Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Octavia RS má problém. Seat Leon Cupra má víc koní, bude i kombi

Že španělská automobilka ostrou verzi cupra představí, nebylo dlouho jisté. Nejsilnější leon nakonec ze Španělska dorazí a rovnou ve všech třech karosářských verzích. Ostré hatchbacky koncem jara, kombík v průběhu léta.
Seat Leon Cupra

Seat Leon Cupra | foto: Seat

Ve Škodovce nadšeni nebudou, technicky identická Octavia RS má totiž o 60 koní (44 kW) nižší výkon.

Nejrychlejší leon dorazí ve dvou variantách: Cupra a Cupra 280. Obě mají být k mání pro všechny tři karosářské verze. Původní zprávy mluvily o tří a pětidveřovém hatchbacku, české zastoupení značky však potvrdilo i kombiverzi.

Obyčejná provedení Leonu ST, jak Seat kombík označuje, vstoupila v Česku se začátkem roku do oficiálního prodeje. V předprodeji, který probíhal od poloviny loňského prosince se už prodalo přes tři sta aut.

Cupry se poznají podle specifických ráfků, pod kterými září červené brzdiče. Designéři přepracovali nárazníky, přidali chromové koncovky výfuku a do interiéru další doplňky. Kromě sedadel čalouněných šedou alcantarou (umělá kůže), budou k mání za příplatek celokožená anebo rovnou skořepinová.

Seat Leon Cupra

Důležitější jsou ovšem čísla. Cupra především oproti předchůdci shodila 55 kilogramů. Pod kapotu dostala dvoulitrový čtyřválec TSI. Z motoru osazeného přímým a nepřímým vstřikováním benzinu doluje výkon turbodmychadlo. Výfukové ventily jsou pro dosažení nízké úrovně emisí vybavené variabilním časováním i zdvihem.

Motor má v základním provedení cupry 265 koní (195 kW), žádanější však bude spíše verze Cupra 280, která, jak už název napovídá, nabídne o patnáct koní výkonu víc (206 kW/280 k). Obě provedení mají stejný krouticí moment vrcholící na 350 newtonmetrech. Zrychlení z nuly na stovku má základní cupra umět za 5,9 sekundy, silnější o desetinu rychleji (údaje platí pro třídveřovou Cupru SC). Když si namísto základního šestistupňového manuálu objednáte dvouspojkový automat DSG, budete na stovce s Cuprou 280 ještě rychleji. Všechna provedení mají maximální rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h.

Hodnoty spotřeby 6,4 respektive 6,6 litru benzinu na sto kilometrů kombinovaného provozu jsou utopií naměřenou podle nerealistické metodiky evropského měřicího cyklu. Reálnější bude dvojnásobek, umírněná jízda kolem devíti litrů.

Cupra bude dostávat v základním provedení 18palcová kola, Cupra 280 o palec větší. Cupra 280 bude mít unikátní design ráfků lakovaných titanovým odstínem a hlavně zadní střešní spoiler a černé kryty zpětných zrcátek.

Jízdní vlastnosti bude kromě stavitelného podvozku s magnetoreologicky ovládanými tlumiči tříbit hlavně uzávěrka  diferenciálu na přední poháněné nápravě. Systém používá elektronicky řízenou a hydraulicky ovládanou sadu lamel. Maximální svorný účinek je 1600 Nm a v extrémním případě může být 100 procent hnací síly přenášeno na jedno kolo.

V sériové výbavě bude mít cupra také progresivní řízení, které má zvýšit přesnost a rychlost řízení. Řízení pracuje s progresivním převodem na základě variabilního ozubení na hřebenové tyči.

Seat Leon Cupra

Seat tvrdí, že ESP je vypínatelné. V podání jednotlivých automobilových značek to znamená ledacos. U Octavie RS je nevypínatelné, ale sportovní režim je natolik benevolentní, že dravce za volantem obtěžuje stabilizační systém svými zásahy jen málo. Pro ty, co si nejsou tolik jisti, má cupra ještě stupeň, ve kterém se deaktivuje protiprokluzový systém a ESP dovolí větší míru otáčení vozu kolem svislé osy.

"Jsme hrdí na tuto novou ikonu značky a nepochybujeme o jejím úspěchu," říká k uvedení nové cupry Jürgen Stackmann, generální ředitel Seatu. A v Boleslavi asi skřípou zuby, Stackmann byl ještě před nedávnem členem představenstva Škody Auto. Její octavie je technicky identická jako leon (využívají modulární architekturu MQB). Má však v benzinovém provedení citelně nižší výkon (162 kW/220 k). V porovnání ve sprintu na stovku bude podle tabulek zaostávat o sekundu.

Nejzajímavější nabídkou bude pro Čechy u leonu určitě kombíková verze. Tu nabízí také octavia a v této rozměrové a výkonové kategorii už jen Ford (Focus ST s výkonem 250 koní). Volkswagen kombíkovou verzi Golfu GTI nenabízí, ale údajně pracuje na dieselovém Golfu GTD Variant. 

Dieselové provedení Octavie RS Škoda nabízela už ve druhé generaci, ta stávající má 184 koní (2,0 TDI). A ještě jedna zajímavost, Volkswagen také nabízí pro Golf GTI dvě výkonová provedení: základní má 220 k (stejně jako Octavia RS) a silnější o deset víc.

Oproti startující cupře stojí výkonově výš další koncernoví příbuzní rychlé smečky koncernu Volkwagen. Audi S3 a VW Golf R mají stejný motor, ze kterého ovšem motoráři dolují tři sta koní.

Ceny Leonu Cupra jsou zatím tajné, oficiální premiéru má Seat naplánovanou na autosalonu v Ženevě za dva měsíce.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...