Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Havarovaný rapid volá o pomoc. Povinný zachránce zdraží auta

  11:00
Po letech oddalování je přece jen tady. Systém tísňového volání, kdy auto při nehodě samo zavolá o pomoc, bude v Čechách a na Moravě fungovat od 1. října 2015. Co všechno dokáže a kdo ho nejvíce ocení, ukázala v unikátním crash testu Fakulta dopravní ČVUT v Praze.

Červená Škoda Rapid se na testovací dráze v pražských Řepích rozjíždí na rychlost 45 km/h a nabourá do pevné překážky. Po několika vteřinách je slyšet telefonické vyzvánění a na velkoplošné obrazovce se objevuje operátorka tísňové linky. "Haló, je tam někdo? Jste zranění?"

V nabouraném rapidu je pouze jedna testovací figurína a ta na otázky pochopitelně nereaguje. Operátorka během okamžiku vyhodnocuje situaci a přeposílá informaci záchranným složkám. "Nehoda vozidla v Řepích, na adrese Třanovského 11. Řidič neodpovídá." K "nehodě" pak během několika vteřin přijíždějí hasiči a začínají vyprošťovat figurínu z vraku vozidla.

Ročně by systém eCall mohl zachránit přes dva a půl tisíce lidských životů.

Tak má fungovat systém eCall tísňového volání vozidel, který bude dle nařízení Evropské unie povinně namontován ve všech vozidlech vyrobených a prodaných od 1. října 2015 v České republice. Test zorganizovala Fakulta dopravní ČVUT v Praze ve spolupráci se Škodou Auto, Telefónicou Czech Republic a Hasičským záchranným sborem.

Systém eCall v případě vážné dopravní nehody automaticky přivolá rychlou pomoc. Havarovaný automobil sám odešle informace o aktivaci airbagů, data ze senzorů nárazu a GPS souřadnice místním orgánům záchranného systému, který v případě potřeby na místo okamžitě vyšle záchranáře. eCall je projektem Evropské komise a Česká republika je jednou z devíti zemí, kde se systém testuje.

Stavebním kamenem celého systému je palubní jednotka namontovaná pod přístrojovou deskou. V interiéru je navíc umístěn mikrofon a malý reproduktor, které napomáhají komunikaci s operátorkou.

Systém tísňového volání má svoji vlastní baterii a po nehodě zůstane ještě jednu hodinu funkční.

Tísňové volání se sice spouští automaticky, ale manuálně ho může spustit také kterákoliv osoba ve vozidle. Stačí jen zmáčknout nenápadné tlačítko, třeba v případě, že dopravní nehodu jenom zahlédnete a chce zavolat záchranářům. Údaje, které při aktivaci eCallu přijme operátorka z vašeho vozidla, například pomůžou záchranářům mnohem rychleji určit místo nehody. A ani nemusíte popisovat, kde se právě nacházíte.

Palubní jednotka má svůj vlastní zdroj energie, který v případě nehody a odpojení od baterie z auta vydrží ještě 60 minut, aby se v případě selhání automatického volání mohl kdokoliv obrátit na operátora.

Pro kupujícího bude jednotka představovat investici několika tisíc korun navíc. Cena se totiž podle velmi hrubých odhadů má pohybovat v rozmezí 150-650 eur (3 855-16 705 korun).

Velký bratr

Systém tísňového volání z vozidla má i své odpůrce. Kontrola nad údaji o přesné poloze vozidla je některým lidem trnem v oku a problém přiznává i Ústřední automotoklub České republiky.

"Systém eCall, který se stává standardní součástí výbavy nových vozidel, je stále částí motoristické veřejnosti vnímán jako naplňování hrozby tzv. Velkého bratra, tedy sledování občana ze strany orgánů státu," uvedla Michaela Škardová z ÚAMK, který se na uvedení systému do praxe v Česku také podílí.

Pro hasiče je B-sloupek překážkou, při vyproštění vážně poraněných osob musí pryč.

Řešení je podle autoklubu jednoduché, přesvědčovat motoristy o pozitivním dopadu aplikace systému. Ty vyzdvihl na testování i ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. "Odhadujeme, že by mohl zachránit až 10 procent lidí, kteří ročně umírají na evropských silnicích."

Podle předběžných odhadů odborníků by to mohly být 2,5 až tři tisíce lidí za rok. "Tento systém ukazuje, že Evropská unie nepřináší jen normy a nařízení, která nám komplikují život, ale umí ho i usnadňovat," doplnil ministr dopravy.

Hasiči jsou spokojení

Pokud má někdo ze systému eCall radost, tak jsou to jednoznačně hasiči. Pro ně znamená další krok ke zkrácení času na záchranu životů a k zdokonalení jejich práce.

"Uvědomujeme si, že naše auta už nebudou o mnoho rychlejší a úsporu času musíme hledat někde jinde," pochvaloval si Luděk Prudil z Hasičského záchranného sboru. "Systém eCall nám pomůže zkrátit časy nejen o minuty, ale v případě nočních nehod osamocených vozidel to mohou být i hodiny."

Samotný systém nicméně skrývá pro hasičský sbor další bonusy. Mezi údaji, které přepošle palubní jednotka, totiž bude i VIN kód vozidla. Hasiči, kteří vyjíždějí k nehodě, si podle něj mohou vyhledat v databázi konkrétní model vozidla a prohlédnout si jeho technické plány.

Velitel zásahu bude mít poměrně přesné údaje o vozidle i počtu cestujících.

"Nádrže na kapaliny a energetické zdroje jsou pro nás největším potenciálním nebezpečím," vysvětluje plukovník Prudil. Velitel zásahu se pak na základě údajů může lépe rozhodnout, jakým způsobem bude samotný zákrok při nehodě vypadat.

A k dispozici bude mít i další údaje. Podle dat zapnutých pásů může například předem odhadnout, kolik lidí a kde ve vozidle přesně sedí.

Palubní jednotka navíc každou vteřinu zaznamenává polohu vozidla do třívteřinové smyčky, kterou neustále přemazává. Právě podle této smyčky dokáže operátorka určit i směr, kterým auto jelo, a dovést tak své kolegy na správný nájezd na dálnici.

Testování

Určité pochyby však při představení systému stále zůstávají. Jak uvedl vedoucí lékař výjezdového centra pražské záchranky Ondřej Franěk, obává se především nárůstu počtu planých poplachů, které podle zkušeností u automatických nouzových systémů tvoří přes 95 procent všech hlášení.

Zavedení systému v Česku předchází spuštění zkušebního režimu, který by měl skončit v prosinci příštího roku. Zhruba do té doby by podle ministerstva dopravy měli být všichni mobilní operátoři definitivně připraveni na přenos nouzového volání prostřednictvím svých sítí.

Jak to funguje

Součástí jednotky je i GPS přijímač (do budoucna se počítá i s podporou evropského systému Galileo), přičemž systém odesílá údaje o poloze. Pro určení polohy se používají lokalizační informace z mobilní sítě (ty musí poskytnout povinně mobilní operátoři) i GPS. Údaje o místě nehody se tak dostanou na tísňovou linku i v případě, že signál GPS nebude k dispozici.

Samotný systém eCall může fungovat i bez SIM karty v palubní jednotce. I z většiny mobilů lze uskutečnit tísňové volání bez SIM karty. Počítá se však s tím, že palubní jednotka bude nabízet i další (komerční) služby a pravděpodobně se tak upřednostní verze se SIM kartou.

Autor:
  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Galerie, ze které voní benzin a guma. Drifty na jedinečné akci v garážích

Driftování je specifická disciplína. Jízda řízeným smykem ovšem neznamená jen nesmyslné pálení gum. Potřebujete na to správnou techniku: pohon zadních kol a na nich dost výkonu, upravený diferenciál...

12. října 2024

Trh s ojetinami se vrátil k normálu. Ambiciózní online nabídne i nová auta

Inzertní portál TipCars má velké ambice. Tradiční rozhraní pro vyhledávání ojetých vozů dává mnohem větší prostor nabídce prodejců nových a skladových aut a poskytovatelům operativních leasingů....

12. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Rozdáváme měsíčkový šampon od Weledy ZDARMA
Rozdáváme měsíčkový šampon od Weledy ZDARMA

Jak připravit koupel vhodnou přímo pro vaše miminko? Přihlaste se k testování a vyzkoušejte jemný dětský šampon a sprchový krém v jednom. Měsíčková...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...