Škodě Octavii zachutnal alkohol a zemní plyn

  8:33aktualizováno  8:33
Automobilka Škoda Auto představila dva vozy Škoda Octavia na ekologická paliva. Škoda Octavia s motorem 1.6 MPI na takzvaný FlexiFuel, což je směs bioetanolu s benzinem, a koncepční vůz Škoda Octavia na zemní plyn (CNG).

Škoda Octavia | foto: Škoda auto

FlexiFuel je pětaosmdesátiprocentní směs bioetanolu s benzinem a vozy s tímto pohonem uvede ještě letos automobilka primárně na švédský trh.

Auta na stlačený zemní plyn zatím čekají na rozhodnutí o výrobě. Škodovka je připravená je začít vyrábět v příštím roce, pokud o ně bude zájem, řekl novinářům člen představenstva Škody Martin Jahn.

Zavedení aut na zemní plyn do provozu zatím částečně komplikuje nedostatečná síť čerpacích stanic na CNG v České Republice, kde jich je nyní 14. Provoz automobilů na zemní je ale levnější, neboť zemní plyn není zatížen spotřební daní, řekl na prezentaci ministr životního prostředí Martin Bursík. Model, který společnost předvedla, je schopný ujet na jedno natankování až 450 kilometrů.

Jako alternativní pohon se v Česku nejvíce používá zkapalněný propan-butan (LPG) či právě stlačený zemní plyn (CNG). Podle odhadů na LPG v tuzemsku jezdí až čtyři procenta vozů, na zemní plyn v současnosti jezdí jen několik stovek vozidel, hlavně autobusy. V západoevropských zemích je nyní LPG na ústupu a nahrazuje jej právě CNG, jehož většímu rozšíření v Česku brání kromě nedostatku čerpacích stanic i nejistota kolem vývoje jeho ceny.

Další z možností jsou takzvané hybridní automobily, které kombinují benzinový motor s elektromotorem. Ač je do svého výrobního programu zařadily všechny japonské automobilky i velcí výrobci z USA, jejich většímu rozšíření zatím brání vyšší cena oproti konvenčním modelům. Cena je dána především malosériovou výrobou a hlavně drahými akumulátory s lithiovo-iontovými články.

Jedním z nejrozšířenějších alternativ ve světě je etanol (alkohol), který se prosazuje především v Brazílii. V zemi, která jej vyrábí z cukrové třtiny a je v tomto směru světovým lídrem, jsou nyní trendem flex-fuel vozy jezdící na benzin, bioetanol či směs obojího.

Nahrazování fosilních paliv biopalivy vyžadují i směrnice EU. Biopalivo vyrobené z obilí, cukrové řepy nebo brambor se bude povinně přimíchávat do běžných paliv. Ve Spojených státech v pondělí šéfové General Motors Corp., Ford Motor Co. a Chrysler Group slíbili, že do roku 2012 bude polovina jejich roční produkce schopna jezdit na palivo, v němž bude 85 procent etanolu. V ČR rozhodnutí o termínu zahájení povinného přidávání biolihu do benzinů a metylesteru řepkového oleje do nafty zatím nepadlo.

Dalšími variantami alternativním paliv je vodíkový pohon, jehož vývoji se věnuje většina velkých automobilek. Experimentuje se například i s využitím sluneční energie a podobně.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Najdete na iDNES.cz