Americká studie řeší špehující navigace. Soukromí řidičů není zaručeno

aktualizováno 
Moderní auta budou čím dál chytřejší jak z hlediska bezpečnosti, tak služeb. Jenže moderní systémy toho také ví více o řidičích, a tak se mnozí mohou obávat o své soukromí. Že tyto obavy nejsou neoprávněné, ukázala nejen studie jedné americké instituce, ale i nedávná slova jednoho z manažerů Fordu.

Zástupci deseti firem potvrdili, že mají přístup k datům z navigací vozidel. | foto: Profimedia.cz

V současnosti zažíváme ohromnou změnu v oblasti ochrany soukromí. Chytrý telefon dovede být doslova velkým špionem, který o nás ví vše a my mu to ještě rádi prozradíme. Podobné nebezpečí, možná ještě větší, přitom začíná hrozit i u osobních automobilů.

U nich se mnozí obávají ještě závažnějších rizik vpádu do soukromí. Černé scénáře hovoří třeba o tom, že by chytré navigační systémy v autech nebo třeba vestavěný záchranný systém eCall mohly snadno sloužit represivním složkám. Auto by jednoduše odesílalo aktuální údaje o rychlosti a poloze auta a řidiči by automaticky mohli "vyfasovat" pokutu za jakékoli překročení rychlosti. Zastánci technického pokroku věří v to, že nové technologie k tomuto doslova orwellovskému účelu neposlouží.

Ředitel Fordu vyděsil

Jenže skeptiky nedávno doslova vyděsil jeden z vysokých představitelů Fordu. Globální viceprezident pro marketing a prodej Jim Farley totiž během debaty v rámci veletrhu CES prohlásil: "Víme o každém, kdo poruší pravidla. Víme o tom, když to děláte. Máme GPS ve vašem autě, takže víme, co všechno děláte. Mimochodem, ta data nikomu neposkytujeme." Jednoho dne by ovšem prý Ford mohl tato data sdílet za účelem zlepšení dopravy, třeba s organizátory velkých sportovních akcí, koncertů a podobně.

Ford objedná pizzu

Ford v rámci veletrhu CES představil jednu z drobných aplikací, která si přímo volá po využití znalosti pozice vozu. Ve spolupráci se sítí pizzerií Domino's představila automobilka aplikaci pro objednání pizzy přímo z automobilu. Zákazníci, kteří mají uživatelský účet u zmíněné restaurační sítě a zároveň vůz Ford se systémem SYNC AppLink si mohou pizzu objednat snadno pomocí hlasových pokynů klidně ve chvíli, kdy řídí. Načasovat si objednání mohou tak, že pizza k nim domů dorazí ve chvíli, kdy dorazí oni domů, nebo naopak bude připravena k vyzvednutí v restauraci třeba v pravý čas při cestě z práce. Zatím je celé načasování na zákazníkovi, ovšem vyloženě se nabízí, aby v Domino's znali polohu auta zákazníka i jeho předpokládanou trasu. Podle toho by pak mohla firma přípravu pizzy načasovat tak, aby byla při doručení co nejčerstvější. Zatím to ovšem takto nefunguje.

Krátce poté prohlášení byl ovšem Farley donucen své prohlášení změnit. Tiskový mluvčí automobilky nejprve přispěchal s ujištěním, že fordy s vestavěnými GPS čipy nikoho nesledují a data jsou používána pouze pro navigační účely nebo pro záchranný systém 911 Assist. Ten je obdobou systému eCall, který by měl být zaveden v Evropě povinně v roce 2015. Firmy mohou využít sledování firemních vozů přes službu Crew Chief.

Farley sám později dodal: "Mé prohlášení zanechalo zcela chybný dojem o tom, jak Ford funguje. Nesledujeme naše zákazníky a jejich auta bez jejich schválení nebo souhlasu. Prohlášení, které jsem učinil, bylo hypotetické a chtěl bych to vyjasnit."

Jenže toho moc nevyjasnil. Je jasné, že Ford (stejně jako jiné značky) přístup k datům o poloze má a může je využívat pro různé aplikace. Ford je teď jen s nikým jiným nesdílí (a ani to není zcela pravda).

Zákazníci jsou málo informováni

Zmatená slova vysokých představitelů amerického automobilového koncernu ukazují, že zákazníci jsou v trochu nejisté situaci. Ostatně, studii na téma ochrany soukromí v navigačních zařízeních nedávno prováděla americká Government Accountability Office (GAO). A dospěla k podobným závěrům. Zástupci deseti různých automobilek, přenosných navigací a autorů mapových podkladů a navigačních programů pro mobilní zařízení úřadům potvrdili, že k datům o poloze přístup mají. Třeba ve chvíli, kdy uživatel využívá navigaci.

Devět z těchto deseti společností přitom data o poloze sdílí s nějakou třetí stranou, například s firmami, které sbírají a poskytují dopravní informace. Dvě společnosti pak potvrdily, že data dále sdílejí i mimo přímé poskytování služeb, například za účelem výzkumu.

A to i přesto, že takové jednání není uživateli nijak oznamováno a není ani v podmínkách použití služby. Všechny společnosti ovšem potvrdily, že nesdílejí data s osobními údaji například s marketingovými subjekty nebo překupníky dat.

Za povšimnutí stojí fakt, že GAO prováděla výzkum nejen mezi výrobci aut a navigací, ale také u dodavatelů navigačního softwaru třeba pro smartphony. U nich se vlastně v principu děje totéž, co v autech, jen jsou si toho uživatelé možná více vědomi. GAO také vydala doporučení, kterých by se měli výrobci navigačních systémů držet, aby uživatelé měli osobní data pod kontrolou.

Jasné podmínky

Podle názoru GAO by například firmy měly uživatele jasně seznámit s tím, k jakým účelům budou data použita. Uživatelé by také měli mít možnost vyjádřit s takovým sběrem dat souhlas a měli by mít možnost sběr dat ovlivnit.

V budoucnu by měl uživatel mít i možnost požádat o smazání nasbíraných dat. Výrobci navigačních systémů by navíc měli jasně určit odpovědnosti firem za zabezpečení dat. To znamená, že by uživatel dopředu měl vědět, jaké postihy hrozí například zaměstnancům či jaké náhrady může v případě úniku dat požadovat.

Policie zatím ne

Auta samotná nám zatím ještě nějakou dobu pokuty dávat sama nebudou, a to ani po povinném zavedení systému eCall v Evropě. Technicky ovšem není vydávání pokut na základě aktuálních dat z GPS systémů aut nic složitého. Uživatelé a nezávislé organizace bojující za občanská práva tak musí této oblasti věnovat dostatečnou pozornost.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch největších perel je...

První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz