Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

Auto samo zavolá o pomoc. Systém bude povinný za dva roky

  11:00aktualizováno  15:24
Systém tísňového volání eCall, který při nehodě sám zavolá pomoc, se testuje v Česku. Při vážné nehodě sám přivolá pomoc. Na otázky čtenářů odpovídal v on-line rozhovoru iDNES.cz odborník na telematiku a dopravní systémy Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT.

"Systém eCall má zcela zásadně přispět ke snížení počtu obětí a zejména následků dopravních nehod. Můžete se na tento systém dívat podobně jako bezpečnostní pásy, které jsou rovněž povinné," říká Zdeněk Lokaj, podle něj je správné, že eCall jednotka bude povinnou součástí vozidla.

Havarovaný automobil pošle své GPS souřadnice, informaci, zda šlo o automatickou či manuální aktivaci, čas a VIN kód auta a následně spojí hlasový hovor zpět do auta. 

V případě potřeby na místo okamžitě vyšle záchranáře. eCall je projektem Evropské komise a Česká republika je jednou z devíti zemí, kde se testuje. Podle nařízení Evropské unie bude povinně namontován ve všech vozidlech vyrobených a prodaných od 1. října 2015.

"Například informace o typu vozidla je pro hasiče velmi nápomocná, slouží k tomu, aby bylo možné identifikovat přesný typ vozidla, neboť každé vozidlo má jinou konstrukci a zásah hasičů ji musí respektovat," vysvětluje Lokaj v on-line rozhovoru čtenářům iDNES.cz.

ON-LINE ROZHOVOR ZDE

Čtěte odpovědi odborníka na telematiku a dopravní systémy Zdeňka Lokaje z Fakulty dopravní ČVUT.

"Systém už se v ČR pilotně ověřuje několik měsíců," upřesňuje Lokaj pro iDNES.cz. Crash test Škody Rapid vybavené novým systémem, který ČVUT ve spolupráci s dalšími partnery provedl, byl podle experta první reálný test eCallu.

Není to "Velký bratr"

"Takže si pořídím do auta státní štěnici?" ptá se rozzlobeně čtenář iDNES.cz v diskusi pod článkem o eCallu.

Velký bratr

Podle internetové encyklopedie Wikipedia:

Velký bratr je fiktivní postava absolutistického vůdce státu Oceánie z antiutopického románu 1984 od George Orwella. Toto označení se dnes používá jako obecné označení pro vládní sledování, odposlechy a podobná narušení soukromí.

Odborník, který se na tvorbě systému eCall podílí, teorii "Velkého bratra", který má řidiče pod dohledem, odmítá. 

"Není to žádný sledovací systém, ale systém bezpečností. Člověka je možné sledovat daleko jednoduššími způsoby - mobilní telefon, kamerové systémy a podobně, proto mám stále pocit, že se vliv eCallu na soukromí značně přeceňuje," dodává odborník na telematiku.

V autě bude palubní jednotka namontovaná pod přístrojovou deskou. V interiéru je navíc umístěn mikrofon a malý reproduktor, které případně umožní komunikaci s operátorem.

Tísňové volání se sice spouští automaticky, ale manuálně ho může spustit také kterákoliv osoba ve vozidle. Stačí jen zmáčknout nenápadné tlačítko, třeba v případě, že dopravní nehodu jen zahlédnete a chcete zavolat záchranářům.

Systém je řešen tak, že během jízdy eviduje poslední 3 GPS polohy, které přepisuje, ale po celou tuto dobu je z pohledu komunikační sítě neaktivní a uvede se automaticky v činnost až v případě vzniku nehody. "Systém je konstruován jako pasivní, tedy že celou cestu "spí" a probudí se až po nárazu nebo manuální aktivaci," opakuje expert.

Test eCallu v Česku

Škoda Rapid předvedla v unikátním crash testu nový systém - podívejte se na reportáž.

"Odhadujeme, že by mohl zachránit až 10 procent lidí, kteří ročně umírají na evropských silnicích," říká ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. Podle předběžných odhadů odborníků by to mohly být 2,5 až 3 tisíce lidí za rok.

"eCall by měl zkrátit dobu nebytnou k poskytnutí účinné pomoci až o 50 % mimo město a až o 40% ve městech, což už může být zcela zásadní čas pro těžce zraněného ve havarovaném vozidle," dodává Zdeněk Lokaj.

Zavedení systému v Česku předchází spuštění zkušebního režimu, který by měl skončit v prosinci příštího roku. Zhruba do té doby by podle ministerstva dopravy měli být všichni mobilní operátoři plně připraveni na přenos nouzového volání prostřednictvím svých sítí.

"Na Fakultě dopravní rovněž řešíme, jak obohatit data o predikci poranění posádky, což by záchranným složkám také pomohlo," prozradil Lokaj v on-line rozhovoru iDNES.cz

Podle výrobců, kteří budou muset systém do aut povinně montovat od 1. října 2015, eCall zvýší cenu aut. "Nebude to tak dramatické, jak to prezentují," namítá Lokaj. Odhad 200 až 650 eur je podle něj přehnaný. "Dnes je možné dostat eCall jednotku asi za 100 EUR, tedy asi 2 500 Kč. Některé prototypy jednotek, které testujeme, se pohybují v cenách kolem 30 EUR. Konečná cena nicméně bude záviset na detailní specifikaci," upřesňuje. Ta je ještě stále předmětem schvalování.

  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Newyorské taxi. Kdysi ikona, dnes dodávka, již koupíte i v Česku do zásuvky

Ať už jste New York navštívili a nebo ho znáte jen z filmů a seriálů, jistě jste si všimli legendárních žlutých taxíků....

Premium

Za český plat koupíte 600 litrů benzínu. Žádná výhra to ovšem není

Každý, kdo někdy řídil osobní vůz, to jistě zažil. Nádrž je téměř prázdná a vy musíte dotankovat. Na čerpací stanici...

Zkontrolujte si řidičák, letos propadne přes 850 tisíc průkazů

V roce 2020 končí platnost více než 850 tisíc řidičských průkazů, informovalo ministerstvo dopravy. Navíc z loňského...

Premium

Není to jen BMW. Přední český sběratel prozradil, do jakých aut investovat

Investování do starých aut je už nějakou dobu oblíbená možnost, jak lidé zhodnocují své finance. Ovšem pokud nejste...

Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly
Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly

Deníčky jsou již neodmyslitelnou součástí eMimina. Z každého měsíce roku 2019 jsme vybrali jeden z mnoha příběhů, který vás chytl za srdce.

Najdete na iDNES.cz