Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

KOMENTÁŘ: Je tažení proti SUV ekologie, nebo třídní boj?

Auta jsou zlo. To už jste jistě slyšeli, není to nic nového. Řekne vám to kdejaký zelený aktivista. Ale v poslední době se to trochu zkomplikovalo. Aktivisté usoudili, že některá auta jsou zlejší než jiná. Nejzlejší jsou prý velké vozy s pohonem všech čtyř kol, takzvaná SUV.

Ramsmobile Protos RM-X2 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

A proto je podle nich třeba s nimi skoncovat dřív, než nás všechny zničí. Tyto na pohled robustní, jakoby nafouknuté automobily se v posledních letech staly ohromným prodejním hitem. V Česku do této kategorie patří každé třetí prodané auto. Za posledních pět let se prodej SUV v tuzemsku zdvojnásobil. Globálně je podíl prodaných SUV ještě vyšší a tato kategorie aut jako jediná utěšeně roste.

To by bylo, aby to někomu nezačalo vadit. A taky že ano. SUV se zvolna začínají stávat nejnovějším hromosvodem pro rostoucí společenské napětí.

Před měsícem proniklo pětatřicet aktivistů organizace Greenpeace na molo přístavu v Bremerhavenu a na pár hodin zablokovalo vykládku nových SUV. Tato auta jsou podle nich „zabijáci klimatu“, protože vypouštějí zbytečně mnoho emisí. Navíc jsou to prý zabijáci i doslova – krátce před protestem se v Berlíně stala tragická nehoda, při které SUV značky Porsche vletělo do chodců a čtyři z nich zabilo.

Greenpeace pak vydalo prohlášení, že za úspěšné tažení SUV světem mohou výrobci aut. Na SUV totiž víc vydělají, a proto je svým zákazníkům nutí. Továrny podle aktivistů vyrábějí stále větší a větší auta. A největší reklamní kampaně dělají právě na ta největší. Chtějí si tím prý pojistit, že si koupíme právě SUV. Více k tématu čtěte zde.

„To je bezohledné. Oni vydělávají na naší budoucnosti,“ napsali lidé z Greenpeace. V něčem mají aktivisté pravdu. Auta se opravdu nesmírně zvětšila – postavte vedle sebe „sto dvacítku“ a Fabii a vidíte ten rozdíl. Nebo ještě lépe klasické britské Mini a vůz, který si „Mini“ říká dnes. Člověk si u toho roztomilého maličkého starého autíčka už skoro neumí představit, že se do něj kdysi běžně nasoukala čtyřčlenná rodina.

A na tom je vidět, v čem se Greenpeace totálně plete. Rodina se tam nenasoukala z nějaké environmentální zodpovědnosti a uvědomělé skromnosti. Ta rodina zkrátka na větší auto neměla. Dnes na něj má. Auta jsou relativně levnější, lidi jsou bohatší.

Takže si větší – a mnohonásobně bezpečnější než před lety – auta nejen mohou dovolit, ale taky je potřebují. Protože jsou v průměru bohatší, jsou taky v průměru o dost tlustší.

A o SUV to platí dvojnásob. Tam navíc řidič sedí výš, takže má pocit mírné nadřazenosti nad ostatními, trochu vyšší „status“, vyjádřený i tím, že SUV je zpravidla drahé. Lidé v SUV mají také pocit většího bezpečí, což je sice podle crashtestů iluze, ale ono jde v zásadě vždycky hlavně o pocity.

Usilovat o vyšší status je lidské. Mít pocit většího bezpečí rovněž. Lidé si SUV kupují proto, že jsou to zkrátka lidé. To je tajemství úspěchu této kategorie vozů. Nikoli temné spiknutí hamižných výrobců. Ti jen naplňují poptávku. A dělají to tak, aby dodrželi ekologické a bezpečnostní předpisy včetně požadavků na ochranu chodců. 

Dnešní SUV obvykle není nějaké třítunové monstrum, ale auto, které není delší ani o mnoho těžší než jeho „nízký“ příbuzný. I spotřebou se často liší vcelku nepatrně. Takže na něm ve skutečnosti nejspíš vadí to, že na něj každý nemá.

Aktivisté tedy buď nepochopili, jak funguje kapitalismus a volný trh, nebo to pochopili a nechtějí, aby fungoval právě takhle. Což znamená jediné – chtějí systém změnit. Proto bychom měli zbystřit. S podobnými nápady máme totiž v našich krajích zkušenosti bohatší, než bychom chtěli.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...