Dyson zrušil projekt elektroauta. Zvládne je každý a nedá se na nich vydělat

Známý výrobce vysavačů, vysoušečů vlasů i rukou a čističek vzduchu Dyson měl plány na vlastní elektromobil. Ty ale firma zrušila. Důvod je vcelku neobvyklý. Společnost usoudila, že elektromobil nemá ekonomický smysl, protože takové auto může vyrábět prakticky kdokoli.

Vysavač Dyson | foto: Dyson

Investor a miliardář James Dyson tvrdil, že elektromobil, který jeho firma připravovala, měl zcela proměnit byznys jeho společnosti. Auto chtěla firma stavět v Singapuru a konkurovat jím novým elektromobilním značkám jako Tesla, Nio, Lynk & Co, Byton, Faraday Future, NEVS, Fisker, Rivian, Lightyear a mnoha dalším. Zároveň měla čelit elektromobilům, které na trh přivádí čím dál častěji i zavedené automobilky.

Vynálezce James Dyson

Jenže právě až nekonečně dlouhý výčet konkurentů nakonec přiměl Dysona změnit názor a projekt elektromobilu zrušil. Firma dokonce zkoušela svůj návrh vozu prodat někomu jinému, ale ani to se nepovedlo, takže kompletně vývoj končí a nepřebere jej ani nikdo další. Naprostý obrat firma zdůvodnila jednoduše: elektromobil nedává společnosti ekonomický smysl. Těch, kdo se na poli elektromobility snaží prosadit, je podle Dysona příliš mnoho a zatím se jistojistě budou prát o relativně malý počet zákazníků.

Ano, kdo vytrvá, má velkou šanci v budoucnosti uspět, jenže také nemusí ekonomicky přežít. Mnohé z výše zmíněných značek se potýkají s potížemi, jejich projekty nevyšly nebo nabírají zpoždění. A nová masa výrobců elektromobilů se na tyto své aktivity snaží získat peníze od investorů: a opět se velké množství firem bije o vcelku omezený balík peněz. Samotná konstrukce elektromobilů i jejich výroba je jednodušší než u vozů se spalovacími motory, což ještě konkurenci zvyšuje.

Dysonu nepomohl ani fakt, že firma má s bateriemi ve svém byznysu zkušenosti a může mít solidní vztahy s jejich dodavateli. Ani to, že má experty na aerodynamiku a hi-tech výrobu. Projekt nabral zpoždění, konkurence za poslední dva roky, po které firma na elektromobilu pracovala, přeci jen výrazně zesílila.

Nepomohlo ani to, že auto mělo být fantastické a výrazně odlišné od toho, co dnes nabízí konkurence. Hlavní zádrhel byl nejspíš ve vývoji takzvaných solid-state baterií, které se měly stát konkurenční výhodou vozu.

„Ačkoli jsme se v průběhu vývojových prací hodně snažili, jednoduše nevidíme cestu, jak učinit projekt komerčně životaschopný,“ napsal v dopise svým zaměstnancům James Dyson. Firma chtěla celkem do rozvoje tímto směrem investovat 2,5 miliardy liber (asi 75 miliard korun), miliarda měla putovat na vývoj samotného auta, miliarda na vývoj baterií a souvisejících technologií. Kolik doposud společnost utratila, její šéf nesdělil.

Většina ze zhruba 500 zaměstnanců, kteří na vývoji vozu pracovali v Británii a částečně také v Singapuru, by měla najít uplatnění jinde ve společnosti Dyson. Budou tedy pracovat například na vývoji dalších známých bezsáčkových vysavačů a dalších domácích elektrospotřebičů, a nejspíš také dostanou za úkol rozšířit portfolio výrobků Dysonu. Jen ne o elektromobil.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

KIA EV6

VIDEO Seriál S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

ADAC statistiky poruchovosti

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Ilustrační snímek

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Zákaznici stále častěji objednávají přes internet vozy ze zahraničí


Čím konkrétnější představa o autě, tím menší šance najít jej v Česku. Při koupi nového vozu si...

Hasiči pořídí speciální vybavení na požáry elektroaut, včetně miniodtahovky

Auto hasiči odvezli na stanici v Plzni-Košutce, kde ho ponořili do kontejneru s...

VIDEO U loňského výbuchu fotovoltaiky na Náchodsku nebo požáru elektromobilu v Sendražicích na...

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025,  aktualizováno  13:57

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky
Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky

Chystáte narozeninovou oslavu, dětskou party nebo si třeba jen chcete ozvláštnit víkend? Ve spolupráci se značkou Ariete jsme si pro vás připravili...

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.