Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nová tatrovka veze utajenou revoluci. Všechno má nové, vylepšené

Nejstarší a dnes již jediná ryze česká automobilka, společnost Tatra Trucks, představila ve světové premiéře třetí generaci modelové řady těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Elektronická Tatra posouvá nejen koncové zákazníky, ale i samotnou automobilku o pořádný kus dál.
Třetí generace úspěchu_1 – Třetí generace těžkých vozidel řady Tatra Force,...

Třetí generace úspěchu_1 – Třetí generace těžkých vozidel řady Tatra Force, vozidlo s posádkovou kabinou FIRE a hasičskou nástavbou společnosti THT Polička. | foto: Milan Olšanský

Mohlo by se zdát, že nová generace vozidel s sebou vždy přináší „jen“ novinky víceméně evolučního typu. U nových vozidel Tatra Force však jde však o doslovnou revoluci. Třetí generace vozidel je nejen zcela nová, ale také plná moderní elektroniky. Poprvé v historii výroby vozidel Tatra bude sjíždět z montážních linek těžké nákladní vozidlo s moderní elektronickou architekturou, která zajišťuje stoprocentní plnění všech velmi důležitých legislativních požadavků, které se na segment výroby HDV (Heavy Duty Vehicles) řítí.

Jde především o předpisy souhrnně známé pod titulem Global Safety Regulation (GRS, pro nově registrovaná vozidla od 7. 7. 2024) a Cyber Security (CySe, pro všechny nově registrované vozy v EU od července 2024).

Vývoj na nikoho nečeká

KOMENTÁŘ

Implementací elektronické architektury kopřivničtí konstruktéři reagují na stále vzrůstající požadavky a očekávání zákazníků a řidičů, jejichž projevem je široké uplatnění elektronických asistenčních systémů a elektronických služeb.

Nezáleží na tom, zda si to chceme přiznat či nikoliv, ale žijeme ve světě, kde nejdůležitější roli hrají informace. Dokonce jsme se za poslední roky posunuli do situace, kdy je rozhodující jak rychle informaci najdeme. Správa informací a nakládání s nimi včetně všech regulačních zákonů, to je obrovská výzva, na niž je třeba reagovat. Stejně tak enormní tlak na zavádění alternativních pohonů, a především na snižování emisní tzv. skleníkových plynů včetně CO2 je výzvou, kterou musí celý automobilový průmysl správně uchopit.

Jednou z dalších hlavních charakteristik, která je pro vozy Tatra zásadní, je kromě koncepce podvozku a pohonu také kabina vlastního vývoje a výroby. Konstrukce nové kabiny s pevným svařovaným prostorovým rámem doplněným „vevařovanými“ či lepenými panely z kovu či plastu je mimořádně odolná. Zkoušky, počítačové simulace, a dokonce i praktické zkušenosti včetně analýz z různých typů havárií ukázaly, že je to jedna z nejbezpečnějších kabinu u moderních nákladních vozů.

Příchod nové generace řady Tatra Force také pro automobilku znamená významnou unifikaci produkce nákladních vozů. Po unifikaci podvozku, která sjednotila výrobu natolik, že si uživatelé mohou vybírat z několika druhů vozidel podle svých potřeb a charakteru provozu, přičemž pokaždé mají k dispozici stejný a zároveň unikátní podvozek, došlo i na kabiny.

Nová Force třetí generace v provedení s motorem vpředu nahradí vozidla řady Tatra Terra, jejichž výroba bude ukončena. Do blízké budoucnosti tak bude Tatra Force nové generace vedle řady Tatra Phoenix (verzí E3, E5 a E6) jedním ze dvou klíčových produktů Tatry.

Tři generace

První generace těžkých nákladních vozidel Tatra Force primárně vznikla jako vojenský unifikovaný speciál s nízkou stavbou kabiny schopný transportu ve standardních dopravních letadlech NATO. Sériová výroba započala v roce 2007, přičemž na prototypech se velmi důkladně pracovalo prakticky od začátku milénia. Brzy po uvedení do standardní nabídky kopřivnické automobilky začaly vznikat též civilní aplikace řady Force, z nichž ponejvíce to byly v první fázi hasičské speciály.

V roce 2016 došlo na inovační změnu a v portfoliu výroby značky Tatra se objevila druhá generace vozidel Force. Konstrukční vývojové změny se dotkly jak kabiny, tak podvozku, který dlouhodobě rozvíjí tzv. tatrováckou koncepci – tedy centrální páteřovou rouru a výkyvné, nezávisle uložené a vzduchem odpružené polonápravy. Mimochodem právě systém pneumatického odpružení všech náprav je jednou z konstrukčních skupin, kromě jiných, které řadí těžké automobily z Kopřivnice na samu špičku svého hmotnostního segmentu.

Navíc bude středobodem vývoje jak po konstrukční stránce podvozku a kabiny, tak po stránce implementace nových, alternativních, pohonů. Již dnes vznikají prototypy vozidel Force třetí generace s elektrickými motory doplněné trakčními bateriemi, prodlužovačem dojezdu či jinými finesami včetně vodíkových palivových článků. Posledně jmenovaná varianta alternativního pohonu je z hlediska vývoje nejdále. A nebyla by to Tatra, aby uplatněním svého unikátního přístupu k vývoji, neobohatila řešení alternativních pohonů, konkrétně vozidel FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), něčím neobvyklým. V tomto případě trakční baterií s plug-in systémem možného externího dobíjení.

Zjednodušeně řečeno, pokud nebude k dispozici vodík pro palivové články, vůz bude moci čerpat energii k pohybu z dobíjecích trakčních baterií. V každém případě takovéto řešení podporuje vyšší úroveň nezávislosti provozu, přičemž co nejvyšší nezávislost vozidel na infrastruktuře je filozofie, kterou Tatra u nových alternativních pohonů preferuje.

Také třetí generace Tatra Force je postavena na osvědčeném podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Prověřená a průběžně inovovaná konstrukce zajišťuje vysokou průchodivost terénem a vysokou míru jízdní stability ve smíšeném či silničním provozu. Možnosti konfigurace podvozku jsou podobné, jako u předchozích generací, půjde o vozy: 4x4, 6x6, 8x8 nebo vícenápravové varianty dle požadavku zákazníka.

Všechna provedení modelů vozidel Tatra Force mají vždy pneumatické odpružení všech náprav s možností změny světlé výšky – světově jde o unikátní řešení u vozidel tohoto hmotnostního segmentu. Nápravy mohou být osazeny bubnovými nebo kotoučovými brzdami a systémem dohušťování pneumatik. K dispozici jsou řízené zadní nápravy či na přání též řízení systému „krab“. umožňující doslovnou ultimativní manévrovatelnost vozidla.

Nová kabina různých provedení

Z vnějšího pohledu nová Force zapadá do rodiny unifikovaných speciálů. Zároveň přináší vyšší míru bezpečnosti a komfortu pro řidiče i celou posádku a disponuje unikátními jízdními vlastnostmi, na jaké jsou uživatelé tatrovek zvyklí. Koncepce vozidel třetí generace řady Force rozšiřuje nabídku vedle provedení s motorem za přední nápravou o varianty s motorem umístěným vpředu nad přední nápravou.

Nová kabina má přepracovaný skelet s důrazem na další zvýšení bezpečnosti posádky, přičemž se bude vyrábět v krátké i prodloužené verzi – jednoprostorová čtyřdveřová kabina plnící normu EN 1846, k dispozici bude též dvoudveřová varianta kabiny se čtyřmi sedadly v jedné řadě. Zcela unikátní je do střechy kabiny integrovaný systém ochrany při převrácení vozidla (ROPS) dle připravované normy EN 1846-2:2022, nabízený pro všechny kabiny bez výjimky. Na přání je možno kabiny vybavit i systémem ROPS dle ČSN EN ISO 3471.

U dvoudveřových variant kabiny je možné počítat též s ochranným systémem proti padajícím předmětům (FOPS). Podstatnou proměnou prošel výhled řidiče a posádky a prostory nástupu řidiče a spolujezdců. Mezi nákladními vozy je unikátní celková výška kabiny umožňující průjezd v nízkých profilech a snižující riziko poškození. Nově byl též zkonstruován střešní průlez pro nouzový únik.

Zásadní změnou a významným zlepšením prošel interiér kabiny včetně použití nové elektronické architektury. Pracovišti řidiče dominuje zcela nová elektronická přístrojová deska a boční ovládací monitor. Ovládání vozidla a infotainmentu i jeho nastavení se děje kombinací klasických spínačů a ovládání přes systém otočného kolečka s funkcí touchpadu. Zařízení je ergonomicky umístěno na pravé straně tak, aby se řidič mohl věnovat řízení a nemusel přenášet zrak na dotykový displej.

Nový je též pneumaticky ovládaný, ve dvou směrech nastavitelný, sloupek řízení a multifunkční volant. Nové jsou i obkladové materiály, stejně tak vylepšená izolace kabiny. Nová je i topně-klimatizační jednotka a možnost integrace pneumaticky odpružené sedačky řidiče a spolujezdce. Na přání je možno vybavit kabinu sklopnými zadními schůdky či klimatizací pro zadní prostor. Tvar střechy plní železniční profil ČD, a to i při vybavení vozidla pneumatikami rozměru 16.00 R20.

Elektronicky řízené motory Tatra

V základním provedení je nová Tatra Force osazena modernizovaným vzduchem přímo chlazeným osmiválcovým motorem Tatra T3 RE o výkonu až 340 kW s elektronicky řízeným vstřikovacím čerpadlem. Vybrané varianty vozidel mohou být osazeny větším dvanáctiválcovým motorem Tatra T3 RE ve o výkonu až 440 kW. Na přání je možno vybavit vozidlo kapalinou chlazeným motorem Cummins R6 v provedení ISL, ISX a ISB, novinkou je možnost instalace kapalinou chlazeného šestiválce Caterpillar C9.3B.

Nabídka převodovek zahrnuje jak deseti či čtrnácti stupňové převodové agregáty Tatra s elektronickým systémem řazení Norgren, tak automatizovanou dvanáctistupňovou převodovku ZF TraXon nebo plně automatickou převodovku Allison či ZF Ecolife II OffRoad nebo i ZF 8 AP PowerLine. Zavedeným standardem je možnost kombinace hnacího traktu s jednostupňovou nebo dvoustupňovou přídavnou/sestupnou převodovkou Tatra. Na přání je možné novou generaci vozů řady Force vybavit retardérem.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...