Červená Škoda Rapid se na testovací dráze v pražských Řepích rozjíždí na rychlost 45 km/h a nabourá do pevné překážky. Po několika vteřinách je slyšet telefonické vyzvánění a na velkoplošné obrazovce se objevuje operátorka tísňové linky. "Haló, je tam někdo? Jste zranění?"
V nabouraném rapidu je pouze jedna testovací figurína a ta na otázky pochopitelně nereaguje. Operátorka během okamžiku vyhodnocuje situaci a přeposílá informaci záchranným složkám. "Nehoda vozidla v Řepích, na adrese Třanovského 11. Řidič neodpovídá." K "nehodě" pak během několika vteřin přijíždějí hasiči a začínají vyprošťovat figurínu z vraku vozidla.
Tak má fungovat systém eCall tísňového volání vozidel, který bude dle nařízení Evropské unie povinně namontován ve všech vozidlech vyrobených a prodaných od 1. října 2015 v České republice. Test zorganizovala Fakulta dopravní ČVUT v Praze ve spolupráci se Škodou Auto, Telefónicou Czech Republic a Hasičským záchranným sborem.
Systém eCall v případě vážné dopravní nehody automaticky přivolá rychlou pomoc. Havarovaný automobil sám odešle informace o aktivaci airbagů, data ze senzorů nárazu a GPS souřadnice místním orgánům záchranného systému, který v případě potřeby na místo okamžitě vyšle záchranáře. eCall je projektem Evropské komise a Česká republika je jednou z devíti zemí, kde se systém testuje.
Stavebním kamenem celého systému je palubní jednotka namontovaná pod přístrojovou deskou. V interiéru je navíc umístěn mikrofon a malý reproduktor, které napomáhají komunikaci s operátorkou.
Tísňové volání se sice spouští automaticky, ale manuálně ho může spustit také kterákoliv osoba ve vozidle. Stačí jen zmáčknout nenápadné tlačítko, třeba v případě, že dopravní nehodu jenom zahlédnete a chce zavolat záchranářům. Údaje, které při aktivaci eCallu přijme operátorka z vašeho vozidla, například pomůžou záchranářům mnohem rychleji určit místo nehody. A ani nemusíte popisovat, kde se právě nacházíte.
Palubní jednotka má svůj vlastní zdroj energie, který v případě nehody a odpojení od baterie z auta vydrží ještě 60 minut, aby se v případě selhání automatického volání mohl kdokoliv obrátit na operátora.
Pro kupujícího bude jednotka představovat investici několika tisíc korun navíc. Cena se totiž podle velmi hrubých odhadů má pohybovat v rozmezí 150-650 eur (3 855-16 705 korun).
Velký bratr
Systém tísňového volání z vozidla má i své odpůrce. Kontrola nad údaji o přesné poloze vozidla je některým lidem trnem v oku a problém přiznává i Ústřední automotoklub České republiky.
"Systém eCall, který se stává standardní součástí výbavy nových vozidel, je stále částí motoristické veřejnosti vnímán jako naplňování hrozby tzv. Velkého bratra, tedy sledování občana ze strany orgánů státu," uvedla Michaela Škardová z ÚAMK, který se na uvedení systému do praxe v Česku také podílí.
Řešení je podle autoklubu jednoduché, přesvědčovat motoristy o pozitivním dopadu aplikace systému. Ty vyzdvihl na testování i ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. "Odhadujeme, že by mohl zachránit až 10 procent lidí, kteří ročně umírají na evropských silnicích."
Podle předběžných odhadů odborníků by to mohly být 2,5 až tři tisíce lidí za rok. "Tento systém ukazuje, že Evropská unie nepřináší jen normy a nařízení, která nám komplikují život, ale umí ho i usnadňovat," doplnil ministr dopravy.
Hasiči jsou spokojení
Pokud má někdo ze systému eCall radost, tak jsou to jednoznačně hasiči. Pro ně znamená další krok ke zkrácení času na záchranu životů a k zdokonalení jejich práce.
"Uvědomujeme si, že naše auta už nebudou o mnoho rychlejší a úsporu času musíme hledat někde jinde," pochvaloval si Luděk Prudil z Hasičského záchranného sboru. "Systém eCall nám pomůže zkrátit časy nejen o minuty, ale v případě nočních nehod osamocených vozidel to mohou být i hodiny."
Samotný systém nicméně skrývá pro hasičský sbor další bonusy. Mezi údaji, které přepošle palubní jednotka, totiž bude i VIN kód vozidla. Hasiči, kteří vyjíždějí k nehodě, si podle něj mohou vyhledat v databázi konkrétní model vozidla a prohlédnout si jeho technické plány.
"Nádrže na kapaliny a energetické zdroje jsou pro nás největším potenciálním nebezpečím," vysvětluje plukovník Prudil. Velitel zásahu se pak na základě údajů může lépe rozhodnout, jakým způsobem bude samotný zákrok při nehodě vypadat.
A k dispozici bude mít i další údaje. Podle dat zapnutých pásů může například předem odhadnout, kolik lidí a kde ve vozidle přesně sedí.
Palubní jednotka navíc každou vteřinu zaznamenává polohu vozidla do třívteřinové smyčky, kterou neustále přemazává. Právě podle této smyčky dokáže operátorka určit i směr, kterým auto jelo, a dovést tak své kolegy na správný nájezd na dálnici.
Testování
Určité pochyby však při představení systému stále zůstávají. Jak uvedl vedoucí lékař výjezdového centra pražské záchranky Ondřej Franěk, obává se především nárůstu počtu planých poplachů, které podle zkušeností u automatických nouzových systémů tvoří přes 95 procent všech hlášení.
Zavedení systému v Česku předchází spuštění zkušebního režimu, který by měl skončit v prosinci příštího roku. Zhruba do té doby by podle ministerstva dopravy měli být všichni mobilní operátoři definitivně připraveni na přenos nouzového volání prostřednictvím svých sítí.
Jak to fungujeSoučástí jednotky je i GPS přijímač (do budoucna se počítá i s podporou evropského systému Galileo), přičemž systém odesílá údaje o poloze. Pro určení polohy se používají lokalizační informace z mobilní sítě (ty musí poskytnout povinně mobilní operátoři) i GPS. Údaje o místě nehody se tak dostanou na tísňovou linku i v případě, že signál GPS nebude k dispozici. Samotný systém eCall může fungovat i bez SIM karty v palubní jednotce. I z většiny mobilů lze uskutečnit tísňové volání bez SIM karty. Počítá se však s tím, že palubní jednotka bude nabízet i další (komerční) služby a pravděpodobně se tak upřednostní verze se SIM kartou. |