Pátek 17. září 2021, svátek má Naděžda
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 17. září 2021 Naděžda

VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho prodávat nechce. Evropa mu totiž už dlouho předepisuje dělat auta střídmější, s co nejmenšími motory a nejradši rovnou elektrická.

Volkswagen Atlas | foto: Lukáš Vaverkapro iDNES.cz

Co za novinky si připravil koncern Volskwagen pro frankfurtský autosalon? Vedle spousty konceptů autonomních a elektrických aut to je Karoq, T-roc nebo třeba Amarok v nové verzi Aventura vybavené motorem 3.0 V6 TDI o výkonu 190 kW. Právě vedle něj nenápadně stál podobně stylizovaný vůz jménem Atlas.

Volkswagen si dal na (ne)nápadnosti záležet. Atlas dostal stejný odstín laku a zvenčí i zevnitř vypadá, jako by byl „kombíkovou“ verzí Amaroku. Jenže není a na expozici Volkswagenu se v předvečer autosalonu objevil jen na skok. Němci nepochybně rádi vzbudí zvědavost, ale to poslední, co by chtěli, je vyvolat zájem o auto podobného typu.

Jedním z autorů designu Atlasu je Oliver Stefani, nový šefdesignér Škody Auto, podívejte se, jak o velkém Volkswagenu mluví:

Atlas se od začátku roku nabízí v USA, kde se i vyrábí, a pod názvem Teramont také v Číně. Prodávat se bude i v Evropě, dokonce s naftovým motorem, ale jen v rusky hovořící části. Kdyby Volkswagen vyslal Atlas do zemí EU, měl by kvůli jeho vysoké spotřebě „nelogický“ zájem prodat co nejméně kusů. 

Hodnotu kombinované spotřeby v evropském měřicím cyklu samozřejmě neznáme, ale kdyby byla u benzinového šestiválce dvanáctilitrová, jak se udává v USA, dosáhly by emise CO2 tří set gramů. Automobilky přitom mají povinnost zajistit u nově prodaných aut v EU průměr teď 130 a v roce 2020 už jen 95 g/km. To znamená, že by VW na každý jeden atlas musel prodat nejméně dva elektromobily navíc.

A tak nám nezbývá než jen snít o autě, které je tak obrovské, že by bylo rodinným ideálem. Má tři řady sedadel a v každé z nich dvě samostatná křesla – podobně jako to mívala Lancia, resp. Chrysler Voyager. I za třetí řadou přitom zůstává slušný prostor s délkou zhruba 60 cm (za poslední řadou se udává objem 405 litrů). Třímetrový rozvor je zase zárukou, že prostor pro nohy bude na libovolném místě vždy alespoň dostatečný.

Ačkoliv je Atlas evropskými měřítky obrovské auto, s délkou 5,04 a šířkou 1,98 metru je velký tak akorát, aby se vměstnal do normovaného parkovacího místa. Pro srovnání: oblíbený Multivan (Volkswagen T6) je o 10 cm kratší a široký je stejně.

Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas

Kouzla s vnitřním prostorem a variabilitou umožnila použitá technika. I když Atlas vypadá jako blízký příbuzný Amaroku, ve skutečnosti používá platformu MQB. To znamená, že pod přední kapotou se motor ukrývá napříč, on sám ani převodovka tedy nijak nezasahují do kabiny. Na vysvětlenou: Amarok má motor uložený podélně a spočívá na nosném rámu.

Fotogalerie

Na americkém trhu je přitom standardem motor, o kterém se původně říkalo, že s platformou MQB slučitelný není a dodnes se v žádném autě této konstrukce v Evropě neobjevil: šestiválec 3,6 l VR6, známý například z předchozího Superbu. Má 206 kW a 360 Nm a novinkou pak je, že všechna kola roztáčí přes osmistupňový automat od Aisinu. V Číně je nabídka motorů jiná, tamní verze pojmenovaná Teramont spoléhá na čtyřválec 2.0 TSI a šestiválec 2.5 TSI, který je novou přeplňovanou verzí motoru VR6. Turbomotory dosahují 162 kW/350 Nm, resp. 220 kW/500 Nm.

Technika v zásadě odvozená od Passatu má samozřejmě i své limity. To se projevuje především v tom, že i s šestiválcovým motorem smí Atlas táhnout přívěs jen do hmotnosti 2,2 tuny. Proti tomu Amarok s žebřinovým rámem zvládá 3,5 tuny. Právě Amarok je společně s technicky složitějším Touaregem tím, co chce Volkswagen evropským zákazníkům nabízet. Pro náročnější je zde pak samozřejmě ještě Audi Q7 – auto podobných rozměrů jako Atlas, ale s výrazně vyšší cenou.

Kolik stojí největší volkswagen?

Přepočítávat ceny amerických aut na eura nebo koruny nemá valnou vypovídací hodnotu. Mnohem příhodnější je srovnání v kontextu. Plně vybavený atlas s šestiválcem, prosklenou střechou, adaptivním tempomatem, LED světlomety, navigací, digitálním přístrojovým štítem a spoustou další výbavy stojí necelých 50 tisíc dolarů. Za stejné peníze seženete v USA touareg, který na českém trhu startuje na 1,3 milionu korun.

Autoři:
  • Nejčtenější

Němci plánují zdražení benzinu až o 18 korun, uhlíková daň nestačí

Až o 70 centů, tedy přibližně o 18 korun, by mohl už za pár měsíců zdražit každý litr benzinu a nafty prodaný na...

Zničené nárazníky, nabouraná auta. Mnozí řidiči neumějí ani najet do myčky

Manévrování autem natěsno ve stísněných prostorách patří k vrcholovým řidičským disciplínám. Se stále mohutnějšími a...

Pařížský experiment v ulicích Prahy: 30 vs 50 km/h? Rozdíl je pár sekund

Francouzská metropole rozvířila velkou debatu, když ve většině ulic zavedla maximální povolenou rychlost 30 km/h. Od...

Slepá důvěra v navigaci zavedla českého seniora do hlubin rakouského hvozdu

Slepá důvěra v navigaci jeho renaultu dovedla třiasedmdesátiletého řidiče z Česka až do hlubin hvozdu národního parku v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Vyzkoušejte si nové otázky do autoškoly

Autoškolákům v říjnu přibudou do závěrečných testů nové otázky, které reagují na současnou situaci na silnicích a nově...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

Z panduru do kokpitu závodní fabie. Vojáky ohromila střelba do výfuku

Kauza fabia vs. Armáda České republiky již začíná připomínat jihoamerickou telenovelu. Vojáci se svezli s rallyovým...

Úspěšný autosalon v ulicích Mnichova skončil. Podívejte se, co představil

Na čtyři sta tisíc návštěvníků vidělo veletrh IAA Mobility v Mnichově. Nástupce tradičního frankfurtského autosalonu...

Prodej fabie startuje v Česku naplno, její výrobu se snaží Škoda nebrzdit

Automobilka Škoda začala oficiálně prodávat novou generaci modelu Fabia. V předprodeji si ji objednalo přes 4 700...

Škoda testuje nový sedan. Slavia se představí ještě letos

Premium Česká značka chystá nový sedan pro indický trh. Testy prototypu ovšem probíhají i v Evropě. Na vývoji pracuje jak...

Poslední sbohem Belmondovi. Na obřad dorazil Alain Delon i Pierre Richard

Po čtvrtečním pietním ceremoniálu v pařížské Invalidovně se Francie definitivně rozloučila s Jeanem-Paulem Belmondem....

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Žena nemá žádné kamarádky, aby nesváděla svou postavou jejich partnery

Sedmadvacetiletá Moriah Millsová z Georgie se živí jako modelka a na své křivky je velmi hrdá. Nepodstoupila údajně...

Gabriela Soukalová je poprvé maminkou, narodila se jí holčička

Bývalá biatlonistka Gabriela Soukalová (31) se stala maminkou. S partnerem Milošem Kadeřábkem přivítala moderátorka na...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...