Doba, kdy vizionář Frank Rinderknecht, zakladatel firmy Rinspeed, šokoval návštěvníky autosalonů všemožnými, často absurdními automobilovými kreacemi, je dávno pryč.
Od konceptů víceúčelových, proměnlivých nebo obojživelných dopravních prostředků se Rinspeed v průběhu let proměnil na společnost, jejímž hnacím motorem jsou hi-tech automobilové speciality, obnovitelné zdroje energie a ekologie. Z nově nastaveného trendu nevybočuje ani letos s konceptem Budii.
Rinspeed Budii je prototyp vozu s autonomním systémem řízení, který technicky vychází z moderního elektromobilu BMW i3. S ním má společný nejen synchronní elektromotor přenášející na zadní kola výkon 170 koní a kroutící moment 250 Nm, ale i 230kg porci baterií s celkovou kapacitou 21,6 kWh.
Od mnichovského dárce Budii převzalo i lehkou konstrukci karosérie, která je vyrobena z polymeru tvrzeného uhlíkovými vlákny a hliníkových slitin. Ale vnější design prošel drobnými úpravami. Čtyřmetrový hatchback přišel o členitou linii bočních oken, elegantní skleněné víko zavazadlového prostoru i tradiční ledvinky.
Na karosérii naopak přibyly výraznější prolisy, nezbytná jména dodavatelů komponent a technologií a výsuvný periskop s technologiemi pro monitorování okolí.
Kdo bude řídit?
Zcela zásadní změnou prošel interiér. Budii dostalo centrálně umístěný přístrojový štít, rozměrný dotykový displej s infotainmentem od firmy Harman a především robotickou ruku, na které je umístěn volant a luxusní analogové hodinky od společnosti Bucherer.
Díky sedmiosému mechanismu ramene od společnosti Kuka je možné předávat řízení mezi oběma pasažéry na předních sedadlech, případně sloupek řízení složit do středové polohy a řízení ponechat na autopilotovi. V čistě manuálním režimu může mít Budii pod kontrolou pouze řidič na levém sedadle, vpravo totiž chybí pedály.
Moderní systémy během manuálního řízení sledují a zaznamenávají styl jízdy a návyky řidiče a následně je aplikují do charakteru autonomního řízení. Učící se palubní systém nemá vliv pouze na řízení. Pojí se s ním také široké možnosti konektivity s telefonem, chytrými hodinkami, automatizovanou domácností, moderními elektronickými službami či bezkontaktními platbami prostřednictvím technologie NFC.
„Rinspeed Budii není jen dalším z řady koncepčních vozidel, jejichž cílem je zkoumání technických hranic autonomního řízení,“ říká Frank Rinderknecht. „V konektivitě a automatizaci je budoucnost, ale přechod od tradičního až po autonomní řízení bude v následujících desetiletích vyžadovat víc než jen řešení technických problémů a právních otázek. Člověk si bude muset zvykat na novou formu mobility a různé interakce mezi ním a technikou“.
„Náš koncept je navržen tak, aby tento přechod rozdělil do několika méně radikálních fází. Řidič si může vybrat, jestli cestu do práce absolvuje manuálně a ve stresu z hustého provozu, nebo bude relaxovat s ranní kávou jako pasažér. Automobil jako Budii má být aktivním společníkem člověka, nejlepším kamarádem svého majitele“, dodává výkonný ředitel společnosti Rinspeed.
Vybavený společník
Budii je připraven i na občasné výlety mimo asfalt. Jeho vzduchový podvozek umí na základě vyhodnocení údajů ze zařízení TrackView automaticky měnit světlost vozu až o 100 mm. Ve výbavě jsou elektricky ovládané dveře, okenní žaluzie nebo podsvícené stropní ventilátory a výdechy ventilace, které mění barvu podle teploty vzduchu.
Pobyt na palubě zpříjemňují držáky nápojů, sklopné stolečky a dostatek odkládacích prostorů. Neposlední z řady technických fines představuje dvojice elektrických minivozítek uložená v prostoru místo zadních sedadel, která fungují na podobném principu jako populární Segway.