Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Má cenu mačkat tlačítko vícekrát? Tajemství semaforů pro chodce

Někde nám padne zelený panáček i za více než dvě minuty, jinde si ale mohou chodci vynutit volno třeba každých 15 sekund. Na čem to záleží? A jaký vliv má to, když mačkáme tlačítko vícekrát? Vydali jsme se odhalit tajemství semaforů pro chodce.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Jak si mohou vynutit zelenou auta a jak funguje preference MHD, jsme si vysvětlili v této reportáži. Nyní se zaměříme vyloženě na chodce. Ačkoliv samozřejmě to, kdy se červený panáček změní v zeleného, je závislé především na vozidlech, tramvajích, autobusech, zkrátka na dopravě obecně.

Možná jste si všimli, že když přijdete ke klasické světelné křižovatce, kde se kříží hlavní směr s vedlejším, jsou tlačítka jen na některých sloupcích. Zatímco u přechodu přes hlavní silnici si můžete zeleného panáčka přivolat, u vedlejší ne.

Tlačítko pro chodce je jen na sloupku u hlavní silnice. Vzadu u vedlejší ne, tam si chodci sami zelenou přivolat nemohou.

„Tento způsob řízení je preferovaný,“ popisuje manažer zakázek AŽD Praha Michal Voborník.

Zelený panáček přes vedlejší silnici padne totiž vždycky, když dostanou zelenou auta na hlavní. Není tedy důvod, aby tam krabičky s tlačítky byly připevněné.

Naopak u přechodů přes hlavní silnici mají smysl. Zelený panáček se tam objeví jen v případě, že někdo tlačítko opravdu zmáčkne.

„Pomáhá to k tomu, že pokud tam není chodec a nepožaduje přejít, tak je zbytečné mu dávat zelenou a blokovat ostatní jízdní směry. Zkapacitňuje to podstatným způsobem celou křižovatku. Dá se říct, že klidně desítky sekund se ušetří, záleží na typu křižovatky,“ vysvětluje Voborník.

V Praze se už přes 30 let zavádí dynamické řízení křižovatek. To je schopné reagovat na aktuální poptávku a pouštět zelenou tam, kde opravdu čekají auta, případně okamžitě uvolnit cestu prostředkům MHD.

Třeba na velké křižovatce na I. P. Pavlova ale stále zůstává přes den pevné řízení. A z toho důvodu je tady mačkání tlačítka u přechodu, který vede přes magistrálu, zbytečné. Zelený panáček se objevuje v pravidelných cyklech, obvykle po minutě a půl. „V noci, kdy tu funguje dynamické řízení, už ale tlačítko smysl má,“ upozorňuje mluvčí TSK Praha Barbora Lišková.

VIDEO: Někde asfalt, jinde (i nelogicky) kostky. Zjistili jsme důvody

Zelený panáček bez čekání

Existují i semafory pro chodce, které zastaví provoz hned, jakmile člověk tlačítko zmáčkne. „Je to na místech, kde jsou čistě jenom přechody, není to křižovatka jako taková,“ popisuje odborník Voborník.

Některé semafory pustí chodcům zelenou hned, jakmile zmáčknou tlačítko. Jsou to ty mimo křižovatky, tedy určené jen pro přecházení.

Tuto okamžitou zelenou jsme vyzkoušeli na semaforu na Ortenově náměstí v Praze 7. Zmáčkli jsme tlačítko, autům skočila červená a my jsme přešli. Poté jsme hned stiskli tlačítko na druhé straně. Po 15 sekundách jsme opět měli zeleného panáčka.

Je tu nastavený minimální limit, po který mají zelenou auta. Mohl by se totiž najít nějaký vtipálek se sirkou, který by ji tam strčil, tlačítko by tak zůstalo pořád stisknuté a kdyby tu limit nebyl, auta by se odtud už nikdy nedostala.

Stejně tak vám zelený panáček na tomto typu semaforu nepadne hned, pokud se blíží vozidlo MHD. Jakmile ale projede, hned volno dostanete.

Speciální režim mají některé semafory v noci. Blikají oranžově, ale vy je můžete spustit, pokud se bojíte přejít. Stačí stisknout tlačítko a celá křižovatka se na několik minut aktivuje.

Zelená musí trvat minimálně 5 sekund

„Obecně lze říci, že navrhování světelné signalizace a výpočet kapacity křižovatek v České republice se již po několik desetiletí inspiruje v německých předpisech a postupně dochází k jejich přejímání a doplňování. Ve shodě s německými zvyklostmi je minimální délka zeleného signálu pro chodce 5 sekund,“ uvedla Barbora Lišková z Technické správy komunikací.

VIDEO: Proč tachometry lžou? Ukážou i 114 km/h, když jedeme stovkou

Řada lidí si mylně myslí, že během těch pěti sekund musí přejít celý přechod. Není tomu tak. Vy můžete na přechod vejít i v poslední sekundě, kdy zelená svítí. A pak máte čas na dojití, i když už svítí červená.

„Tomu se říká vyklizovací čas. Ten se počítá podle koeficientu, který je určen běžnou chůzí, a to je 1,4 m/s (rychlost 5 km/h - pozn. red.),“ informuje Lišková. Vy byste tedy měli v klidu dojít k protější světelné signalizaci, aniž by vás ohrozilo jakékoliv auto. I řidiči, kteří odbočují a čekají, až během vyklizovacího času přejdete, musí vydržet a neměli by na vás posunkovat či jinak dávat najevo, ať zrychlíte.

Někde je délka zeleného panáčka závislá na denní době. „Například v době docházky dětí do škol může být použit program s různými délkami volna jak pro vozidla, tak pro chodce,“ říká Barbora Lišková.

Podle Voborníka z AŽD Praha bývá délka zelené pro chodce nastavená tak, aby měl člověk šanci přejít celý přechod, a to i v případě, že je rozdělen ostrůvkem.

Tlačítka pro slepce nám zelenou nepřivolají

Někdy se nám může zdát, že zelená ne a ne padnout. Vliv může hrát to, že se dlouho čeká třeba na projetí tramvaje, případně na auta z předchozí křižovatky, aby mohla jet v takzvané zelené vlně.

Každopádně je stanovena maximální doba, po níž musí zelená chodcům padnout. „Rozhodně by to nemělo být delší než tři minuty, ale to je extrém, který snad nikde v republice ani není,“ říká Voborník.

To, že při čekání budete několikrát urputně mačkat chodecké tlačítko, vám ale nepomůže. „Celý systém je dělaný tak, že jestli ho zmáčknete jednou, nebo desetkrát, tak to nemá vůbec vliv na to, zda dostanete zelenou za pět sekund, nebo za minutu,“ vysvětluje odborník.

Pokud se rozsvítil nápis ČEKEJTE, tak řízení křižovatky o vás ví a vám nezbývá než čekat.

Toto tlačítko vypne klapající zvuk na semaforech v blízkosti.

Nepomůže ani, pokud budete mačkat modré tlačítko. To je určeno pro nevidomé a zelenou nepřivolává.

Nainstalována jsou tam, kde jsou přechody ve vzdálenosti menší než čtyři metry. Aby nevidomý člověk poznal, zda klapání semaforu patří tomu, či onomu přechodu, držením tlačítka vypne zvuk pro všechny jiné směry, které nepotřebuje.

Modrá tlačítka rozliší podle toho, že na vrchní části mají výstupek. Nyní už tuto funkci zvládají i některé žluté krabičky, proto mají hrbolek taky.

VIDEO: Podjet kalhotky, přejet záplatu. Podívejte se také na triky, jak si vynutíte na semaforu zelenou, a zjistěte, proč někdy čekáte na křižovatce tak dlouho:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...