VW GTE: nové kupé z rodiny Passatu vrací do hry legendární VeRunu

  14:22
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Šestiválce jsou v Evropě na ústupu, vytlačuje je přeplňování. Doby, kdy byl třílitrový šestiválec i pod kapotou VW Golf, jsou asi nenávratně pryč. Ale slavný motor VR6 se asi opět vrátí. V Ženevě to naznačuje zářivě žlutá studie nové generace Volkswagenu CC.

Legislativa tlačící na snižování spotřeby (alespoň na papíře) velkým objemům nepřeje, přitom přirozená síla velkého motoru převalujícího se pod kapotou je pro řidiče mnohem příjemněji použitelná a pod rozumným vedením má i přijatelný apetit. Volkswagen se musel s předchozí generací modelů rozloučit s legendárním motorem nekonvenční konstrukce VR6. Familiérně se mu v Česku říkalo „VeRuna“ a na chuť mu přišli i superbisté.

Volkswagen Sport Coupe Concept GTE

O jeho konci se vědělo dlouho dopředu, ale předloni se objevila informace, že by motoráři měli motor přepracovat, aby pasoval do emisní politiky VW. V Ženevě se představuje výsledek.

VR6

Šestiválcový motor s velmi malým rozevřením řad válců a jejich společnou hlavou se představil v roce 1991 pod kapotou kupé VW Corrado. Díky specifické úzké konstrukci ho jeden popisuje jako řadový, druhý jako vidlicový. Za prosazením řešení s válci uspořádanými cik-cak stojí údajně Ferdinand Piëch, dnešní šéf představenstva Volkswagenu a mimo jiné také skvělý konstruktér.

Napříč uložený motor začínal s objemem 2,8 litru, v roce 2002 se zvětšil na 3,2 litru. V roce 2005 se představil motor ve výrazně modifikovaném provedení (sevření válců se z původních 15° zmenšilo na 10,6°) a s objemy 3,2 a 3,6 litru. 

Stojí za zmínku, že z VR6 vznikl ubráním jednoho válce také motor VR5, který dostával třeba VW Bora, a naopak spojením dvou VR6 vznikl dvanáctiválec pro bentleye.

Motoru vyčítali těžkopádnost, nijak výjimečné výkony a kvůli litinové konstrukci také negativní vliv na jízdní vlastnosti kompaktních volkswagenů, které VR6 dlouhé roky ve vrcholových verzích dostávaly. Na druhou stranu se proslavil relativní odolností a třeba právě končící Škodě Superb tento motor sluší.

Šesti a víceválce evropské značky opouštějí ve prospěch přeplňování motorů menších objemů. Více než čtyřválec tak dnes dostává v Evropě z osobních volkswagenů jen Phaeton a Touareg, ale ty ale mají motory uložené podélně.

Do prostoru vymezeného platformou MQB určené pro zástavbu motoru napříč tak namontovali u studie GTE starý dobrý „vidlicově-řadový“ šestiválec VR6. Legendární motor s velmi úzkým rozevřením řad válců, který s koncem druhé generace opustila i Škoda Superb, v nové modifikaci zmenšil objem ze 3,6 na třï litry a výkon dohání nově přeplňováním, to dosud nikdy VR6 oficiálně neměla. Atmosferická verze motoru musela skončit kvůli neplnění emisních limitů, Volkswagen v Ženevě tedy naznačuje, že s motorem opět počítá. Do nových emisních požadavků se totiž vejde díky hybridizaci. Další spekulace se přímo nabízejí: Passat a možná i Superb by se díky tomuto řešení mohly opět dočkat benzinového šestiválce, který jim v nových generacích chybí.

Pod kapotou konceptu jménem Volkswagen Sport Coupé Concept GTE je tedy třílitrový benzinový přeplňovaný šestiválec s výkonem 299 koní a 500 Nm, spojený s šestistupňovým dvouspojkovým automatem DSG a dvěma elektromotory. V automatu je integrovaný jeden s výkonem 40 kW, na zadní nápravě je druhý 85kilowattový, který pohání kola zadní nápravy. GTE má tedy pohon všech kol bez mechanického spojení náprav, nově se tomu říká „elektrický“ kardan.

Bloger roku 2014

Celkový výkon soustrojí je 380 koní. Li-ion baterie s kapacitou 10,7 kWh jsou uloženy ve středovém tunelu, dobíjení je možné i ze zásuvky (auto je díky tomu plug-in hybrid).

Teoretický dojezd vozu je 1 200 kilometrů, z toho asi padesát čistě na elektřinu. Kombinovaná spotřeba má být podle tabulek dva litry benzinu na sto kilometrů. Volkswagen udává teoretickou maximálku 250 km/h, zrychlení z nuly na stovku propočítali vývojáři na pět sekund.

Nové CC

Z Volkswagenu Sport Coupé Concept GTE bude nová generace Volkswagenu CC, která se už ve stávající generaci aspoň jménem oddělila od mateřského Passatu a oddálí se ještě více.

Čtyřdveřové kupé VW CC se s novou generací Passatu, která si z Ženevy veze titul Evropského auta roku, posune k majestátní mohutnosti. Celé auto stojí na architektuře MQB koncernu VW, v tom se s Passatem shodne. Ale v novém vydání má CC o něco vyšší ambice než dosud. Už to nemá být jen ladnější a stylovější verze Passatu, Volkswagen chce auto vzešlé z ženevského GTE posunou o kousek výše. To ostatně naznačuje i šestiválcový pohon.

Volkswagen Sport Coupe Concept GTE

Čistě čtyřmístné GTE, na kterém podle informací iDNES.cz výrazně pracoval jeden slovenský designér, je výrazné a mohutné, uniformita a nevýraznost vyčítaná občas volkswagenům je pryč. Krásný je také interiér. Nechybí nejmodernější technika v podobě světel tvořených výhradně diodami nebo velké displeje ovládající zajímavé funkce. Větší 12,3palcový displej s trojrozměrnou grafikou nahrazuje přístrojovou kapličku, menší 10,1palcový je uprostřed a obsluhuje infotainment. Mezi samostatná sedadla vzadu integrovali další dotykový displej (úhlopříčka 12,3“) jako modul pro ovládání multimediálního systému. Cestující vzadu mohou kromě přehrávání multimediálních souborů, telefonování nebo ovládání navigace s jeho pomocí ovládat dva 10,1“ displeje připevněné k opěradlům předních sedadel.

Navigační systém zahrnuje na přání do výpočtu návrhů trasy biometrická data řidiče. Vůz sleduje řidiče prostřednictvím chytrých hodinek nebo náramku, měří jeho životní funkce a na základě naměřených dat zvažuje, zda by měla trasa do cíle vést spíš po náročné silnici plné zatáček, nebo raději po klidné cestě.

Řidič si před startem může prohlédnout zvolenou trasu na fotkách a zároveň dostane podrobné informace o charakteru trasy, dopravní situaci, počasí a stavu vozovky. Systém získává informace v reálném čase na základě analýzy anonymních dat od ostatních vozidel (komunikace car-to-car), která se již po této trase pohybují.

Volkswagen Sport Coupe Concept GTE

GTE je dlouhé 487 centimetrů, rozvor náprav nesoucích jedenadvacetipalcové ráfky je 274 cm. Přikrčená silueta kupé má výšku 1,4 metru a do kufru se vejde 480 litrů. Přístup do kufru zaslouží pozornost, GTE je totiž na rozdíl od předchůdců liftback, podobně jako třeba nový Superb nebo Audi A7 Sportback. Je to praktičtější řešení než u klasického tříprostorového řešení sedanů s víkem kufru otevírajícím jen plechovou část. U reprezentativních limuzín, kde se počítá s důležitým pasažérem na zadním sedadle, ovšem výrobci volí raději klasické řešení, aby cestujícím vzadu při otevření kufru nefoukalo za krk.

Lak pojmenovaný Citrin Yellow má speciální pigmenty podobné křemeni, které specificky odráží světlo. Všimněte si ještě jednoho zajímavého detailu: kapota zasahuje až k podběhům kol, takže přední blatníky redukuje jen na malý díl mezi výřezem kola a předními dveřmi.

V GTE vidí nový Volkswagen CC snad každý, automobilka ovšem zatím opatrně říká, že by z konceptu „mohl ve střednědobém horizontu vzniknout sériově vyráběný automobil“.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025