Pátek 18. června 2021, svátek má Milan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 18. června 2021 Milan

VIDEO: Havarovaný rapid volá o pomoc. Povinný zachránce zdraží auta

  11:00
Po letech oddalování je přece jen tady. Systém tísňového volání, kdy auto při nehodě samo zavolá o pomoc, bude v Čechách a na Moravě fungovat od 1. října 2015. Co všechno dokáže a kdo ho nejvíce ocení, ukázala v unikátním crash testu Fakulta dopravní ČVUT v Praze.

Červená Škoda Rapid se na testovací dráze v pražských Řepích rozjíždí na rychlost 45 km/h a nabourá do pevné překážky. Po několika vteřinách je slyšet telefonické vyzvánění a na velkoplošné obrazovce se objevuje operátorka tísňové linky. "Haló, je tam někdo? Jste zranění?"

V nabouraném rapidu je pouze jedna testovací figurína a ta na otázky pochopitelně nereaguje. Operátorka během okamžiku vyhodnocuje situaci a přeposílá informaci záchranným složkám. "Nehoda vozidla v Řepích, na adrese Třanovského 11. Řidič neodpovídá." K "nehodě" pak během několika vteřin přijíždějí hasiči a začínají vyprošťovat figurínu z vraku vozidla.

Ročně by systém eCall mohl zachránit přes dva a půl tisíce lidských životů.

Ročně by systém eCall mohl zachránit přes dva a půl tisíce lidských životů.

Tak má fungovat systém eCall tísňového volání vozidel, který bude dle nařízení Evropské unie povinně namontován ve všech vozidlech vyrobených a prodaných od 1. října 2015 v České republice. Test zorganizovala Fakulta dopravní ČVUT v Praze ve spolupráci se Škodou Auto, Telefónicou Czech Republic a Hasičským záchranným sborem.

Systém eCall v případě vážné dopravní nehody automaticky přivolá rychlou pomoc. Havarovaný automobil sám odešle informace o aktivaci airbagů, data ze senzorů nárazu a GPS souřadnice místním orgánům záchranného systému, který v případě potřeby na místo okamžitě vyšle záchranáře. eCall je projektem Evropské komise a Česká republika je jednou z devíti zemí, kde se systém testuje.

Stavebním kamenem celého systému je palubní jednotka namontovaná pod přístrojovou deskou. V interiéru je navíc umístěn mikrofon a malý reproduktor, které napomáhají komunikaci s operátorkou.

Systém tísňového volání má svoji vlastní baterii a po nehodě zůstane ještě...

Systém tísňového volání má svoji vlastní baterii a po nehodě zůstane ještě jednu hodinu funkční.

Tísňové volání se sice spouští automaticky, ale manuálně ho může spustit také kterákoliv osoba ve vozidle. Stačí jen zmáčknout nenápadné tlačítko, třeba v případě, že dopravní nehodu jenom zahlédnete a chce zavolat záchranářům. Údaje, které při aktivaci eCallu přijme operátorka z vašeho vozidla, například pomůžou záchranářům mnohem rychleji určit místo nehody. A ani nemusíte popisovat, kde se právě nacházíte.

Palubní jednotka má svůj vlastní zdroj energie, který v případě nehody a odpojení od baterie z auta vydrží ještě 60 minut, aby se v případě selhání automatického volání mohl kdokoliv obrátit na operátora.

Pro kupujícího bude jednotka představovat investici několika tisíc korun navíc. Cena se totiž podle velmi hrubých odhadů má pohybovat v rozmezí 150-650 eur (3 855-16 705 korun).

Velký bratr

Systém tísňového volání z vozidla má i své odpůrce. Kontrola nad údaji o přesné poloze vozidla je některým lidem trnem v oku a problém přiznává i Ústřední automotoklub České republiky.

"Systém eCall, který se stává standardní součástí výbavy nových vozidel, je stále částí motoristické veřejnosti vnímán jako naplňování hrozby tzv. Velkého bratra, tedy sledování občana ze strany orgánů státu," uvedla Michaela Škardová z ÚAMK, který se na uvedení systému do praxe v Česku také podílí.

Pro hasiče je B-sloupek překážkou, při vyprošťování vážně poraněných osob musí...

Pro hasiče je B-sloupek překážkou, při vyproštění vážně poraněných osob musí pryč.

Řešení je podle autoklubu jednoduché, přesvědčovat motoristy o pozitivním dopadu aplikace systému. Ty vyzdvihl na testování i ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. "Odhadujeme, že by mohl zachránit až 10 procent lidí, kteří ročně umírají na evropských silnicích."

Podle předběžných odhadů odborníků by to mohly být 2,5 až tři tisíce lidí za rok. "Tento systém ukazuje, že Evropská unie nepřináší jen normy a nařízení, která nám komplikují život, ale umí ho i usnadňovat," doplnil ministr dopravy.

Hasiči jsou spokojení

Pokud má někdo ze systému eCall radost, tak jsou to jednoznačně hasiči. Pro ně znamená další krok ke zkrácení času na záchranu životů a k zdokonalení jejich práce.

"Uvědomujeme si, že naše auta už nebudou o mnoho rychlejší a úsporu času musíme hledat někde jinde," pochvaloval si Luděk Prudil z Hasičského záchranného sboru. "Systém eCall nám pomůže zkrátit časy nejen o minuty, ale v případě nočních nehod osamocených vozidel to mohou být i hodiny."

Samotný systém nicméně skrývá pro hasičský sbor další bonusy. Mezi údaji, které přepošle palubní jednotka, totiž bude i VIN kód vozidla. Hasiči, kteří vyjíždějí k nehodě, si podle něj mohou vyhledat v databázi konkrétní model vozidla a prohlédnout si jeho technické plány.

Velitel zásahu bude mít poměrně přesné údaje o vozidle i počtu cestujících.

Velitel zásahu bude mít poměrně přesné údaje o vozidle i počtu cestujících.

"Nádrže na kapaliny a energetické zdroje jsou pro nás největším potenciálním nebezpečím," vysvětluje plukovník Prudil. Velitel zásahu se pak na základě údajů může lépe rozhodnout, jakým způsobem bude samotný zákrok při nehodě vypadat.

A k dispozici bude mít i další údaje. Podle dat zapnutých pásů může například předem odhadnout, kolik lidí a kde ve vozidle přesně sedí.

Fotogalerie

Palubní jednotka navíc každou vteřinu zaznamenává polohu vozidla do třívteřinové smyčky, kterou neustále přemazává. Právě podle této smyčky dokáže operátorka určit i směr, kterým auto jelo, a dovést tak své kolegy na správný nájezd na dálnici.

Testování

Určité pochyby však při představení systému stále zůstávají. Jak uvedl vedoucí lékař výjezdového centra pražské záchranky Ondřej Franěk, obává se především nárůstu počtu planých poplachů, které podle zkušeností u automatických nouzových systémů tvoří přes 95 procent všech hlášení.

Zavedení systému v Česku předchází spuštění zkušebního režimu, který by měl skončit v prosinci příštího roku. Zhruba do té doby by podle ministerstva dopravy měli být všichni mobilní operátoři definitivně připraveni na přenos nouzového volání prostřednictvím svých sítí.

Jak to funguje

Součástí jednotky je i GPS přijímač (do budoucna se počítá i s podporou evropského systému Galileo), přičemž systém odesílá údaje o poloze. Pro určení polohy se používají lokalizační informace z mobilní sítě (ty musí poskytnout povinně mobilní operátoři) i GPS. Údaje o místě nehody se tak dostanou na tísňovou linku i v případě, že signál GPS nebude k dispozici.

Samotný systém eCall může fungovat i bez SIM karty v palubní jednotce. I z většiny mobilů lze uskutečnit tísňové volání bez SIM karty. Počítá se však s tím, že palubní jednotka bude nabízet i další (komerční) služby a pravděpodobně se tak upřednostní verze se SIM kartou.

Autor:
  • Nejčtenější

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejlepší auto světa hýčká a uhrane. Chrám luxusu a pohodlí Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce je v dnešní přetechnizované době, a o autech to platí o to víc, poctou fortelnosti starých mistrů. Úcta k...

Znásilnil mě lékař. Prvně mě muž osahával v deseti. Oběti popsaly své zážitky

Premium Ve vlaku, v práci, u lékaře, na táboře. Sexuální obtěžování zažívají především dívky již ve velmi mladém věku, často se...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Americká krása obrazem: statisíce koní v moravském kempu

O uplynulém víkendu měly opravdové žně fanoušci amerických aut. Konal se dvanáctý ročník akce Lucky Cruisers Weekend,...

Češi by měli zvolnit, jinde jsou ohleduplnější, říká oceněný řidič autobusu

Premium 2 000 000 kilometrů. 0 nehod. Bilance Roberta Duška na zdivočelých českých silnicích budí ohromnou úctu. Jak bychom se...

V Česku testují senzory a kamery, které mohou zachránit život i plechy

Nové parkovací asistenty, systémy pro udržení vozidla v jízdním pruhu, systémy nouzového brzdění, automatického...

Italského pacienta čeká po resuscitaci velký mejdan. Lancia bude bez genderu

Tradiční italská značka Lancia, která je již několik let udržovaná jen „na přístrojích“, dostane koňskou dávku invence...

Advantage Consulting, s.r.o.
MACHR DO VÝROBY AŽ 26.500Kč + 25.000Kč nástupní bonus

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 21 200 - 26 500 Kč

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Toto XXL mi lichotí, říká Farna. Je tváří billboardu na Times Square

Ewa Farna (27) se s písní Tělo dostala až na slavnou obří reklamní obrazovku na newyorské Times Square. Spotify zde...