit, je podle Dysona příliš mnoho a zatím se jistojistě budou prát o relativně malý počet zákazníků.

Ano, kdo vytrvá, má velkou šanci v budoucnosti uspět, jenže také nemusí ekonomicky přežít. Mnohé z výše zmíněných značek se potýkají s potížemi, jejich projekty nevyšly nebo nabírají zpoždění. A nová masa výrobců elektromobilů se na tyto své aktivity snaží získat peníze od investorů: a opět se velké množství firem bije o vcelku omezený balík peněz. Samotná konstrukce elektromobilů i jejich výroba je jednodušší než u vozů se spalovacími motory, což ještě konkurenci zvyšuje.

Dysonu nepomohl ani fakt, že firma má s bateriemi ve svém byznysu zkušenosti a může mít solidní vztahy s jejich dodavateli. Ani to, že má experty na aerodynamiku a hi-tech výrobu. Projekt nabral zpoždění, konkurence za poslední dva roky, po které firma na elektromobilu pracovala, přeci jen výrazně zesílila.

Nepomohlo ani to, že auto mělo být fantastické a výrazně odlišné od toho, co dnes nabízí konkurence. Hlavní zádrhel byl nejspíš ve vývoji takzvaných solid-state baterií, které se měly stát konkurenční výhodou vozu.

„Ačkoli jsme se v průběhu vývojových prací hodně snažili, jednoduše nevidíme cestu, jak učinit projekt komerčně životaschopný,“ napsal v dopise svým zaměstnancům James Dyson. Firma chtěla celkem do rozvoje tímto směrem investovat 2,5 miliardy liber (asi 75 miliard korun), miliarda měla putovat na vývoj samotného auta, miliarda na vývoj baterií a souvisejících technologií. Kolik doposud společnost utratila, její šéf nesdělil.

Většina ze zhruba 500 zaměstnanců, kteří na vývoji vozu pracovali v Británii a částečně také v Singapuru, by měla najít uplatnění jinde ve společnosti Dyson. Budou tedy pracovat například na vývoji dalších známých bezsáčkových vysavačů a dalších domácích elektrospotřebičů, a nejspíš také dostanou za úkol rozšířit portfolio výrobků Dysonu. Jen ne o elektromobil.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Slovensko připravilo miliony na podporu elektroaut, minule se nevyčerpaly

Nová Škoda Octavia čtvrté generace

Slovensko bude znovu poskytovat dotace na nákup elektromobilů a plug-in hybridů vybavených...

Německo tlačí elektromobilitu, zvýšilo dotace. Polovinu zaplatí automobilky

BMW i3

Německo zvýší dotace na nákup elektromobilů až na 6 000 eur, to je 153 tisíc korun. Vyplácet se...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Volkswagen ID.3 je v Praze.

VIDEO Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Automobilka Škoda Auto představila 9. září 2019 na autosalonu ve Frankfurtu nad...

VIDEO Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše...

Vědci získali v Dobřanech moderní zázemí, v areálu funguje i mateřinka

Nový vědeckotechnický park v Dobřanech na Plzeňsku zaměstnává zatím dvacítku...

V Dobřanech na Plzeňsku začal fungovat nový vědeckotechnický park. Působí v něm start-upy, fungují...

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Slovensko připravilo miliony na podporu elektroaut, minule se nevyčerpaly

Slovensko bude znovu poskytovat dotace na nákup elektromobilů a plug-in hybridů vybavených elektrickým i spalovacím...

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

Raketa na kolech překonala za hodinu tisíc kilometrů, míří na šestnáct set

Vysokorychlostní vozidlo Bloodhound při poslední ze série testovacích jízd v Jihoafrické republice dosáhlo rychlosti...

Najdete na iDNES.cz