Pohled do budoucnosti. Rinspeed Budii bude přítelem moderního člověka

aktualizováno 
Expozice švýcarského studia Rinspeed je každoročně příjemným oživením ženevského autosalonu. Letos se na domácí půdě prezentuje konceptem elektromobilu s možností automatického řízení.

Doba, kdy vizionář Frank Rinderknecht, zakladatel firmy Rinspeed, šokoval návštěvníky autosalonů všemožnými, často absurdními automobilovými kreacemi, je dávno pryč.

Od konceptů víceúčelových, proměnlivých nebo obojživelných dopravních prostředků se Rinspeed v průběhu let proměnil na společnost, jejímž hnacím motorem jsou hi-tech automobilové speciality, obnovitelné zdroje energie a ekologie. Z nově nastaveného trendu nevybočuje ani letos s konceptem Budii.

Rinspeed Budii

Rinspeed Budii je prototyp vozu s autonomním systémem řízení, který technicky vychází z moderního elektromobilu BMW i3. S ním má společný nejen synchronní elektromotor přenášející na zadní kola výkon 170 koní a kroutící moment 250 Nm, ale i 230kg porci baterií s celkovou kapacitou 21,6 kWh.

Od mnichovského dárce Budii převzalo i lehkou konstrukci karosérie, která je vyrobena z polymeru tvrzeného uhlíkovými vlákny a hliníkových slitin. Ale vnější design prošel drobnými úpravami. Čtyřmetrový hatchback přišel o členitou linii bočních oken, elegantní skleněné víko zavazadlového prostoru i tradiční ledvinky.

Fotogalerie

Na karosérii naopak přibyly výraznější prolisy, nezbytná jména dodavatelů komponent a technologií a výsuvný periskop s technologiemi pro monitorování okolí.

Kdo bude řídit?

Zcela zásadní změnou prošel interiér. Budii dostalo centrálně umístěný přístrojový štít, rozměrný dotykový displej s infotainmentem od firmy Harman a především robotickou ruku, na které je umístěn volant a luxusní analogové hodinky od společnosti Bucherer.

Díky sedmiosému mechanismu ramene od společnosti Kuka je možné předávat řízení mezi oběma pasažéry na předních sedadlech, případně sloupek řízení složit do středové polohy a řízení ponechat na autopilotovi. V čistě manuálním režimu může mít Budii pod kontrolou pouze řidič na levém sedadle, vpravo totiž chybí pedály.

Rinspeed Budii

Moderní systémy během manuálního řízení sledují a zaznamenávají styl jízdy a návyky řidiče a následně je aplikují do charakteru autonomního řízení. Učící se palubní systém nemá vliv pouze na řízení. Pojí se s ním také široké možnosti konektivity s telefonem, chytrými hodinkami, automatizovanou domácností, moderními elektronickými službami či bezkontaktními platbami prostřednictvím technologie NFC.

„Rinspeed Budii není jen dalším z řady koncepčních vozidel, jejichž cílem je zkoumání technických hranic autonomního řízení,“ říká Frank Rinderknecht. „V konektivitě a automatizaci je budoucnost, ale přechod od tradičního až po autonomní řízení bude v následujících desetiletích vyžadovat víc než jen řešení technických problémů a právních otázek. Člověk si bude muset zvykat na novou formu mobility a různé interakce mezi ním a technikou“.

Rinspeed Budii
Rinspeed Budii

„Náš koncept je navržen tak, aby tento přechod rozdělil do několika méně radikálních fází. Řidič si může vybrat, jestli cestu do práce absolvuje manuálně a ve stresu z hustého provozu, nebo bude relaxovat s ranní kávou jako pasažér. Automobil jako Budii má být aktivním společníkem člověka, nejlepším kamarádem svého majitele“, dodává výkonný ředitel společnosti Rinspeed.

Vybavený společník

Budii je připraven i na občasné výlety mimo asfalt. Jeho vzduchový podvozek umí na základě vyhodnocení údajů ze zařízení TrackView automaticky měnit světlost vozu až o 100 mm. Ve výbavě jsou elektricky ovládané dveře, okenní žaluzie nebo podsvícené stropní ventilátory a výdechy ventilace, které mění barvu podle teploty vzduchu.

Rinspeed Budii

Pobyt na palubě zpříjemňují držáky nápojů, sklopné stolečky a dostatek odkládacích prostorů. Neposlední z řady technických fines představuje dvojice elektrických minivozítek uložená v prostoru místo zadních sedadel, která fungují na podobném principu jako populární Segway.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

Škoda do roku 2022 představí deset elektroaut a vyvine nový VW Passat

ŠKODA VISION iV

Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, z nichž deset budou elektromobily....

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

VIDEO Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy...

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Najdete na iDNES.cz