Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Konec spalovacích časů. Poslední benzinové smarty se vyrobí v srpnu

Automobilka Smart, specializovaná na jedinečné mrňousy do města, ohlásila konec spalovacích motorů. Jako vůbec první značka na světě je v příštím roce plně nahradí elektrickou trakcí.
Poslední 21kusovou sérii Smartů se spalovacím motorem vyrobí automobilka letos...

Poslední 21kusovou sérii Smartů se spalovacím motorem vyrobí automobilka letos v srpnu. | foto: Smart

Plány, kdy skončí s výrobou aut se spalovacími motory, už ohlásil Volkswagen nebo Mercedes, první na rok 2040, druhý na letopočet 2039. Vznikají i nové samostatné značky, které nabízejí jen elektrická auta, třeba Polestar (patří volvu) nebo Tesla. Smart je ovšem vůbec první, který přepřáhnutí na elektřinu uskuteční. Bude to brzy, už příští rok.

Poslední edice benzinových smartů bude mít jedenadvacet kusů (stejně let existuje značka Smart) a automobilka ji sama prezentuje jako sběratelskou. Žlutočerný kabát jí navrhl slavný designér Konstantin Grcic, letos v srpnu ji postaví dvorní tuner mercedesů a smartů, značka Brabus.

Nová éra

Letos koncem března se dosavadní majitel Smartu německý koncern Daimler dohodl s čínskou automobilkou Geely, mimo jiné vlastníkem značky Volvo, na založení společného podniku, který bude mít na starosti další rozvoj mikroaut. V novém joint-venture podniku bude mít každý z partnerů poloviční podíl. Podle dohody bude nová generace vyráběna v čínské továrně. Globální prodej by měl začít v roce 2022. Do té doby se budou smarty vyrábět doma ve francouzském Hambachu (více čtěte zde).

U nejmenších městských aut je přepřáhnutí na elektrickou trakci nevyhnutelné, doplnění spalovacích motorů o drahé technologie pro snížení emisí by totiž jejich cenu neúměrně zvýšilo, a to jsou smarty lepší zboží, za které jsou zákazníci zvyklí platit „prémiovou“ cenu.

Smart ForTwo electric drive

Hodinář, co nikdy nepracoval

Duchovní otec smartu Nicolas G. Hayek je postava jak z hollywoodských filmů. Byl považovaný za zachránce švýcarského hodinářského průmyslu a zakladatele největší hodinářské firmy na světě. Nikomu to nevyvracel, ačkoliv ani jedno není tak docela pravda.

Hayek stál za úspěchem hodinek Swatch, které dokázal povýšit na životní styl. Jako vášnivý ekolog měl představu, že nositelé jeho barevných hodinek budou zároveň jezdit v malém, energeticky nenáročném automobilu. Usmyslil si, že jeho dvoumístný „Swatch-Mobil“ bude mít hybridní pohon a karoserii z recyklovatelných plastů. A bude se prodávat podobně jako cigarety nebo žvýkačky: na speciálních stojanech, ve kterých budou Smarty „naštosované“ na sebe.

Hayek se svým přesvědčovacím talentem objížděl výrobce po celé Evropě. Byl i v českém Metalexu, odkud ho poslali pryč s prorockými slovy: „Nápad je to výborný, ovšem technicky velmi náročný. Na něco takového si v Metalexu netroufneme, takový projekt potřebuje zázemí velké a silné firmy.“ Proroctví se naplňuje dodnes. Sluchu mu dopřál nejprve německý Volkswagen, ten však v roce 1993 projekt zarazil. Znechucený Hayek se obrátil na konkurenci a kupodivu uspěl v  Mercedesu. Švýcar s americkými kořeny pocházející z Bejrútu předestřel fanfarónské plány na výrobu půl milionu minivozů ročně (reálně byla výroba čtvrtinová).

Ale čas běžel a přeplněné evropské metropole přicházely tomuto mrňousovi na chuť. Paříž, Řím, Mnichov, ale i další města, jsou dnes jejich rejdištěm. Daimler hospodaření Smartu nezveřejňuje, nicméně podle analytiků značka od svého představení nebyla nikdy v zisku.

Muž, který nosil na rukách vždy několik hodinek najednou a konzervativní Švýcary odpuzoval svými zlatými řetězy, se nakonec ani s Mercedesem nerozešel v dobrém. Když automobilka v roce 1997 představila první prototyp, Hayeka se dotklo, že nemá hybridní pohon a svůj podíl ve firmě odprodal. Čas mu dal za pravdu: elektrický pohon smartu pasuje. Vždyť první stovku vyrobili už v roce 2007.

Sám sebe nikdy nepovažoval za vizionáře nebo manažera, mluvil o sobě jako o umělci. Když byl jednou tázán, kolik hodin denně pracuje, lakonicky odpověděl: „Já vůbec nepracuji. Užívám si tak mezi osmi až čtrnácti hodinami denně.“ A ve svých interview rád citoval svou manželku, která o něm kdysi prohlásila, že je „šestileté dítě s šedesátiletými zkušenostmi“. Zemřel v červnu 2010.

Tři generace

Když vyjel v roce 1998 první smart, bylo z toho velké haló. Kapesní auto do města ohromilo kromě moderní techniky také cenou, muselo splnit bezpečnostní požadavky a zároveň být důstojným doplňkem nabídky Mercedesu. Supertuhý prostorový rám karoserie zaručil příkladnou bezpečnost. To vše vyhnalo cenu na úroveň větších a – ruku na srdce – také mnohem praktičtějších aut. Potvrdilo se tak, že poloviční auto za poloviční peníze postavit nejde, samotný materiál na větší karoserii už totiž tak drahý není. Smart je ovšem nepřekonatelný v městských disciplinách, ten první mohl díky přesně dvouapůlmetrové délce parkovat kolmo k chodníku mezi podélně zaparkovaná auta. Druhá a třetí generace už tuto metu přerostly. První dvě generace si byly hodně podobné. Ta třetí, postavená ve spolupráci s Renaultem (dvojčetem je model Twingo, který je ovšem extrémně neúspěšný), už má přeci jen trochu jinou siluetu a proporce. Jak je rozeznat? První smart má kliku dveří svislou, druhý podélnou a třetí má protažený čumák.

Smart ForTwo
Smart ForTwo
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Prodej bytu, 215 m2, Častolovice
Prodej bytu, 215 m2, Častolovice

Komenského, Častolovice, okres Rychnov nad Kněžnou
3 450 000 Kč

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...