Zdvižený prst
Tento trend zaujal i bezpečnostní konsorcium Euro NCAP, které se rozhodla zvrátit trend „vše v displeji“ a motivovat výrobce opět k začlenění více fyzických ovládacích prvků do ovládání aut. Od ledna 2026 proto zavede novou metodiku, která ovlivní celkové hodnocení.
„Chceme motivovat automobilky, aby používali fyzické, jednoduché a hmatové ovládací prvky pro klíčové funkce, jako jsou stěrače čelního skla, výstražná světla a směrovky,“ upřesňuje Richard Schram, technický ředitel Euro NCAP.
Ostřikovače i zpětné zrcátko: dvanáct milníků bezpečnosti aut |
To se ovšem zatím z v Evropě známých aut týká zatím jen nejnovějších modelů značky Tesla, která ve svých nejnovějších modelech používá digitální dotyková tlačítka na volantu pro ovládání stěrače a směrovky. Nový záměr Euro NCAP je tedy zatím v podstatě jakýmsi lexem Tesla, neboť ve zbytku aut na trhu lze tyto funkce stále ovládat tlačítky a spínači. A mnozí se ke klasickým ovladačům opět vracejí, jak ukazuje třeba modernizovaný Volkswagen Golf. Také Škoda si velmi zakládá na velkých otočných ovladačích u nových generací Superbu a Kodiaqu.
Vadí vám stále větší počet ovládacích prvků ukrytých v rozhraní dotykových displejů v autech?
Opatření Euro NCAP zdá být užitečné, a to hlavně proto, aby zabránilo ostatním výrobcům následovat příklad Tesly. A lze jen doufat, že bude v příštích letech vedení Euro NCAP ještě odvážnější. Mnoho řidičů by se jistě přimlouvalo za penalizování ovládání celé řady potřebných věci prostřednictvím hluboko v menu skrytých virtuálních tlačítek.