Auto samo zavolá o pomoc. Systém bude povinný za dva roky

  11:00aktualizováno  15:24
Systém tísňového volání eCall, který při nehodě sám zavolá pomoc, se testuje v Česku. Při vážné nehodě sám přivolá pomoc. Na otázky čtenářů odpovídal v on-line rozhovoru iDNES.cz odborník na telematiku a dopravní systémy Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT.

"Systém eCall má zcela zásadně přispět ke snížení počtu obětí a zejména následků dopravních nehod. Můžete se na tento systém dívat podobně jako bezpečnostní pásy, které jsou rovněž povinné," říká Zdeněk Lokaj, podle něj je správné, že eCall jednotka bude povinnou součástí vozidla.

Havarovaný automobil pošle své GPS souřadnice, informaci, zda šlo o automatickou či manuální aktivaci, čas a VIN kód auta a následně spojí hlasový hovor zpět do auta. 

V případě potřeby na místo okamžitě vyšle záchranáře. eCall je projektem Evropské komise a Česká republika je jednou z devíti zemí, kde se testuje. Podle nařízení Evropské unie bude povinně namontován ve všech vozidlech vyrobených a prodaných od 1. října 2015.

"Například informace o typu vozidla je pro hasiče velmi nápomocná, slouží k tomu, aby bylo možné identifikovat přesný typ vozidla, neboť každé vozidlo má jinou konstrukci a zásah hasičů ji musí respektovat," vysvětluje Lokaj v on-line rozhovoru čtenářům iDNES.cz.

ON-LINE ROZHOVOR ZDE

Čtěte odpovědi odborníka na telematiku a dopravní systémy Zdeňka Lokaje z Fakulty dopravní ČVUT.

"Systém už se v ČR pilotně ověřuje několik měsíců," upřesňuje Lokaj pro iDNES.cz. Crash test Škody Rapid vybavené novým systémem, který ČVUT ve spolupráci s dalšími partnery provedl, byl podle experta první reálný test eCallu.

Není to "Velký bratr"

"Takže si pořídím do auta státní štěnici?" ptá se rozzlobeně čtenář iDNES.cz v diskusi pod článkem o eCallu.

Velký bratr

Podle internetové encyklopedie Wikipedia:

Velký bratr je fiktivní postava absolutistického vůdce státu Oceánie z antiutopického románu 1984 od George Orwella. Toto označení se dnes používá jako obecné označení pro vládní sledování, odposlechy a podobná narušení soukromí.

Odborník, který se na tvorbě systému eCall podílí, teorii "Velkého bratra", který má řidiče pod dohledem, odmítá. 

"Není to žádný sledovací systém, ale systém bezpečností. Člověka je možné sledovat daleko jednoduššími způsoby - mobilní telefon, kamerové systémy a podobně, proto mám stále pocit, že se vliv eCallu na soukromí značně přeceňuje," dodává odborník na telematiku.

V autě bude palubní jednotka namontovaná pod přístrojovou deskou. V interiéru je navíc umístěn mikrofon a malý reproduktor, které případně umožní komunikaci s operátorem.

Tísňové volání se sice spouští automaticky, ale manuálně ho může spustit také kterákoliv osoba ve vozidle. Stačí jen zmáčknout nenápadné tlačítko, třeba v případě, že dopravní nehodu jen zahlédnete a chcete zavolat záchranářům.

Systém je řešen tak, že během jízdy eviduje poslední 3 GPS polohy, které přepisuje, ale po celou tuto dobu je z pohledu komunikační sítě neaktivní a uvede se automaticky v činnost až v případě vzniku nehody. "Systém je konstruován jako pasivní, tedy že celou cestu "spí" a probudí se až po nárazu nebo manuální aktivaci," opakuje expert.

Test eCallu v Česku

Škoda Rapid předvedla v unikátním crash testu nový systém - podívejte se na reportáž.

"Odhadujeme, že by mohl zachránit až 10 procent lidí, kteří ročně umírají na evropských silnicích," říká ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. Podle předběžných odhadů odborníků by to mohly být 2,5 až 3 tisíce lidí za rok.

"eCall by měl zkrátit dobu nebytnou k poskytnutí účinné pomoci až o 50 % mimo město a až o 40% ve městech, což už může být zcela zásadní čas pro těžce zraněného ve havarovaném vozidle," dodává Zdeněk Lokaj.

Zavedení systému v Česku předchází spuštění zkušebního režimu, který by měl skončit v prosinci příštího roku. Zhruba do té doby by podle ministerstva dopravy měli být všichni mobilní operátoři plně připraveni na přenos nouzového volání prostřednictvím svých sítí.

"Na Fakultě dopravní rovněž řešíme, jak obohatit data o predikci poranění posádky, což by záchranným složkám také pomohlo," prozradil Lokaj v on-line rozhovoru iDNES.cz

Podle výrobců, kteří budou muset systém do aut povinně montovat od 1. října 2015, eCall zvýší cenu aut. "Nebude to tak dramatické, jak to prezentují," namítá Lokaj. Odhad 200 až 650 eur je podle něj přehnaný. "Dnes je možné dostat eCall jednotku asi za 100 EUR, tedy asi 2 500 Kč. Některé prototypy jednotek, které testujeme, se pohybují v cenách kolem 30 EUR. Konečná cena nicméně bude záviset na detailní specifikaci," upřesňuje. Ta je ještě stále předmětem schvalování.

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Na Velikonoce vyjíždí sváteční jezdci a policie kontrolující alkohol

Ilustrační snímek

O Velikonocích se zvyšuje závažnost dopravních nehod, varuje BESIP. Na negativní bilanci se podle policie více...

Účet manažerů VW za Dieselgate. Soud se dopočítal škody dva biliony korun

Martin Winterkorn už vyčerpal svůj čas u Volkswagenu. O žádných podvodech s...

Škody v celkové výši 78 miliard eur (dvou bilionů korun) způsobili podle německých vyšetřovatelů někteří manažeři...

Boj o gramy CO2 bude extrémně nákladný, může zdražit auta

Ilustrační snímek

Výrobcům hrozí obrovské pokuty za nadlimitní emise, které vypouští auta se spalovacími motory. Dá se čekat, že účet za...

Najdete na iDNES.cz