Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

VIDEO: Proč jsou kanály na silnici jak naschvál tak, abychom do nich vlítli

Jízda po českých silnicích často připomíná slalom. Řidiči se totiž snaží vyhýbat kanálům. Těch je na vozovkách neuvěřitelné množství a často jsou jak naschvál umístěné v dráze, kudy jedeme. Navíc víka i povrch kolem nich bývají rozbité, takže když kanál přejedeme, celé auto nadskočí. Reportér Matěj Smlsal se vydal pátrat, proč jsou umístěné tak nešťastně.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Kulaté poklopy skrývají vstupní šachty do kanalizace, pod velkými čtvercovými jsou umístěny vodoměry, mřížkované u stran vozovky fungují jako uliční vpusti na dešťovou vodu. Poklopů je v silnicích mnohem víc, ale tato trojice rozčiluje řidiče nejvíc.

Především proto, že bývají umístěné v jízdním pruhu přesně v místě, kudy jedeme. „V dráze, kdy to vychází na to kolo našeho auta, tak to jsou historicky umístěné stoky, které z nějakého důvodu nebylo možné přemístit do ideálního místa, což by bylo uprostřed vozovky,“ vysvětluje mluvčí pražské Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Některé poklopy sice jsou uprostřed pruhu, takže se jim nemusíme vyhýbat, ale spíš bývají v dráze naší jízdy.

Prý si musíme také uvědomit, že dřív vypadaly ulice jinak. V průběhu let se například měnila šířka pruhů, ať už kvůli stavbě tramvajových tratí nebo parkovacím místům. Poklopy tak třeba uprostřed vozovky původně byly, ale vlivem těchto změn se nám dostaly „pod kola“.

„V poslední době se nám také velmi často stává, že město maluje na vozovky populární cyklopruhy. Tím je na vozovce namalované něco jiného, než tam historicky bylo. Pak se opravdu může stát, že kanál je v jízdní dráze automobilu a vy se tomu prakticky nemáte šanci vyhnout,“ říká mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) Tomáš Mrázek.

Nabízí se otázka, proč dříve nebudovali vstupy do kanalizačních šachet v chodnících. Odpověď se nachází v brožuře zvané Městské standardy vodovodů a kanalizací na území hl. m. Prahy. „Vstupní šachty je nutno umísťovat do zpevněných přístupových míst, ke kterým je možný příjezd těžkými technologickými vozidly (nosnosti 12—22 tun) pro údržbu, opravy a čištění,“ píše se v příručce.

8. listopadu 2020

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Ta také stanovuje, že vstupy do šachet, a tedy i poklopy, musí být od sebe poměrně blízko. „Vzdálenost by měla být maximálně 50 metrů, v nejhorším případě šedesát,“ cituje z pravidel Tomáš Mrázek.

Na to, že by se vstupy do kanálů přestavěly, například při velkých rekonstrukcích vozovek, se netváří. „To se děje minimálně. Protože ta kanalizační stoka je tam historicky, to vyústění je tam také dané. Kdyby se to posouvalo, tak by náklady byly nesrovnatelně vyšší,“ líčí Mrázek. 

Kanály blízko sebe značí, že pod povrchem vede několik kanalizačních stok. A...

Kanály blízko sebe značí, že pod povrchem vede několik kanalizačních stok. A každá má vlastní vstup.

Že jsou někdy poklopy od sebe vzdálené jen pár jednotek metrů, vysvětluje tím, že pod povrchem může vést více kanalizačních stok a každá má vlastní vstup.

Řidiče pravděpodobně až tak nerozčiluje fakt, že kanály jsou v cestě, jako to, v jakém jsou stavu. Povrch kolem nich bývá popraskaný, poklopy se propadají dolů, a jsou tak i několik centimetrů pod povrchem vozovky. Někdy bývají rozbitá i samotná víka.

„Děje se to proto, že po kanálu jezdí těžká vozidla, která ten kanál nebo armaturu okolo mohou porušit,“ zdůvodňuje mluvčí PVK Mrázek. „Pokud jsou vyloženě propadlé, tak se jedná o závadu, která tam mohla vzniknout zvýšeným provozem,“ dodává mluvčí TSK Lišková.

VIDEO: Podjet kalhotky, přejet záplatu. Triky, jak na semaforu získáte zelenou dřív

Pokud se vám zdá, že někdy čekáte na semaforu dlouho, tak jste možná udělali něco špatně. Třeba jste nepřejeli záplatu ve vozovce. Nebo se mezitím do křižovatky „přihlásil“ autobus. Semafory jsou velká věda. Od odborníka, který ví o řízení křižovatek vše, jsme zjišťovali, jak fungují. Třeba i to, jak si jde zelenou vynutit. Na reportáž se podívejte zde.

Tyto nesrovnalosti opravují při rekonstrukcích vozovky. Technická správa ale využívá i stroj, který dokáže propadlý kanál takzvaně vytáhnout a srovnat s úrovní vozovky. Není přitom potřeba rozbíjet povrch silnice okolo.

Problémové vpusti u hlavního nádraží v Praze

Řada lidí označuje za kanál i hranaté mřížkované poklopy, které se nacházejí u strany vozovky. Ty se přitom nazývají uliční vpusti a jejich cílem je odvádět vodu z vozovky, například při deštích.

Kanály v cizině

Oslovení Češi žijící v Německu, Polsku a Bulharsku se shodují, že tam mají kanály v lepším stavu než v Česku. „U nás navíc každé čtyři měsíce jezdí speciální služba, která je upevňuje a dává tam takový silikon, aby se poklop nehýbal,“ říká Radek Řezáč, který žije ve španělské Malaze.

„Ideální je, aby odvodnění komunikace bylo na kraji chodníku. Vozovka je totiž nejčastěji vyspádována od prostředka směrem k chodníku,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková.

Ano, vozovka nikdy není v rovině, právě proto, aby voda odtékala pryč; má střechovitý sklon. Podle Městských standardů vodovodů a kanalizací na území hl. m. Prahy by měla jedna vpusť odvodňovat 400 metrů čtverečních vozovky. Výjimečně až 600 metrů čtverečních.

Říkali jsme sice, že vpusti bývají u stran vozovky. Například před hlavním nádražím v Praze ale zasahují do vozovky. Řidiči si na to hodně stěžovali.

„Magistrála v tomto úseku je výjimkou. Pod vozovkou totiž máme odbavovací halu. A byť tam proběhla rekonstrukce, souvislá údržba i úprava uličních vpustí, tak nebylo možné je přemístit na kraj vozovky, to znamená do pásu, kde není provoz, kde nejede kolo vozidla,“ objasňuje mluvčí Lišková.

Uliční vpusti jsou také pastí pro cyklisty. Obvykle mají víka umístěná tak, že mají průřezy podélně a do nich akorát zapadne kolo bicyklu. Kolař, snažící se držet při okraji vozovky, tak musí kličkovat, aby si nenatloukl.

Podívejte se také, jak reportér Matěj Smlsal na kole učil řidiče dodržovat rozestup 1,5 metru od cyklistů. Vyrobil z kartonu šipku, připevnil ji pod sedlo a vyrazil do pražských ulic. Tolik nadávek dlouho neslyšel, někteří ho ale podpořili: 

14. dubna 2021

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Supervila na kolech má garáž i centrální vysavač, pracuje se na heliportu

Stojí i patnáct milionů korun, uvnitř je garáž třeba na vaše porsche a samozřejmě můžete připřáhnout přívěs s jachtou....

Mnichov žalují kvůli cyklopruhům. Jsou prázdné, ucpávají ulice, vadí autoklubu

Michael Haberland z autoklubu Mobil in Deutschland žaluje bavorskou metropoli kvůli novým cyklopruhům. Podle jeho...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenápadný šéf Škody a jeho perné krizové roky i radosti s moc dobrým superbem

Premium Reinhard Jung byl ze škodováckých šéfů v novodobé historii značky pod křídly Volkswagenu asi nejméně viditelný. Klidné...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

Poslední snímky: Abrhám testoval vozíček, Šafránková se ho snažila rozesmát

Premium Jak dnes žijí Josef Abrhám (81) a Libuše Šafránková (67)? O pohádkovém podzimu života bohužel nemůže být řeč, časopis...

  • Další z rubriky

Francie obvinila Peugeot a Citroën z podvodů s emisemi naftových vozů

Francouzská justice obvinila výrobce aut Peugeot z podvodu na spotřebitelích kvůli emisím naftových vozů. Nařídila také...

Tesla otevřela centrum pro ČR, auta i nadále prodává jen online

Americká elektromobilka Tesla otevřela v Průhonicích u Prahy první centrum značky pro Českou republiku. Centrum bude na...

VW osamostatnil multivan. Nově má hybrid a chytré vynálezy

Multivan je pojem, ve slovesnosti světa aut to znamená praktičnost, variabilitu, jízdní chování a komfort osobáku v...

VIDEO: Když vás smete vlak, zdá se vyprošťování nekonečné

Za rok 2020 eviduje drážní inspekce 146 střetů na železničních přejezdech při kterých zahynulo 33 lidí. Reportér CNN...

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....