Pátek 23. dubna 2021, svátek má Vojtěch
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 23. dubna 2021 Vojtěch

VIDEO: Havarovaný rapid volá o pomoc. Povinný zachránce zdraží auta

  11:00
Po letech oddalování je přece jen tady. Systém tísňového volání, kdy auto při nehodě samo zavolá o pomoc, bude v Čechách a na Moravě fungovat od 1. října 2015. Co všechno dokáže a kdo ho nejvíce ocení, ukázala v unikátním crash testu Fakulta dopravní ČVUT v Praze.

Červená Škoda Rapid se na testovací dráze v pražských Řepích rozjíždí na rychlost 45 km/h a nabourá do pevné překážky. Po několika vteřinách je slyšet telefonické vyzvánění a na velkoplošné obrazovce se objevuje operátorka tísňové linky. "Haló, je tam někdo? Jste zranění?"

V nabouraném rapidu je pouze jedna testovací figurína a ta na otázky pochopitelně nereaguje. Operátorka během okamžiku vyhodnocuje situaci a přeposílá informaci záchranným složkám. "Nehoda vozidla v Řepích, na adrese Třanovského 11. Řidič neodpovídá." K "nehodě" pak během několika vteřin přijíždějí hasiči a začínají vyprošťovat figurínu z vraku vozidla.

Ročně by systém eCall mohl zachránit přes dva a půl tisíce lidských životů.

Ročně by systém eCall mohl zachránit přes dva a půl tisíce lidských životů.

Tak má fungovat systém eCall tísňového volání vozidel, který bude dle nařízení Evropské unie povinně namontován ve všech vozidlech vyrobených a prodaných od 1. října 2015 v České republice. Test zorganizovala Fakulta dopravní ČVUT v Praze ve spolupráci se Škodou Auto, Telefónicou Czech Republic a Hasičským záchranným sborem.

Systém eCall v případě vážné dopravní nehody automaticky přivolá rychlou pomoc. Havarovaný automobil sám odešle informace o aktivaci airbagů, data ze senzorů nárazu a GPS souřadnice místním orgánům záchranného systému, který v případě potřeby na místo okamžitě vyšle záchranáře. eCall je projektem Evropské komise a Česká republika je jednou z devíti zemí, kde se systém testuje.

Stavebním kamenem celého systému je palubní jednotka namontovaná pod přístrojovou deskou. V interiéru je navíc umístěn mikrofon a malý reproduktor, které napomáhají komunikaci s operátorkou.

Systém tísňového volání má svoji vlastní baterii a po nehodě zůstane ještě...

Systém tísňového volání má svoji vlastní baterii a po nehodě zůstane ještě jednu hodinu funkční.

Tísňové volání se sice spouští automaticky, ale manuálně ho může spustit také kterákoliv osoba ve vozidle. Stačí jen zmáčknout nenápadné tlačítko, třeba v případě, že dopravní nehodu jenom zahlédnete a chce zavolat záchranářům. Údaje, které při aktivaci eCallu přijme operátorka z vašeho vozidla, například pomůžou záchranářům mnohem rychleji určit místo nehody. A ani nemusíte popisovat, kde se právě nacházíte.

Palubní jednotka má svůj vlastní zdroj energie, který v případě nehody a odpojení od baterie z auta vydrží ještě 60 minut, aby se v případě selhání automatického volání mohl kdokoliv obrátit na operátora.

Pro kupujícího bude jednotka představovat investici několika tisíc korun navíc. Cena se totiž podle velmi hrubých odhadů má pohybovat v rozmezí 150-650 eur (3 855-16 705 korun).

Velký bratr

Systém tísňového volání z vozidla má i své odpůrce. Kontrola nad údaji o přesné poloze vozidla je některým lidem trnem v oku a problém přiznává i Ústřední automotoklub České republiky.

"Systém eCall, který se stává standardní součástí výbavy nových vozidel, je stále částí motoristické veřejnosti vnímán jako naplňování hrozby tzv. Velkého bratra, tedy sledování občana ze strany orgánů státu," uvedla Michaela Škardová z ÚAMK, který se na uvedení systému do praxe v Česku také podílí.

Pro hasiče je B-sloupek překážkou, při vyprošťování vážně poraněných osob musí...

Pro hasiče je B-sloupek překážkou, při vyproštění vážně poraněných osob musí pryč.

Řešení je podle autoklubu jednoduché, přesvědčovat motoristy o pozitivním dopadu aplikace systému. Ty vyzdvihl na testování i ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. "Odhadujeme, že by mohl zachránit až 10 procent lidí, kteří ročně umírají na evropských silnicích."

Podle předběžných odhadů odborníků by to mohly být 2,5 až tři tisíce lidí za rok. "Tento systém ukazuje, že Evropská unie nepřináší jen normy a nařízení, která nám komplikují život, ale umí ho i usnadňovat," doplnil ministr dopravy.

Hasiči jsou spokojení

Pokud má někdo ze systému eCall radost, tak jsou to jednoznačně hasiči. Pro ně znamená další krok ke zkrácení času na záchranu životů a k zdokonalení jejich práce.

"Uvědomujeme si, že naše auta už nebudou o mnoho rychlejší a úsporu času musíme hledat někde jinde," pochvaloval si Luděk Prudil z Hasičského záchranného sboru. "Systém eCall nám pomůže zkrátit časy nejen o minuty, ale v případě nočních nehod osamocených vozidel to mohou být i hodiny."

Samotný systém nicméně skrývá pro hasičský sbor další bonusy. Mezi údaji, které přepošle palubní jednotka, totiž bude i VIN kód vozidla. Hasiči, kteří vyjíždějí k nehodě, si podle něj mohou vyhledat v databázi konkrétní model vozidla a prohlédnout si jeho technické plány.

Velitel zásahu bude mít poměrně přesné údaje o vozidle i počtu cestujících.

Velitel zásahu bude mít poměrně přesné údaje o vozidle i počtu cestujících.

"Nádrže na kapaliny a energetické zdroje jsou pro nás největším potenciálním nebezpečím," vysvětluje plukovník Prudil. Velitel zásahu se pak na základě údajů může lépe rozhodnout, jakým způsobem bude samotný zákrok při nehodě vypadat.

A k dispozici bude mít i další údaje. Podle dat zapnutých pásů může například předem odhadnout, kolik lidí a kde ve vozidle přesně sedí.

Fotogalerie

Palubní jednotka navíc každou vteřinu zaznamenává polohu vozidla do třívteřinové smyčky, kterou neustále přemazává. Právě podle této smyčky dokáže operátorka určit i směr, kterým auto jelo, a dovést tak své kolegy na správný nájezd na dálnici.

Testování

Určité pochyby však při představení systému stále zůstávají. Jak uvedl vedoucí lékař výjezdového centra pražské záchranky Ondřej Franěk, obává se především nárůstu počtu planých poplachů, které podle zkušeností u automatických nouzových systémů tvoří přes 95 procent všech hlášení.

Zavedení systému v Česku předchází spuštění zkušebního režimu, který by měl skončit v prosinci příštího roku. Zhruba do té doby by podle ministerstva dopravy měli být všichni mobilní operátoři definitivně připraveni na přenos nouzového volání prostřednictvím svých sítí.

Jak to funguje

Součástí jednotky je i GPS přijímač (do budoucna se počítá i s podporou evropského systému Galileo), přičemž systém odesílá údaje o poloze. Pro určení polohy se používají lokalizační informace z mobilní sítě (ty musí poskytnout povinně mobilní operátoři) i GPS. Údaje o místě nehody se tak dostanou na tísňovou linku i v případě, že signál GPS nebude k dispozici.

Samotný systém eCall může fungovat i bez SIM karty v palubní jednotce. I z většiny mobilů lze uskutečnit tísňové volání bez SIM karty. Počítá se však s tím, že palubní jednotka bude nabízet i další (komerční) služby a pravděpodobně se tak upřednostní verze se SIM kartou.

Autor:
  • Nejčtenější

VIDEO: Nadávky i palce nahoru. Otestovali jsme povinný odstup od cyklistů

Při předjíždění cyklistů budou muset řidiči dodržet rozestup alespoň 1,5 metru. Vyplývá to z novely zákona, kterou v...

Pět hvězd pro bohaté. Crashtest dacie a elektrické škody vysvětluje rozdíly

Doba, kdy téměř každé nové auto skoro samozřejmě dosáhlo na pětihvězdičkové hodnocení v bezpečnostních testech Euro...

Němci odhalili dětskou autosedačku, která se při crashtestu utrhla

Německý autoklub ADAC varuje před používáním dětské autosedačky Chicco Kiros i-Size se základnou Kiros i-Size. Při...

Nový sazebník pokut v Německu: jízda na kole po chodníku je za sto eur

V Německu konečně odsouhlasili nový katalog sankcí za dopravní přestupky. Předcházelo tomu dlouhé vyjednávání mezi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

O kolo lepší motorku vymysleli Ital a Němec. Každý zvlášť. Teď je opět hitem

Premium Mají vpředu dvě kola, naklánět se však umí jako běžná motorka. Tříkolové skútry jsou dnes fenoménem hlavně evropských...

Jsme inspektoři, ohlásili se agenti do Vrbětic. Později se ozval výbuch

Premium Přijeli do muničních skladů ve Vrběticích a prokázali se jako zaměstnanci ostravské firmy Imex Group. Jednalo se však o...

Muž z Imex Group: Do beden k odeslání by se ve Vrběticích nikdo nedostal

Premium Sklady ve Vrběticích na Zlínsku, které podle českých tajných služeb vyhodili do povětří ruští tajní agenti, měla...

Války budoucnosti mohou probíhat v lidské mysli, říká bezpečnostní analytička

Premium Její znalosti sice využívají vojáci a jeden kolega ji prý s nadsázkou navrhl jmenovat čestnou generálkou britské...

  • Další z rubriky

Mladí řidiči se rychle nechají vyprovokovat. Drsňák Tigran je to odnaučí

K agresivitě za volantem se nechá vyprovokovat 82 procent řidičů do 29 let, ukázal průzkum České asociace pojišťoven....

Automobilkám stále chybí čipy, teď hrozí i nedostatek pneumatik

Nedostatek čipů stále brzdí automobilovou výrobu a prodlužuje dodací lhůty. Na obzoru ale může být větší problém. Čína...

Tesla ztratí výsadní postavení. Za tři roky ji pokoří Volkswagen na baterky

Premium Velký hon na Teslu se rozebíhá naplno. Již za tři roky ji má dohnat a v roce 2024 předehnat Volkswagen. Chystá se ji...

O kolo lepší motorku vymysleli Ital a Němec. Každý zvlášť. Teď je opět hitem

Premium Mají vpředu dvě kola, naklánět se však umí jako běžná motorka. Tříkolové skútry jsou dnes fenoménem hlavně evropských...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Zlom 3. května. Otevřou se obchody a služby, další žáci se vrátí do škol

Systém PES nahradí šest vln rozvolnění, oznámil ve středu premiér Andrej Babiš. Od 3. května by se mohl vrátit druhý...

Hráče vyloučili z turnaje, protože měl příliš vysoko nastavený jas obrazu

Známý streamer Tfue přišel o vítězství v turnaji o dvanáct tisíc dolarů kvůli tomu, že měl příliš vysoko nastavený jas...

Královna se rozloučila s Philipem bílými květinami a vlastnoručním vzkazem

Královna Alžběta II. se rozloučila s mužem, který stál po jejím boku celých 73 let. Posledními vzkazy pro prince...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

Z Philipova pohřbu odcházeli bratři William a Harry v důvěrném hovoru

Na hradu Windsor byl v sobotu pohřben princ Philip, manžel královny Alžběty II. Velká pozornost se upírala také na...