Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Elektromobily sázejí na jednoduchost, stačí jim jednostupňová převodovka

Elektromobily jsou z mnoha hledisek mechanicky jednodušší než klasická auta se spalovacím motorem. Důkazem je nová převodovka, kterou používá Volkswagen ID.3 a další elektrická auta na platformě MEB, včetně chystané Škody Enyaq. Převodovka je jednoduchá, ale nároky na ni vysoké, třeba kvůli hlučnosti.
Jednostupňová převodovka pro elektromobily Volkswagen

Jednostupňová převodovka pro elektromobily Volkswagen | foto: Volkswagen

Možná to na první pohled nevypadá úplně logicky, ale i většina elektromobilů potřebuje převodovku. Porsche Taycan Turbo S dokonce na zadní nápravě používá speciální dvoustupňové ústrojí, které autu umožňuje dosahovat extrémních hodnot zrychlení díky tomu, že na první převod putuje na kola větší točivý moment než na převod druhý, který je určen pro ustálenou jízdu nebo jízdu vyššími rychlostmi a zajišťuje ekonomický provoz auta.

Běžné elektromobily ovšem něco takového nepotřebují a i v rámci výrobních úspor používají podstatně jednodušší řešení. Například veškeré vozy postavené na elektrické platformě MEB u koncernu Volkswagen dostanou jednotnou jednostupňovou převodovku, která postačí pro kompletní rozsah jízdních situací.

Jediný převod elektromobilům stačí díky tomu, že jednou z jejich vlastností je dostupnost vysokého točivého momentu už od prakticky nulových otáček. Ten zůstává v širokém spektru otáček u elektromotorů konstantní, což je zásadní odlišnost od spalovacích motorů. U nich s otáčkami točivý moment roste, až na určité hranici začne opadat. I proto potřebují spalovací motory mnohastupňové převodovky, které zajistí, že na kola v každé situaci putuje dostatek síly. U elektromotorů to potřeba není.

Další výhodou elektromotorů je, že se jednoduše mohou točit na obě strany. Převodové ústrojí platformy MEB, které je součástí pohonného celku APP310, tak nepotřebuje ani zpátečku. Pro couvání jednoduše řídicí elektronika roztočí elektromotor na opačnou stranu než při jízdě dopředu.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

A proč vlastně potřebují elektromobily převodovku, když by elektromotory mohly točit přímo samotnými koly? A když taková řešení dokonce existují? Ano, existují, ale speciální elektromotory, které jsou umístěny třeba v nábojích kol a točí se přesně tak rychle, jak rychle má auto jet, jsou velmi drahé, komplikované a v praxi přináší zatím celou řadu dalších potíží (třeba velkou neodpruženou hmotu). Klasické elektromotory jednodušší a levnější konstrukce ovšem pro dosažení svých maximálních výkonů vyžadují vysoké otáčky. A ty by byly podstatně větší, než které mají na kola putovat.

Převodové ústrojí Volkswagenu, které se vyrábí pro všechny MEB elektromobily v továrně Volkswagen Group Components v německém Kasselu, tak dostalo zhruba desetinásobný převodový poměr: otáčky elektromotoru desetkrát zredukuje. Díky tomu může elektromotor točit svých maximálních
16 000 otáček za minutu a dosahovat při tom maxima výkonu 150 kW. Při maximálních otáčkách pak elektromobil vyvine maximální rychlost 160 km/h.

Mimochodem, samotná převodovka vlastně není tak jednoduchá, jak by se na první pohled mohlo zdát: stačila by dvě ozubená kola a bylo by hotovo. Jenže kvůli úspoře místa dochází k redukci otáček nadvakrát, jsou tu tedy dvě soukolí namísto jednoho. Další komplikací, která znamená vysoké nároky na kvalitu výroby převodovky, je hluk. Elektromobily jsou tiché, a tak i ozubená soukolí musí pracovat maximálně tiše, což vyžaduje špičkovou přesnost výroby.

Jedna převodovka pak obsáhne opravdu všechny potřebné scénáře použití. Mimochodem, toto zvolené řešení je vlastně i jedním z důvodů prakticky jasně daného rozsahu výkonů elektromobilů postavených na MEB.  Jedním z nich je i Škoda Enyaq, jejíž premiéra je připravená na druhou půlku letošního roku (čtěte více).

Základní elektromotor s výkonem 150 kW lze sice „podladit“ (v nabídce je verze se 110 kW) nebo možná i použít jeho silnější verzi, ale pak je otázkou, zda by nebyly potřeba úpravy převodovky. A tak je jednodušší požívat v co nejširší míře jednotný výkon a vyššího výkonu pak vozy dosahují tak, že dostanou pohon všech kol: jedno ústrojí APP310 pohání zadní kola, druhé kola přední.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobilita srazila vaz šéfovi obří autopůjčovny. Jeho vize ztroskotala

(zleva) První náměstkyně primátora New Yorku Sheena Wrightová, starosta New...

Západní svět začíná přecházet z klasických spalovacích motorů na auta s elektrickým pohonem. Změna...

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Zastavením na dálnici riskujete život i pokutu. Odkliďte auto i sebe

14. května 2024

Děsivá nehoda u Ostravy, při které přišel o život řidič a dalšího čeká podle všeho vězení, názorně...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...