Diskuze
Tragédie v tunelu: hlavní podezřelý je mikrospánek, boj s ním je marný
Děkujeme za pochopení.
Modrý a zelený blesk
---
Mikrospánek poznat jde (že se blíží), boj je snadný: zastavit, proběhnout se, zalomit se na deset patnáct minut. Už to taky znám (naštěstí bez nehody).
mi_golem
názor
Podle mě ten řidič udělal chybu, že začal odbočovat doprava, protože si myslel, že je tam odbočka do prava. Nárazem do zdi sice zjistil, že tam odbočit nejde, ale to už bylo pozdě, protože narazil do zdi, která byla pomalovaná tmavě zelenou barvou. Všude okolo se používá pro označení pevných překážek kombinace žlutá/černá barva určitě ne tmavě zelená.
Sojkovec
Mikrospánek není vůbec spánek.
Je to forma transu způsobená jednolitým, neměnným smyslovým jevem. On když vám mozek vnímá určitý vjem, série impulzů kaskáduje stále stejnými oblastmi. Zvuk motoru, neměnné zorné pole s pravidelně se míhajícími světly, to způsobí, že neuronům v těch oblastech prostě dojde štáva (přesněji ATP a potom ADP). A bohužel, ani mozek nedokáže kompenzovat dostatečně rychle. Je holt stavěnej na rychlosti kolem cca 20 km/h, navíc na neustále se měnící prostředí (dráhy se střídají). Jinak samozřejmě mě to rmoutí, i když ty lidi vůbec neznám, ale nepřekvapuje mě to. Že je něco statisticky nepravděpodobný neznamená, že se to nestává. A jak to řešit, nevím, ani nemyslím, že to nějak řešit jde.
veritas70
nevíte někdo o té aplikaci na iPhone
co ní v článku píší? Její jméno. Díky.
nakej_nick
Re: nevíte někdo o té aplikaci na iPhone
Vždyť je to tam uvedeno. http://www.antisleeppilot.com/
Hynek Vilém Jarmila reloaded
nejhorší na dálnici je rychlostní omezení 130kmh
Nevím, jak vy, ale pro mě je nejhorší rychlostní omezení 130kmh, je pocitově to jako jet na normální silnici 50kmh. V Německu tento problém nemám, pohodová rychlost (na volné) dálnici je tak 160-180kmh, zapnu tempomat, rádio nebo oldies muziku a cesta ubíhá. Když je dálnice dobrá a rovná, dá se i 200kmh.
Naopak při 130kmh a volné dálnici (Rakousko, Švýcarsko, Švédsko) mám tendenci dělat v autě vedle řízení celou řadu jiných věcí, protože prostě nejsem vytížený tou jednou funkcí, mozek se potřebuje zabavit, aby neusnul. Takže pomalejší rychlost je paradoxně asi horší. Ve švédsku jsem viděl na úplně prázdné a suché dálnici v létě několik bouraček do středových svodidel. V plné rychlosti tam lidi usínají, protože mají omezení 120kmh.
ntk_
Re: nejhorší na dálnici je rychlostní omezení 130kmh
to je teorie :-) takže při 200 km/ h by bylo vše OK ? tak v tom případě kdyby ten chudák bus vydal ze sebe (možná i že jo) tak tu bude bilance 42 mrtvých tj. všichni kdo byli v autobuse ! já bych to zase viděl omezení v tunelu na 80 km/h...
Hynek Vilém Jarmila reloaded
Každý fíra tlačítko mačká automaticky i v polospánku.
Známej fíra mi před lety říkal, že v kabině chrápou skoro všichni: "nákladní vlak brzdí 1,5km, takže i kdyby byla na kolejích zeď, tak zastavím až kilometr po tom, co ji uvidím". ... a jeho historka jak " ..tuhle se mi zdálo, že řídím vlak, probudím se a já ho fakt řídil! .." mě fakt dostala.
Jinak je to asi v osobní přepravě, ale iluze si nedělám.
nosalis
Re: Každý fíra tlačítko mačká automaticky i v polospánku.
"tuhle se mi zdálo, že řídím vlak, probudím se a já ho fakt řídil! .." bomba
Caretaker
Tak mě by dánský systém asi vypípal hned
Klasická cesta na hory 500 km. Nasedneme do auta, rodina usne do půl hodiny, radio puštěné nemám, abych je nebudil, takže ticho v autě, nacvakám tempomat, takže plynový pedál bez pohybu, s hlavou jak v epileptickém záchvatu taky neškubu a na oči tmavé brýle kvůli sněhu...
nosalis
Re: Tak mě by dánský systém asi vypípal hned
a to je podle mne dalsi pruser ... veci jako tempomat .. (jeste navic treba adaptabilni) pak systemy udrzovani v pruhu, .. to pak cloek usne uplne sam .. a pak uz je tom jenom na te elektronice, jak to uridi :)
momoko
Tragedie v tunelu
zase se novináři předbíhají s teoriema.Chce to používat taky mozek mikrospánek to byl těžko podle toho kdy řidiči nastoupili na jízdu.I trochu průměrně inteligentní člověk tohle dokáže posoudit,ale vina se musí hodit hned na řidiče,že?Už vám někdy bouchla přední guma?
JayDeeSq
Re: Tragedie v tunelu
ridiči měli za sebou cestu tam,sice pak měli předpisový odpočinek,ale nikde už nevíte jestli ten konkretní řidič se fakt vyspal..nebo vám se snad nikdy nestalo, že ste nemohl třeba na jiném místě usnout?a třeba právě se i tak domluvili,že prvně to vyjede ten méně odpačatý, aby se unavil a pak to šel dospat..ono tohle ježdění na otočku není taková sranda jakou zná ětšina lidí, když jede na dovolenou jednosměrně..
Hynek Vilém Jarmila reloaded
mikrospánek?
Jestli byly ty děti v Alpách, tak šoféři "právě vyjeli". Teda pokud předtím neflámovali nebo nebyli ještě někde v práci. Divný ..
Travnicek
Re: mikrospánek?
Udajne vyjeli jen 40 minut pred nehodou a do vychoziho bodu cesty dorazili uz v pondeli, takze meli dost casu na odpocinek. navic se nehoda nestala v noci, ale uz nekdy kolem 21. hodiny. Samozrejme je otazkou, zda predtim nekde nepařili, pripadne cim se ridic zabyval behem jizdy, jak moc se venoval rizeni.
Dalsi moznosti je ridicova nahla zdravotni indispozice, kdyby ho klepla pepka, taky nezastavi. Stejne tak to mohla byt technicka zavada na autobuse. Vzhledem k tomu, ze štrejchnul zeď uz par metru pred narazem by to tomu i odpovidalo.
ntk_
počítačem hlídané řízení autobusů, kamionů
aktivně by řídil řidič busu kamionu ale měl by být kontrolován počítačem co vyhodnocuje cestu kolem sebe radary každou milisekundu a pokud vyhodnotí situaci počítač za extrémní s dopadem nehody..., tak dle nejmenšího rizika na poškození posádky samotného auta, posádky aut ostatních kolem převezme řízení a dle vyhodnocení zpomalí, zrychlí nebo odbočí, či zastaví...do té doby dokud nehrozí nebezpečí...
***
časem nás stejně čekají počítačem řízené auta... Již dnes existují vlaky, tramvaje, je to jen otázka času...
FiS95
Re: počítačem hlídané řízení autobusů, kamionů
Doufám, že se toho nedožiju. Pokud v něčem jedu, nejraději mám plnou kontrolu já sám a ne nějaký počítač. Počítače dělají chyby, zasekávají se, mohou jako překážku vyhodnotit páru z kanálu, nebo domalovanou čáru na silnici jako zatáčku. Já ne. Já jsem člověk a přemýšlím o tom, co vidím. To žádný stroj neumí.
Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40
Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...
Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt
Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování
Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...
Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí
Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...
Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa
„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...
Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla
K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...
Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka
Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....