Pondělí 18. ledna 2021, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 18. ledna 2021 Vladislav

Dyson zrušil projekt elektroauta. Zvládne je každý a nedá se na nich vydělat

Známý výrobce vysavačů, vysoušečů vlasů i rukou a čističek vzduchu Dyson měl plány na vlastní elektromobil. Ty ale firma zrušila. Důvod je vcelku neobvyklý. Společnost usoudila, že elektromobil nemá ekonomický smysl, protože takové auto může vyrábět prakticky kdokoli.

Vysavač Dyson | foto: Dyson

Investor a miliardář James Dyson tvrdil, že elektromobil, který jeho firma připravovala, měl zcela proměnit byznys jeho společnosti. Auto chtěla firma stavět v Singapuru a konkurovat jím novým elektromobilním značkám jako Tesla, Nio, Lynk & Co, Byton, Faraday Future, NEVS, Fisker, Rivian, Lightyear a mnoha dalším. Zároveň měla čelit elektromobilům, které na trh přivádí čím dál častěji i zavedené automobilky.

Vynálezce James Dyson

Vynálezce James Dyson

Jenže právě až nekonečně dlouhý výčet konkurentů nakonec přiměl Dysona změnit názor a projekt elektromobilu zrušil. Firma dokonce zkoušela svůj návrh vozu prodat někomu jinému, ale ani to se nepovedlo, takže kompletně vývoj končí a nepřebere jej ani nikdo další. Naprostý obrat firma zdůvodnila jednoduše: elektromobil nedává společnosti ekonomický smysl. Těch, kdo se na poli elektromobility snaží prosadit, je podle Dysona příliš mnoho a zatím se jistojistě budou prát o relativně malý počet zákazníků.

Ano, kdo vytrvá, má velkou šanci v budoucnosti uspět, jenže také nemusí ekonomicky přežít. Mnohé z výše zmíněných značek se potýkají s potížemi, jejich projekty nevyšly nebo nabírají zpoždění. A nová masa výrobců elektromobilů se na tyto své aktivity snaží získat peníze od investorů: a opět se velké množství firem bije o vcelku omezený balík peněz. Samotná konstrukce elektromobilů i jejich výroba je jednodušší než u vozů se spalovacími motory, což ještě konkurenci zvyšuje.

Dysonu nepomohl ani fakt, že firma má s bateriemi ve svém byznysu zkušenosti a může mít solidní vztahy s jejich dodavateli. Ani to, že má experty na aerodynamiku a hi-tech výrobu. Projekt nabral zpoždění, konkurence za poslední dva roky, po které firma na elektromobilu pracovala, přeci jen výrazně zesílila.

Nepomohlo ani to, že auto mělo být fantastické a výrazně odlišné od toho, co dnes nabízí konkurence. Hlavní zádrhel byl nejspíš ve vývoji takzvaných solid-state baterií, které se měly stát konkurenční výhodou vozu.

„Ačkoli jsme se v průběhu vývojových prací hodně snažili, jednoduše nevidíme cestu, jak učinit projekt komerčně životaschopný,“ napsal v dopise svým zaměstnancům James Dyson. Firma chtěla celkem do rozvoje tímto směrem investovat 2,5 miliardy liber (asi 75 miliard korun), miliarda měla putovat na vývoj samotného auta, miliarda na vývoj baterií a souvisejících technologií. Kolik doposud společnost utratila, její šéf nesdělil.

Většina ze zhruba 500 zaměstnanců, kteří na vývoji vozu pracovali v Británii a částečně také v Singapuru, by měla najít uplatnění jinde ve společnosti Dyson. Budou tedy pracovat například na vývoji dalších známých bezsáčkových vysavačů a dalších domácích elektrospotřebičů, a nejspíš také dostanou za úkol rozšířit portfolio výrobků Dysonu. Jen ne o elektromobil.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Hyundai Nexo je komfortní SUV, vodíkovým autům však chybí infrastruktura

Hyundai Nexo

K vodíkovým autům mnozí z nás upínají své naděje, že zbytek života neprostojíme ve frontách u...

Elektromobily jako novinka? Auta jezdila na elektřinu mnohem dříve

V současnosti je to velké a citlivé téma. Milovníci aut se všemožně bouří a...

Myšlenka auta poháněného elektřinou je stará jako automobilismus sám. Vlastně první auta byla spíše...

Norsko je první zemí světa, kde se nejvíc prodávaly elektromobily

Volkswagen ID.3 je v Praze.

Norsko se stalo první zemí světa, kde se prodalo víc elektromobilů než aut na benzinový, naftový či...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

ilustrační snímek

Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné...

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Elektrifikované modely Škody: plug-in hybridní Superb iV a plně elektrické...

VIDEO Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi...

Předem odsouzen k neúspěchu. První elektromobil Renaultu má šedesát let

Henney Kilowatt

Když Renault představil svůj první plnohodnotný elektromobil Zoe, opomenul tři svá auta, která už...

Konec smlouvání, VW v Číně prodává elektromobily za pevnou cenu

Volkswagen ID.4 pro Čínu

VIDEO Německá automobilka Volkswagen v Číně zahajuje nový model prodeje, její elektromobily budou...

  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praktická ojetina za sto tisíc. Ulítlé Škodě Roomster přijde na chuť každý

Premium Kompaktních MPV je na trhu málo a svého času nemohla konzervativní klientela škodovky přijít Roomsteru na chuť. I přes...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

  • Další z rubriky

Kupujeme ojetinu za 50 tisíc: žádné fanfarónství a peníze stranou

Premium Ačkoli statisticky Češi bohatnou, stále je spousta lidí, kteří auto nutně potřebují, ale mají na něj velmi omezený...

Rok 2020 kamerami dopravní policie: zběsilá jízda, útěky, bouračky

Dopravní policie zveřejnila sestřih záběrů z kamer svých aut. Ve výběru jsou hlavně honičky a nehody. V roce 2020...

Autofotka týdne: Elektrické eso je parádní retro

Ace, anglicky „eso“, je elektromobil jak z komiksu. Prďácké kupátko v retro stylu je dílem kalifornského start-upu...

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....