Nebezpečný při jakékoli rychlosti. Pověst pokrokového vozu zničila jediná kniha |
Smutná kauza jen ukazuje, jak pomalé jsou procesy v automobilovém průmyslu, a proč musejí automobilky plánovat pět a více let dopředu. Jak se ukazuje například nyní, při vynuceném přechodu Evropy na elektromobily.
Některé velké automobilky uzavřely smlouvu s Takatou až začátkem tisíciletí, hlavním motivátorem pro ně byla samozřejmě cena. Trvalo třináct let, než si uvědomily, že asi nešlo o správný krok a ani po dalších jedenácti letech není problém zcela vyřešen.
Obrovský airbagový průšvih dohnal firmu v roce 2017 k bankrotu, dnes je součástí americké společnosti Joyson Safety Systems, jméno Takata je z pochopitelných důvodů odloženo ad acta.
KomentářTlak na plánování budoucnosti autoprůmyslu politiky a úředníky od zeleného stolu bez znalosti problematiky je dnes bohužel stále silnější. Setrvačnost autoprůmyslu je ovšem obrovská. Vývoj a výroba aut se plánuje vzhledem k výrobním kapacitám a vývojovým lhůtám na deset až dvanáct let dopředu. Politici by ovšem rádi rozhodovali z roku na rok, nejvýše v horizontu svého volebního období. František Dvořák, redaktor Auto.iDNES.cz |