VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

aktualizováno 
Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho prodávat nechce. Evropa mu totiž už dlouho předepisuje dělat auta střídmější, s co nejmenšími motory a nejradši rovnou elektrická.

Volkswagen Atlas | foto: Lukáš Vaverkapro iDNES.cz

Co za novinky si připravil koncern Volskwagen pro frankfurtský autosalon? Vedle spousty konceptů autonomních a elektrických aut to je Karoq, T-roc nebo třeba Amarok v nové verzi Aventura vybavené motorem 3.0 V6 TDI o výkonu 190 kW. Právě vedle něj nenápadně stál podobně stylizovaný vůz jménem Atlas.

Volkswagen si dal na (ne)nápadnosti záležet. Atlas dostal stejný odstín laku a zvenčí i zevnitř vypadá, jako by byl „kombíkovou“ verzí Amaroku. Jenže není a na expozici Volkswagenu se v předvečer autosalonu objevil jen na skok. Němci nepochybně rádi vzbudí zvědavost, ale to poslední, co by chtěli, je vyvolat zájem o auto podobného typu.

Jedním z autorů designu Atlasu je Oliver Stefani, nový šefdesignér Škody Auto, podívejte se, jak o velkém Volkswagenu mluví:

Atlas se od začátku roku nabízí v USA, kde se i vyrábí, a pod názvem Teramont také v Číně. Prodávat se bude i v Evropě, dokonce s naftovým motorem, ale jen v rusky hovořící části. Kdyby Volkswagen vyslal Atlas do zemí EU, měl by kvůli jeho vysoké spotřebě „nelogický“ zájem prodat co nejméně kusů. 

Hodnotu kombinované spotřeby v evropském měřicím cyklu samozřejmě neznáme, ale kdyby byla u benzinového šestiválce dvanáctilitrová, jak se udává v USA, dosáhly by emise CO2 tří set gramů. Automobilky přitom mají povinnost zajistit u nově prodaných aut v EU průměr teď 130 a v roce 2020 už jen 95 g/km. To znamená, že by VW na každý jeden atlas musel prodat nejméně dva elektromobily navíc.

A tak nám nezbývá než jen snít o autě, které je tak obrovské, že by bylo rodinným ideálem. Má tři řady sedadel a v každé z nich dvě samostatná křesla – podobně jako to mívala Lancia, resp. Chrysler Voyager. I za třetí řadou přitom zůstává slušný prostor s délkou zhruba 60 cm (za poslední řadou se udává objem 405 litrů). Třímetrový rozvor je zase zárukou, že prostor pro nohy bude na libovolném místě vždy alespoň dostatečný.

Ačkoliv je Atlas evropskými měřítky obrovské auto, s délkou 5,04 a šířkou 1,98 metru je velký tak akorát, aby se vměstnal do normovaného parkovacího místa. Pro srovnání: oblíbený Multivan (Volkswagen T6) je o 10 cm kratší a široký je stejně.

Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas

Kouzla s vnitřním prostorem a variabilitou umožnila použitá technika. I když Atlas vypadá jako blízký příbuzný Amaroku, ve skutečnosti používá platformu MQB. To znamená, že pod přední kapotou se motor ukrývá napříč, on sám ani převodovka tedy nijak nezasahují do kabiny. Na vysvětlenou: Amarok má motor uložený podélně a spočívá na nosném rámu.

Fotogalerie

Na americkém trhu je přitom standardem motor, o kterém se původně říkalo, že s platformou MQB slučitelný není a dodnes se v žádném autě této konstrukce v Evropě neobjevil: šestiválec 3,6 l VR6, známý například z předchozího Superbu. Má 206 kW a 360 Nm a novinkou pak je, že všechna kola roztáčí přes osmistupňový automat od Aisinu. V Číně je nabídka motorů jiná, tamní verze pojmenovaná Teramont spoléhá na čtyřválec 2.0 TSI a šestiválec 2.5 TSI, který je novou přeplňovanou verzí motoru VR6. Turbomotory dosahují 162 kW/350 Nm, resp. 220 kW/500 Nm.

Technika v zásadě odvozená od Passatu má samozřejmě i své limity. To se projevuje především v tom, že i s šestiválcovým motorem smí Atlas táhnout přívěs jen do hmotnosti 2,2 tuny. Proti tomu Amarok s žebřinovým rámem zvládá 3,5 tuny. Právě Amarok je společně s technicky složitějším Touaregem tím, co chce Volkswagen evropským zákazníkům nabízet. Pro náročnější je zde pak samozřejmě ještě Audi Q7 – auto podobných rozměrů jako Atlas, ale s výrazně vyšší cenou.

Kolik stojí největší volkswagen?

Přepočítávat ceny amerických aut na eura nebo koruny nemá valnou vypovídací hodnotu. Mnohem příhodnější je srovnání v kontextu. Plně vybavený atlas s šestiválcem, prosklenou střechou, adaptivním tempomatem, LED světlomety, navigací, digitálním přístrojovým štítem a spoustou další výbavy stojí necelých 50 tisíc dolarů. Za stejné peníze seženete v USA touareg, který na českém trhu startuje na 1,3 milionu korun.

Autoři:

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Point zéro: všechny francouzské cesty vedou k Notre-Dame

Point zéro (bod nula) je místo na náměstí Place du Parvis-Notre-Dame před...

Point zéro, tedy francouzský bod nula, je přímo před vchodem do pařížské katedrály Notre-Dame. Do dlažby vetknutá...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Státy EU potvrdily razantní snižování emisí automobilů

Měření emisí v reálném provozu

Členské státy potvrdily podobu přísnějších emisních norem pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Podle...

Najdete na iDNES.cz