Otázky z autoškol, u kterých jste pohořeli: i na kruháči musíte dát přednost

  • 167
Do závěrečných testů pro uchazeče o řidičský průkaz přibylo dalších 35 otázek z autoškoly. Druhou sérii, která se zaměřuje na zhoršenou viditelnost i povětrnostní podmínky, jsme nedávno zveřejnili v kvízu. A opět se ukázalo, že i dlouholetí řidiči tápou. Třeba při otázkách s atypickým kruhovým objezdem. V Mladé Boleslavi je takový, na kterém se dává přednost.

Druhou sérii nových otázek pro uchazeče o řidičské oprávnění zveřejnilo ministerstvo dopravy spolu s Asociací autoškol v polovině ledna a v těchto dnes se objeví i v teoretické části závěrečných testů. Tři interaktivní videa nesou společné téma snížené viditelnosti a jízdy v noci. Nové statické otázky se tentokrát zaměřují na kruhové objezdy a atypické křižovatky. Mnohé z nich najdeme na českých silnicích.

KVÍZ: Vyzkoušejte si další sadu nových otázek

Redakce iDNES.cz další zveřejněnou sadu poskládala do kvízu a ukázalo se, že mnozí řidiči by si v konkrétních situacích rady nevěděli. Přinášíme několik otázek, u kterých čtenáři nejčastěji chybovali. Největší potíže mají s fotografií atypického kruhového objezdu v Mladé Boleslavi, na kterém se dává přednost přijíždějícím řidičům.

Řidič vozidla z výhledu:

Fotka zachycuje reálnou dopravní situaci a atypický kruhový objezd v Mladé Boleslavi, který navíc kříží frekventovaná železniční trasa. Na tomto snímku měli čtenáři správně vyhodnotit, zda má řidič z výhledu při příjezdu na kruhový objezd přednost či nikoli. Zde je správná první odpověď.

„Smyslem otázky je poukázat na reálnou křižovatku, kde je problém nedostatečné plynulosti provozu vyřešen kruhovým objezdem, přičemž stavebně technické provedení křižovatky ve spojení s dopravním značením rozptyluje léty rozšířené mýty o tom, že vozidla na kruhovém objezdu mají vždy přednost v jízdě,“ vysvětlil konkrétní odpověď šéf Asociace autoškol Aleš Horčička.

Stejné místo, atypický kruhový objezd v Mladé Boleslavi. Ovšem jiný úhel pohledu a jinou situaci nabízí další otázka, kde čtenáři pozbyli jistoty. Zde je dobře vidět, že před kruhovým objezdem kříží silnici kolejnice frekventované železniční trasy a není proto žádoucí, aby auta před kruhovým objezdem zastavovala.

Řidič červeného vozidla jedoucí po kruhovém objezdu:

Tady se experti ptají, zda řidič červeného vozidla jedoucí po kruhovém objezdu a) musí dát přednost v jízdě vozidlům vjíždějícím na kruhový objezd, b) má přednost v jízdě na kruhovém objezdu, c) musí zastavit a dát přednost v jízdě vozidlům vjíždějícím na kruhový objezd. Správnou odpovědí je A.

„Cílem otázky je u žadatele o řidičské oprávnění prověřit nejen znalosti dopravních značek, ale také jejich významu a následné volbě správného postupu řidiče při průjezdu relativně složitou křižovatkou s uvědoměním si, že se vyskytují situace, kdy řidič na kruhovém objezdu nemá přednost v jízdě,“ uvádí k tomu Asociace autoškol.

Experti se zaměřili i na dopravní značky s dodatkovými tabulkami a v nových otázkách zkoušejí pozornost řidiče. Respektive to, zda dokáže kombinaci dopravní značky a dodatkové tabulky správně zanalyzovat a vyhodnotit. Řada čtenářů zde, zřejmě v rychlosti, chybuje.

Řidič osobního automobilu na nejbližší křižovatce:

Řidič osobního automobilu na nejbližší křižovatce: a) může odbočit vpravo, b) musí odbočit vpravo, c) nesmí odbočit vpravo. Jelikož je otázka směřována na řidiče osobního auta, je správnou odpovědí A.

„Otázka má za cíl prověřit nejen znalost dopravních značek, ale také dovednost žadatele správně vyhodnotit význam dopravní značky, který je upřesněný dodatkovou tabulkou, a tomuto významu přizpůsobit chování řidiče v daném dopravním prostředí,“ zní vysvětlení od expertů.

Dalším problémem se ukázala přenosná dopravní značka regulující rychlost v úseku oprav silnice.

Platnost přenosné dopravní značky "Nejvyšší dovolená rychlost" umístěná na...

Zde zněla otázka takto: Platnost přenosné dopravní značky „Nejvyšší dovolená rychlost“ umístěné na vozidle, které označuje pohyblivé pracoviště tvořené pomalu se pohybujícím vozidlem nebo skupinou vozidel, končí: a) 100 metrů ve směru jízdy za tímto vozidlem, nebo za posledním vozidlem skupiny, jedná-li se o skupinu vozidel, b) 300 metrů ve směru jízdy za tímto vozidlem, nebo za posledním vozidlem skupiny, jedná-li se o skupinu vozidel, c) pouze svislou přenosnou dopravní značkou Konec nejvyšší povolené rychlosti nebo Konec všech zákazů nebo křižovatkou.

Správnou odpovědí je opět možnost A.

„Nezanedbatelné množství řidičů neví, kde končí platnost přenosné dopravní značky ‚B20a‘ umístěné na vozidle, které označuje pohyblivé pracoviště. Vložení obdobných kombinací dopravních situací zvýší obecné povědomí řidičů o platnosti dotčených značek, což v konečném důsledku pozitivně přispěje k plynulosti provozu, zejména na rychlostních silnicích a silnicích první třídy. Otázka prověřuje znalost dopravních značek, jejich významu a úseku jejich platnosti, jakož i povědomí o odlišnostech v délkách úseku platnosti přenosných a trvalých dopravních značek,“ zdůvodňuje Aleš Horčička z Asociace autoškol.

Čtenářům zamotala hlavu také otázka se školním autobusem. Téměř totožná fotografie se v nových testech objevila několikrát a nepozorní si nemuseli všimnout nepatrného rozdílu – označení autobusu. Jednou jde o běžnou linku, podruhé o školní autobus. Uchazeči o řidičský průkaz by se neměli nechat zmást, otázka je stejná, odpovědi jsou pokaždé jiné:

Nové otázky do autoškoly

První otázka zní, zda řidič vozidla z výhledu: a) nesmí objíždět autobus, zastaví za ním a vyčká jeho odjezdu ze zastávky, b) autobus v zastávce objede, c) porušuje předpisy tím, že objíždí autobus po tramvajovém pásu.

Správnou odpovědí je A. Otázka se zaměřuje na problematiku jízdy ve zvláštních případech, tady konkrétně jízdy školního autobusu.

„Má vyzkoušet nejen řidičovy znalosti pravidel provozu na pozemních komunikacích, ale také jeho znalosti zásad bezpečné jízdy se zaměřením na přepravu osob a zejména dětí vozidly opatřenými speciálním označením O4,“ vysvětlil předseda Asociace autoškol Horčička.

Nové otázky do autoškoly

Téměř jako ve hře „najdi pět rozdílů“, zde se o školní autobus nejedná. Otázka zněla:  Řidič vozidla z výhledu: a) porušuje předpisy tím, že objíždí autobus po tramvajovém pásu. b) nesmí objíždět autobus, zastaví za ním a vyčká jeho odjezdu ze zastávky. c) musí předpokládat nečekané vběhnutí chodce do vozovky v místě zastávky autobusu.

Správně je tu C. „Záměrem otázky je kromě prověření znalostí pravidel provozu na pozemních komunikacích, také otestování znalostí zásad bezpečné jízdy, bezpečného a předvídavého chování řidiče vůči osobám pohybujícím se v blízkosti zastávky autobusu s cílem eliminovat rizika kolizních nebo nehodových situací,“ uvedl Horčička.

Poslední otázkou, ve které čtenáři často chybovali, je opět atypická křižovatka, kde má řidič z výhledu odbočit doleva.

Jak se zachováte na následující křižovatce jako řidič vozidla z výhledu, který...

Otázka zní: Jak se zachováte na následující křižovatce jako řidič z výhledu, který odbočuje vlevo? A) Dám přednost v jízdě vozidlům na hlavní pozemní komunikaci, a poté odbočím vlevo před protijedoucím modrým vozidlem, b) Dám přednost v jízdě vozidlům na hlavní pozemní komunikaci a modrému protijedoucímu vozidlu, c) Křižovatkou projedu jako poslední.

Správnou odpovědí je odpověď A, protože modré auto z výhledu vyjíždí z obytné zóny, čehož si mnoho čtenářů nevšimlo.

„Smyslem otázky v oblasti řešení dopravních situací není pouze předložení ideální modelové dopravní situace, která prověřuje základní znalosti pravidel provozu na pozemních komunikacích, ale také reálné dopravní situace, kde se kumuluje trvalé dopravní značení s přechodným, a žadatel prokazuje znalosti v rozdílech mezi obecnou, místní a přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích a výjezdu vozidel z obytné či pěší zóny,“ uvedl šéf Asociace autoškol.

Proč otázek přibývá?

Do konce loňského roku vznikla kompletní sada 120 otázek, které ministerstvo dopravy kvartálně po sadách zveřejňuje, aby kromě výchovy nových řidičů také upozornilo na problematiku a motivovalo stávající řidiče k zopakovaní pravidel. Nové otázky doplňují aktuální sestavu testů pro závěrečné zkoušky v autoškolách. Aktuálně už studenti v testech odpovídají na 855 otázek a do roku 2023 juch bude 1 400.

Nové otázky do závěrečných testů v autoškolách nenahrazují původní, ale reflektují moderní dopravu a ke stávajícím přibývají. „Chceme tím budoucí řidiče připravit na různé klimatické podmínky a roční období. Teď je poměrně snadno připravíme na jízdu za sněhu nebo za námrazy. Chceme však, aby i v červenci museli žadatelé přemýšlet nad tím, jak budou reagovat v zimě,“ uvedl k tématu předseda Asociace Autoškol Aleš Horčička.

Novými otázkami chceme zvýšit kvalifikaci řidičů, říká předseda autoškol

„Ne ve všech obcích můžeme prakticky připravit řidiče na tramvaje. Až jednou vyjede nový řidič do Prahy, nebo do Brna, nechceme, aby argumentoval tím, že dělal řidičák v Aši,“ dodal Horčička

Přibývají nové moderní statické otázky, ale také animace a videa z reálných situací v provozu. Nové otázky se zaměřují na rychle se rozvíjející cyklo infrastrukturu, zranitelné účastníky provozu, specifické klimatické podmínky a zhoršenou viditelnost, ale nová pravidla a atypické křižovatky a kruhové objezdy.

Otázky motivují studenty zanalyzovat a vyhodnotit situaci. „Cílem nových otázek je, aby žadatel znal zákon a věděl, jak v reálné situaci reagovat. Ne aby se učil odpovědi nazpaměť. Čím více těch otázek bude, tím menší je pravděpodobnost, že se je žadatel naučí nazpaměť,“ uvedl před časem Horčička s tím, že výuku v autoškolách bylo dlouho potřeba inovovat, protože zkvalitněním obou částí zkoušky a přípravy v autoškolách vyjedou na ulici kvalitnější řidiči.

Na autoškoláky čekají nové otázky. Do testů přibývají videa

V testech se objevují stejné obrázky a situace, ale doprovází je jinak položené otázky, například z pohledu jiného účastníka provozu, což klade důraz na soustředění tazatele. I tímto se zvýší náročnost zkoušky.