Paliva budoucnosti? Sporťák na salátový olej a vodíková lada

  13:36aktualizováno  13:36
Muž, který vynalezl auto jezdící na běžný salátový olej, na letošním autosalonu ve Frankfurtu působí jako prorok, jehož předpověď se po letech naplnila. Zatímco si velké světové automobilky lámou hlavu, jak nahradit čím dál dražší benzin, Hilmar Wolf už 18 let přestavuje dieselová auta na vozy jezdící na běžný olej do salátu, který koupíte v každém supermarketu.
Auto na salátový olej

Auto na salátový olej a jeho tvůrce | foto: Radek MíčaiDNES.cz

Za tu dobu jich upravil zhruba šest stovek.

Teď však týdně dostává až 90 dotazů na to, jak jeho systém funguje a kolik změna stojí.

V současnosti je schopen na spalování salátového oleje přeměnit zhruba 200 aut ročně.

Letos se spolu se svým společníkem Reinerem Schwerdtfegerem vypravil mezi hlavní hráče světového automobilového trhu i na prestižní přehlídku do Frankfurtu.

Přestavuje tam závodní okruhový speciál Audi A3 na salátový olej dosahující rychlosti až 220 kilometrů za hodinu. „Auto jezdí na rostlinný olej, který má každý v kuchyni,“ říká Schwerdtfeger, „žádná aditiva nejsou potřeba. Stačí jen kit, kterým se upraví motor.“

Změna motoru vozu trvá týden a stojí 2600 eur bez daně (zhruba 76 tisíc korun). Změnou motoru se podle Schwerdtfegera nesníží jeho výkon ani nezmění spotřeba.
„Přestavba probíhá u klienta v garáži, v jeho autoservisu, případně v naší dílně,“ říká výrobce s tím, že zákazník dostane roční záruku i technické povolení.

Sám vynálezce Wolf řídí luxusní Mercedes C, který jezdí pochopitelně na salátový olej. Zatím z něj dostal rychlost 195 kilometrů v hodině.

Lada a la raketoplán Buran
Cestu, jak se vymanit z nadvlády benzinu, hledají západní automobilky, ale i ruská Lada. Ta je v Česku dosud známá spíše pro svá bytelná auta, která i po letech brázdí zdejší silnice, než pro nejmodernější technologii.

Automobilka z ruského města Togliatti do Frankfurtu přivezla západním konkurentům ukázat svou studii Antal 2 s pohonem na vodík. Vůz vychází z kombíku Lada 2111, který se prodává i na českém trhu.

„Je to naše vlastní technologie,“ říká Georgij Mirzojev z ruské automobilky. „Využili jsme technologii ruského raketoplánu Buran. Samozřejmě jsme museli vše zmenšit a uzpůsobit.“ Oproti raketoplánu však auto dosahuje mnohem nižší rychlosti. Podle Mirzojeva jelo nejrychleji stovkou.

Se sériovou výrobou se zatím nepočítá. „Jakmile budou zákazníci vodíková auta chtít, nabídneme jim je,“ říká Mirzojev. Vývoj Lady Antal trval dva roky. Již předtím firemní technici strávili dva roky prací na Antalu 1, který však byl pouhou maketou a ještě nebyl pojízdný.

Na rozdíl od buranu, který do vesmíru vzlétl poprvé a naposled 15. listopadu 1988, má podle Mirzojeva vodíkový pohon v motorismu velkou budoucnost. „Vodíku věříme. Na příští dva roky plánujeme další dva vodíkové vozy.“

Čtěte také: Automobilky zkoumají, co nalít do nádrží

Už týden zkoušejí redaktoři Světa motorů jezdit na fritovací olej. Lijí ho do staršího dieselového auta a ono jezdí ...VÍCE 

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

První oficiální obrázky nové Škody Octavie. Premiéra bude v listopadu v Praze

Nová generace Škody Octavia bude vypadat více jako kupé. "Bude mít podlouhlou, plynulou siluetu a výrazné přední i...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz