Test iDNES.cz ukázal problém v plné nahotě
Skoro to vypadá, jako by zástupci Euro NCAP četli náš loňský rozsáhlý test ovládacích prvků v autech, na kterém se podílely redakce Auto.iDNES.cz a MF DNES. Potvrdil, že dotykové displeje jsou nebezpečným „rozptylovačem“ řidiče. Poté, co si desítka dobrovolníků vyzkoušela v jedenácti vozech ovládat moderní infotainmenty a zároveň simulovala řízení, dospěla k nemilosrdnému verdiktu: Tolik desítek metrů poslepu nejspíš nikdo z nich nikdy neujel, a tak dramaticky neriskoval!
Protože i často používané a zdánlivě prosté úkony, jako je nastavení klimatizace či přeladění rádia, umějí automobilky zkomplikovat tak, že musíte odvrátit zrak od provozu na dlouhé sekundy.
Test infotainmentů v autech: Zlatá tlačítka! Displej je nebezpečnější než mobil |
Trend všelijakých dotykových funkcí některé automobilky se zase vracejí od dotykových obrazovek ke knoflíkům a tlačítkům. Knoflíky jsou totiž návodné, řidič se na ně nemusí koukat. Nahmatá knoflík, otočí a zapne. Tento proces na rozdíl od proměnného zobrazení obrazovek řidič dokáže ovládat i poslepu.
Při našem testu se ukázalo, že v celé řadě aut, není snadné se v dotykovým displeji rychle zorientovat a a bezpečně ho ovládat. Zejména v Tesle Model 3 je bezpečnější na většinu úkonů zastavit. Jeho obrazovka totiž vyžaduje neobvyklý dotyk, důležité ikony jsou titěrné a sem tam nelogické, písmen je tu až běda, funkce jsou v podsložkách chaoticky seskupené a grafika neuspořádaná. „Toto ovládat za jízdy, jsem do pěti sekund mrtvý,“ posteskl si jeden ze zklamaných řidičů. A to se jednalo o verzi Modelu 3 před faceliftem a „amputací“ páček pod volantem.