Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Seniorů a jejich chyb za volantem přibývá. Nejvíc bourají v křižovatkách

Populace v Česku neustále stárne, což s sebou nese zvyšující se podíl seniorů na našich silnicích. Policie ale upozorňuje na to, že spolu s tím roste také počet nehod s účastí seniorů, kteří vzhledem ke svému věku patří mezi velmi ohrožené skupiny řidičů. Jejich častou chybou je, že jezdí pomalu, protože si myslí, že je to bezpečné. Opak je ale pravdou.

Policie před nedávnem upozornila na to, že podíl seniorů na celkovém počtu obětí dopravních nehod dlouhodobě narůstá. „Zatímco v roce 2012 to bylo zhruba 19,7 procenta, v roce 2021 se jednalo již o 25,5 procenta. Podobně je tomu i v případě těžce zraněných osob ve věku 64+, kdy během posledních deseti let narostl jejich podíl z 15,6 na 18,2 procenta,“ popsala Veronika Hodačová z policejního prezidia.

Senior cestou z nákupu zabloudil, druhý den ho našli v 55 km vzdáleném městě

Příčin je víc. „Především populace České republiky stárne. Český statistický úřad uvádí, že zatímco ve druhé polovině osmdesátých let minulého století byl jejich podíl na celkové populaci 12 procent, na začátku roku 2012 to bylo již 16,2 procenta a na konci roku 2021 to bylo dokonce 20,6 procenta. Seniory ohrožuje i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických a fyzických schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. Osoby ve věku nad 65 let jsou dvakrát víc vystaveny riziku úmrtí při dopravní nehodě, od 75 let toto riziko významně narůstá – ohrožení je víc než šestnáctinásobné. Sluší se ovšem dodat, že aktuální mentální i fyzická kondice jsou velmi individuální záležitostí,“ uvádí Roman Budský z Platformy VIZE 0.

V roce 2021 nejčastěji umírali senioři jako řidiči osobních automobilů, dále pak jako chodci, spolucestující v osobních automobilech a cyklisté. Markantní je bezmála 40procentní podíl seniorů na celkovém počtu usmrcených chodců a třetinový podíl na celkovém počtu obětí z řad cyklistů,“ citovala Zuzana Pidrmanová z policejního prezidia ze statistik.

Devětaosmdesátiletý senior se řítil dálnicí v protisměru, ujel 22 kilometrů

Problémem jsou křižovatky i rychlost

Podle Besipu senioři zaviní víc nehod na křižovatkách, při změně směru jízdy a při vjezdu na silnici, kde mají dát přednost. To jsou typické nehody, kde selhalo rychlé prostorové vnímání a rychlá reakce. Problém také je, že často jezdí pomaleji, důsledně dodržují předpisy, jezdí blíž ke středu vozovky, protože už nemají tak dobrý odhad, a to vše má za následek jak vznik kolon a nebezpečných situací, tak také vzrůstající míru nervozity, a tedy chybovosti ostatních řidičů.

„Problémem je konzervatismus seniorů. Menší ochota přijímat a akceptovat změny má za následek neznalost nových opatření v dopravních předpisech, navyklý způsob jízdy a strach z moderních vozidel vybavených počítačovou technikou. To se projevuje někdy až zmateným nebo konfliktním jednáním řidiče seniora,“ popsali specialisté z Besipu.

Zdravotní prohlídky jsou nutností

Zákon o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně paragraf 87 seniorům nařizuje absolvovat pravidelné lékařské prohlídky. Musí na ně každý motorista starší 65 let, přičemž řidič musí k lékaři nejdřív šest měsíců a nejpozději v den dovršení 65 let věku. Následně musí na další prohlídku nejdříve šest měsíců a nejpozději v den dovršení 68 let věku a každé dva roky po dovršení 68 let. Lékař ovšem může na základě aktuálního zdravotního stavu určit termín další lékařské prohlídky, který může být i kratší než předepsaný.

Za volantem v kůži seniora: špatně vidím, neslyším a nemohu se hýbat

Řidiči, na které se vztahují povinné lékařské prohlídky, u sebe musí mít doklad o zdravotní způsobilosti. Ve chvíli, kdy jej nemají, ale jen jej nechali třeba doma, hrozí jim pokuta až 2 500 korun. Problém nastává ve chvíli, kdy jej nemají vůbec nebo je propadlý. V takovém případě se mohou dočkat až ročního zákazu řízení a pokuty až 10 000 korun.

Každý senior by si měl sáhnout do svědomí a zhodnotit nejen dlouhodobý zdravotní stav, ale i ten aktuální. „Obvyklé nemoci stáří s sebou nesou nutnost pravidelného užívání různých léků. Řada léků však otupuje pozornost nebo prodlužuje reakci řidiče. Při jejich užívání pak není možné řídit vozidlo, přičemž jsou tyto léky na krabičce označeny výstražným trojúhelníkem a varování před řízením vozidla pod jejich vlivem je uvedeno i v příbalovém letáku,“ vysvětlil Besip. A zároveň upozornil, že i obyčejné kýchnutí řidiče vyřadí na téměř tři vteřiny z řízení. Navíc je pak ještě potřeba koncentrovat rozmazaný zrak. To znamená, že při rychlosti 60 km/h je z vozidla na asi padesát metrů stává neřízená střela.

Legenda Dakaru opět na startu. Japonský důchodce to chce natřít synovi

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...